به گزارش اکوایران، سنگ‌آهن پس از تضعیف قیمتی ظرف 2 روز پایانی معاملات در هفته قبل منتاهی به روز جمعه 26 نوامبر، در اولین روز بازگشایی بازار در هفته جاری به مدار رشد قیمتی برگشت به نحوی که به گزارش بلومبرگ هر تن سنگ‌آهن در معاملات آتی سنگاپور نزدیک در روز دوشنبه 29 نوامبر رشدی 10 درصدی داشت.

انتشار خبر شیوع سویه جدید کرونا در دنیا به تضعیف قیمتی اغلب کالاهای پایه ازجمله سنگ‌آهن در بازارهای جهانی ظرف روزهای پایانی هفته قبل منجر شد. اما در روز بازگشایی بازار در هفته جاری اغلب کامودیتی‌ها به مسیر رشد نرخ بازگشتند؛ معامله‌گران تضعیف نرخ در روزهای پایانی هفته قبل را هیجانی تلقی کرده و همین موضوع باعث شد تا مجدد زمینه رشد قیمتی در بازارهای کالایی به وجود آید.

در عین حال وزیر بهداشت آفریقای جنوبی یکشنبه شب اعلام کرد که علائم این سویه جدید کرونا خفیف بوده و بنابراین ترس ایجاد شده نسبت به آن بیش از حد جدی بوده است. در عین حال حتی اگر شیوع این سویه جدید به میزانی که در ابتدا عنوان شد جدی باشد نیز، این همه‌گیری با اختلال در بخش عرضه می‌تواند زمینه رشد قیمتی را فراهم کند.

در عین حال نشانه‌هایی از کاهش فشار بر بخش فولاد چین نیز مشاهده می‌شود که این موضوع نیز از رشد قیمتی در این بخش حمایت می‌کند. در شرایط کنونی گمانه‌زنی‌هایی مثبت نسبت به حمایت مجدد دولت پکن از بخش مسکن چین به وجود آمده، شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک در چین مجدد مجوز مجوز دریافت وام‌های جدید گرفته‌اند که این موضوع می‌تواند با ایجاد رونق در بخش مسکن چین به اوج‌گیری قیمتی در این بازار منجر شود. این موضوعات قدرت محرک بازار شمش، محصولات فولادی و سنگ‌آهن در چین بود که اثرگذاری آن در روز ابتدایی بازگشایی بازار در هفته جاری به وضوح نمایان بود.