به گزارش اکوایران در دومین هفته از اسفند ماه بر رونق معاملات رینگ پتروشیمی بورس کالای ایران افزوده شد به‌نحوی که میانگین حجم محصول فروش رفته از این بازار در دو بخش پلیمری و شیمیایی نسبت به حجم فروش محصول در هفته‌های قبل افزایشی بود و در رقمی بالاتر از میانگین فروش هفتگی این محصولات از ابتدای سال جاری قرار گرفت. سیگنال‌های جنگ در اروپای شرقی، تحریم روسیه از سوی دولت‌های غربی و صعود نرخ انرژی در باارهای جهانی مهم‌ترین دلیل رونق رینگ پتروشیمی بورس کالای ایران در دومین هفته از سال جاری بود.

جهش حجم معاملات در رینگ پلیمری با سیگنال جنگ

پیش‌بینی رشد قیمت خوراک و افزایش بهای آتی نفت با سیگنال‌های جهانی جنگ روسیه و اوکراین به رونق معاملات محصولات پلیمری در بازار فیزیکی بورس کالای ایران در دومین هفته از اسفند ماه منجر شد؛ به‌نحوی که در هفته منتهی به 13 اسفند حدود 88 هزار و 850 تن محصول پلیمری در بازار فیزیکی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت که این رقم بیشترین حجم فروش محصول از این بازار پس از هفته ابتدایی شهریور امسال بود.

 افزایش حجم فروش محصولات پلیمری از رینگ پتروشیمایی بورس کالا در حالی در دومین هفته از اسفند ماه رقم خورد که نرخ عرضه اغلب محصولات این بازار نسبت به قیمت پایه در هفته قبل افزایشی بود و در عین حال نرخ ارز در بازار داخل تمایل به از دست دادن ارزش دارد و این دو موضوع سیگنالی در جهت افت خرید برای بازار به همراه داشتند.

با این وجود صعود نرخ نفت در بازارهای جهانی متاثر از جنگ روسیه و اوکراین در یک هفته اخیر به میزانی جدی شد که صنایع تکمیلی مصرف‌کننده مواد پلیمری با در نظر گرفتن رشد قیمت‌های پایه در عرضه‌های بعد بر تقاضای خود در این بازار افزودند.

رونق به رینگ شیمیایی‌ها رسید

در دومین هفته از اسفند ماه برابر 36 هزار و 100 تن محصول شیمیایی از رینگ پتروشیمی بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت که این رقم بیشترین حجم فروش محصولات شیمایی در این بازار پس از هفته دوم بهمن ماه بود. سیگنال‌های جنگ روسیه و اوکراین و صعود نرخ گاز طبیعی در کشورهای اروپایی مهم‌ترین دلیل افزایش حجم فروش مواد شیمایی از بازار فیزیکی بورس کالا در دومین هفته از اسفند ماه بود.

عمده تولیدکنندگان محصولات شیمایی در بازار داخل مصرف‌کننده گاز طبیعی هستند و با توجه به فرمول تعیین نرخ گاز طبیعی واحدهای پتروشیمی در داخل که متاثر از نرخ گاز طبیعی در اروپا نیز هست، صعود بهای گاز طبیعی در اروپا می‌تواند بهای تمام شده تولید محصولات پلیمری و شیمیایی در بازار داخل را نیز به شکل مستقیم تحت شعاع قرار دهد. در این شرایط متقاضیان محصولات شیمیایی با در نظر گرفتن احتمال رشد بیشتر قیمت‌ها در هفته‌های آینده متاثر از سیگنال قیمت جهانی بر حجم خرید خود در این بازار افزودند. میزان حجم فروش محصول شیمیایی از رینگ پتروشیمی بورس کالای ایران در هفته منتهی به 13 اسفند حدود 17 درصد بالاتر از میانگین حجم معاملات هفتگی در این بخش بود.