به گزارش اکوایران، امروز در ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و تا پایان به نزول ادامه داد. در پایان معاملات شاخص نسبت به روز چهارشنبه 10 هزار و یک واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 480 هزار و 49 واحد رسید. بدین ترتیب بار دیگر شاخص به مرزی رسید که بارها به عنوان سطح حمایت عمل کرده است.

شاخص هم وزن نیز افت کرد و در پایان معاملات امروز هزار و 435 واحد نسبت به روز چهارشنبه پائین آمد و در رقم 405 هزار و 576 واحد ایستاد. 

شاخص کل فرابورس هم قرمزپوش شد و 55 واحد افت کرد و به رقم 19 هزار و 751 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 198 نماد رشد قیمت داشتند و 393 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 33 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 67 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

خروج پول حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای بیست و دومین روز متوالی منفی شد و 297 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام دی (بانک دی) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 42 میلیارد تومان بود. پس از دی، نمادهای افق (فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کورش) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار سهام

امروز نمادهای «فولاد»، «فارس» و «فملی» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و نمادهای «تیپیکو»، «شپدیس» و «شبندر» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «زاگرس»، «غصینو» و «شگویا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «شاوان»، «آریا» و «ددانا» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شپنا صدرنشین است و خودرو و شبندر در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز دی، شاوان و ددانا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

مازاد تقاضا در پایان معاملات شنبه

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت و 27 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 138 درصد رشد کرد و در رقم 195 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد درهآور (شرکت دارویی ره آورد تأمین) با صف‌ خرید 31 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از درهآور، نمادهای وساپا (شرکت سرمایه گذاری سایپا) و ددانا (شرکت داروسازی دانا) بیشترین صف خرید را داشتند. 

دتوزیع، سنیر، دلر، دیران، برکت و دپارس دیگر نمادهایی بودند که بیشترین صف خرید را در پایان معاملات شنبه داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که ارزش آن 10 میلیارد تومان بود. پس از غدشت، نمادهای وپست، فمراد، فلوله و حپترو بیشترین صف فروش داشتند. 

ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 21 هزار و 756 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 17 هزار و 94 میلیارد تومان بود که 79 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 11 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 40 میلیارد تومان رسید. 

در معاملات امروز نماد شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 133 میلیارد تومان بود. 

پس از شپنا، شاوان بیشترین ارزش معاملات را داشت و شبندر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد شتران و خگستر در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام دی با تعداد 693 میلیون و 747 هزار و 379 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خودرو تعلق داشت. دو نماد خساپا و خگستر نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس