به گزارش اکوایران، در هفته اخیر شاخص کل بورس در دامنه‌ای 50 هزار واحدی در کانال 1.3 میلیونی رو به پائین نوسان کرد. در اولین روز هفته شاخص کل بیش از 27 هزار واحد افت کرد و به کانال 1.3 میلیونی سقوط کرد. شاخص کل بورس روز یکشنبه رشد هزار و 314 واحدی را پشت سر گذاشت و روز دو‌شنبه شاخص با افت 4 هزار و 183 واحدی مواجه شد. سه‌شنبه بازهم شاخص نزول کرد و کاهش 6 هزار و 845 واحدی را ثبت کرد. شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته اخیر بیش از 17 هزار واحد سقوط کرد و تا سطح یک میلیون و 340 هزار واحد پائین آمد تا هفته‌ای نزولی را پشت سر بگذارد.

آیا این روند تداوم خواهد داشت؟ عوامل بنیادی و غیربنیادی تاثیرگذار بر بازار سهام چه پیامی به سهام‌داران می‌دهند؟

بازدهی هفتگی بورس

شاخص کل بورس برای سومین هفته متوالی نزول کرد و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 53 هزار و 985 واحد پائین‌تر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی 3.8 درصد شود.

در هفته اخیر نزول شاخص کل هم‌وزن شدیدتر بود و در تمام روزهای هفته نزول کرد. شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 15 هزار و 907 واحد پائین‌تر ایستاد و به رقم 367 هزار و 563 واحد رسید و بازدهی منفی 4 درصدی را ثبت کرد.

بورس

پیش بینی بورس هفته

در شرایطی به استقبال هفته سوم آذر ماه می‌رویم که در هفته گذشته، علاوه بر نزول شاخص‌های بازار سهام ارزش معاملات به شدت کاهش یافت و شاهد خروج نقدینگی حقیقی بودیم.

ارزش معاملات خرد در یک روند نزولی در روز چهارشنبه به کمترین سطح در 6 ماه اخیر سقوط کرد و در تمامی روزهای هفته ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام منفی بود. در مجموع کل هفته هزار و 674 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 334 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین رشد 854 درصدی داشته است.

علاوه بر این از تقاضای بازار کاسته شده و به استثنای روز یکشنبه، در باقی روزهای هفته معاملات بورس با مازاد عرضه بسته شد. تحلیل‌گران بازار سرمایه علت اصلی کاهش ارزش معاملات و میل به خروج سهامداران حقیقی را افزایش نااطمینانی‌ها و ریسک‌های بورس تهران می‌دانند. تحولات بازارهای جهانی، شیوع سویه جدید ویروس کرونا، تحولات بازار ارز و مذاکرات احیای برجام از مهم‌ترین ریسک‌های بازار سهام است. علاوه بر این‌ها در هفته پیش رو لایحه بودجه به مجلس می‌رود و از لایحه بودجه 1401 رونمایی خواهد شد. هزینه‌های دولت و شرکت‌های دولتی، سیاست‌های ارزی دولت و پیش بینی فروش نفت از جمله مواردی هستند که مورد توجه فعالان بازار سرمایه خواهند بود. به علاوه مسئله فروش دارایی‌ها و واگذاری سهام دولت  به طور خاص مورد توجه سهام‌داران و معامله‌گران بورس خواهد بود. با این وصف می‌توان گفت استراتژی صبر و انتظار معامله‌گران که در افت ارزش معاملات نمایان‌گر شده بود، این هفته نیز ادامه خواهد داشت و یک نگاه معامله‌گران به مذاکرات برجامی و نگاه دیگر آن‌ها به بودجه 1401 خواهد بود.

بورس