به گزار اکوایران در دومین هفته فروردین ماه 1401 بهای معامله هر کیلوگرم شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالای ایران به رکورد قیمتی 15هزار تومان رسید که این رقم بیشترین نرخ معامله شمش فولاد در این بازار در طول تاریخ بوده است.

اوج‌گیری جهانی نرخ فولاد حامی صعود قیمت در بازار داخل

بهای بیلت صادراتی ایران فوب خلیج فارس همگرا با رشد نرخ فولاد در بازارهای منطقه ظرف هفته‌های اخیر رو به افزایش گذاشته و این موضوع به صعود نرخ پایه عرضه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران منجر شده است. جنگ روسیه و اوکراین زمینه اوج‌گیری بهای فولاد در بازارهای جهانی را فراهم کرده است. جنگ روسیه و اوکراین با محدودیت در صادرات مواد اولیه فولادسازی، محدودیت صادرات شمش و محصولات فولادی و صعود بهای انرژی زمینه اوج‌گیری قیمت شمش و محصولات فولادی در اغلب بازارهای دنیا را فراهم کرده، اما میزان اثرگذاری آن بر بازارهای اروپایی و آمریکایی به مراتب بالاتر بوده است.

اگرچه ظرف سال گذشته بورس کالا در اقدامی جدید سعی در جدا کردن فرمول تعیین قیمت پایه عرضه شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالای ایران از قیمت جهانی فولاد و نرخ ارز کرد، اما واقیت آن است که بازار ازمتغیرهای بازار جهانی اثر می‌گیرد و جدا کردن بازار داخل از بازار جهانی آرزویی تحقق‌ناپذیر بوده که اصرار بر اجرای آن در دوره‌ای خاص تنها به رانت‌پراکنی منجر می‌شود.

به این ترتیب نرخ پایه عرضه شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالای ایران متاثر از صعود قیمت فولاد صادراتی در بازارهای جهانی در هفته ابتدایی بازگشایی بازار در سال 1400 یعنی هفته منتهی به روز جمعه 12 فروردین افزایشی بود. تولیدکنندگان شمش فولاد در دومین هفته سال 1401 حدود 180 هزار تن شمش فولاد را در بازه‌ای با نرخ 14 هزار و 650 تومان تا 15 هزار و 100 تومان در رینگ صنعتی بورس کالا عرضه کردند؛ در نهایت بالغ بر 81 هزار تن شمش فولاد از این بازار با میانگین قیمت 15 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم مورد فروش قرار گرفت. افت حجم معامله در این هفته عمدتا متاثر از نیمه تعطیل بودن فعالیت تولیدی در کشور در دومین هفته فروردین ماه بود و از همین رو اگرچه بخشی از شمش فولاد عرضه شده در رینگ صنعتی بورس کالا در هفته ابتدایی بازگشایی بازار در سال 1401 مورد معامله قرار نگرفت اما این موضوع به کاهش قیمت منجر نشد.

احتمال افت تولید، حامی رشد قیمت

 روزهای ابتدایی سال 1401 با گرمایی کم‌سابقه آغاز شده که این موضوع می‌تواند به افزایش مصرف برق در کشور منجر شود. سال گذشته کمبود برق نسبت به تقاضا در کشور به محدودیت قابل توجهی در تولید فولاد در کشور منجر شد. در این شرایط و در حالی که ظرف یک سال اخیر تغییری در شبکه توزیع برق در کشور به وجود نیامده و طبیعتا پروژه زیرساختی جدید و قابل تاملی نیز به مدار تولید وارد نشده، این گرمای بی‌سابقه احتمال بروز قطعی برق صنایع را همانند سال گذشته و حتی قوی‌تر از آن مطرح کرده است. به این ترتیب در حالی که صعود قیمت جهانی فولاد از رشد قیمتی این محصول در بازار حمایت می‌کند، احتمال کاهش عرضه به دلیل توقف تولید نیز می‌تواند مزید بر علت شده و از رشد قیمتی در بازار حمایت کند.