به گزارش اکوایران فلزات صنعتی، در دو روز پایانی هفته منتهی به روز جمعه اول جولای، حرکتی خلاف رویه روزهای ابتدایی هفته اخذ کرده و با عقبگرد محسوس نرخ روبرو شدند. این افت قیمتی در حالی در بازار فلزات صنعتی رقم خورد که سیاست‌های قرنطینه کرونایی در چین رو به بهبود گذاشته است اما بالا بودن موجودی فلزات در انبارها باعث شده تا قیمت‌ها پس از 3 روز جریان افزایشی با اصلاح روبرو شود.

رکود در چین پایان یافت؟

شاخص مدیران خرید چین برای ماه ژوئن به 50.2 واحد رسید؛ قرار گرفتن این شاخص در نقطه‌ای کمتر از 50 واحد بیانگر فرو رفتن اقتصاد در وضعیت رکودی است. در 3 ماه قبل یعنی مارس، آوریل و مه امسال، شاخص مدیران خرید در چین به کمتر از 50 واحد سقوط کرده بود، اما با کاهش محدودیت کرونایی در این کشور مجدد این شاخص در ماه ژوئن به نقطه‌ای بیش از 50 واحد رسید. رشد فعالیت‌های صنعتی و ساخت‌وساز عامل بازگشت شاخص مدیران خرید به سطحی بالاتر از 50 واحد است. این موضوع تقاضا برای مواد اولیه را در این کشور افزایشی کرده و حامی رشد نرخ خواهد بود. برآوردهای اولیه از صعود شاخص مدیران خرید ماه جولای به 50.4 واحد خبر می‌دهد. تحقق این پیش‌بینی مثبت می‌توان حامی رشد تقاضا برای مواد اولیه صنعتی از جمله سنگ‌آهن، فولاد، مس و آلومینیوم باشد.

اگرچه بهبود شاخص مدیران خرید چین، سیگنالی مثبت از وضعیت اقتصادی این کشور است اما همچنان کشورهای غربی با احتمال فرورفتن اقتصاد به فاز رکودی به دلیل سیاست‌های مقابله‌ای با تورم روبرو هستند. به این ترتیب رونق اقتصادی چین در تقابل با احتمال رکود اقتصادی غرب قرار دارد و به این ترتیب کامودیتی‌ها در بلاتکیفی سقوط و صعود نرخ نوسان خواهند کرد.

سقوط فلز سرخ به کانال 7 هزار دلاری

در معاملات روز جمعه اول جولای فلز سرخ کانال 8 هزار دلاری را نیز از دست داد و تا محدوده 7 هزار و 997 دلار به ازای هر تن سقوط قیمتی داشت. این رقم کمترین نرخ فروش آن پس از روزهای ابتدایی فوریه 2021 بود. در شرایطی مس کانال قیمتی 8 هزار دلاری را از دست داد که دولت چین به طور جدی درصدد برآمده است تا سیاست کرونا صفر را در این کشور تعدیل کند. با این وجود ترس از رکود اقتصاد جهانی اثرگذاری به مراتب بالاتری در بازار فلز سرخ برجای گذاشت و باعث شد این فلز پس از آنکه در 3 روز ابتدایی هفته اخیر بخشی از زیان هفته قبل خود را جبران کند، سقوط نرخی به مراتب بیش از هفته قبل را تجربه کند.

محصولات غذایی ارزان شد

نرخ گندم، سویا و روغن‌های گیاهی در معاملات آتی بورس شیکاگو وارد مسیر کاهش قیمت شد. این در حالی بود که شدت گرفتن تنش میان روسیه و غرب زمینه رشد نرخ این محصولات را در روزهای ابتدایی هفته اخیر فراهم کرده بود. اداره USDA داده‌های مثبتی از رشد تولید غلات در آمریکای شمالی ظرف سال جاری میلادی منتشر کرد؛ این افزایش عرضه سیگنال کاهش قیمت را به این بازار ارسال کرد. در عین حال دراگی نخست وزیر ایتالیا اعلام کرد کریدورهای تجاری ارسال مواد غذایی از اوکراین به سایر نقاط دنیا احتمالا به زودی باز می‌شوند، این خبر نیز تاثیری مضاعف در عقبگرد قیمتی محصولات کشاورزی داشت، به‌نحوی که در روز جمعه اول جولای نرخ گندم با افت 2.2 درصدی، سویا با کاهش 2.18 درصدی، روغن پالم با افت 4.1 درصدی ظرف یک روز روبرو شدند.