به گزارش اکوایران، در معاملات روز شنبه، 20 آذر 1400، شاخص کل بورس پایتخت با نزول 4 هزار و 941 واحدی نسبت به دیروز به رقم یک میلیون و 344 هزار واحد رسید. 

شاخص هم وزن نیز افت کرد و با کاهش 2 هزار و 94 واحدی در سطح 361 هزار و 495 واحدی ایستاد. 

همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 55 واحد پائین آمد و در سطح 19 هزار و 121 واحد قرار گرفت. 

تداوم خروج پول حقیقی

امروز برای یازدهمین روز پیاپی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 348 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه بیش از 3 برابر شده است.

 در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام خساپا (شرکت سایپا) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 18 میلیارد تومان بود. پس از خساپا، فولاد (شرکت فولاد مبارکه) و بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

بورس

لیدرهای بازار

امروز نمادهای «کگل»، «شفن» و «فولاد» بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و «کچاد»، «فارس» و «کالا» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «فرابورس» و «صبا» بیشترین تاثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «زاگرس»، «سمگا» و «حآفرین» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و خساپا و شستا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فرابورس، سمگا و فجهان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

افت ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با افت 49 درصدی به رقم 5 هزار و 17 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 894 میلیارد تومان بود که 18 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام افت کرد و با کاهش 7 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 75 میلیارد تومان رسید که 61 درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل می‌شود. 

افزایش ارزش صف‌های فروش

در پایان معاملات شنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز چهارشنبه 26 درصد افزایش یافت و 158 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 81 درصد افت کرد و در رقم 24 میلیارد تومان ایستاد. 

نماد شاملا (شرکت معدنی املاح ایران) با صف‌ خرید 5 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شاملا، نمادهای شتوکا (شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان) و بکاب (صنایع جوشکاب یزد) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 31 میلیارد تومانی داشت. پس از وسخوز، نمادهای خساپا (شرکت سایپا) و وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی) بیشترین صف فروش داشتند.

نقشه بورس بر مبنای ارزش معاملات

بورس