به گزارش اکوایران، ارزش معاملات در بازارهای سهام هند به رکورد جدیدی در مقابل بازار سهام هنگ‌کنگ رسیده که نشانه‌ای دیگر از تغییر اعتماد سرمایه‌گذاران در قاره آسیا است.

به نوشته بلومبرگ، در یکصد روز منتهی به 8 فوریه (19 بهمن) میانگین ارزش روزانه معامله سهام‌ها در دو بازار بورس بزرگ هند حدود 12 میلیارد دلار بوده، اما این آمار برای هنگ‌کنگ در همین مدت زمان، 8/5 میلیارد برآورد شده است. در حالیکه هند در ماه سپتامبر از هنگ‌کنگ سبقت گرفت، این شکاف از آن زمان تاکنون در حال افزایش است و در 19 بهمن به سطح جدیدی افزایش پیدا کرد.

این تغییر، تأکیدی بر تغییر اعتماد در آسیا است و سرمایه‌گذاران به‌طور فزاینده‌ای هند را به عنوان جایگزین چین در نظر می‌گیرند. ارزش بازار سهام هند در ماه ژانویه برای مدت کوتاهی از هنگ کنگ پیشی گرفت.

بازار سهام هند

تحلیل‌گران معتقدند: «این اتفاق بیانگر باور رایج در مورد بازار سهام در هند در مقابل هنگ‌کنگ و چین است. بر اساس گفت‌و‌گو با سرمایه‌گذاران مشاهده می‌کنیم که یک توافق تقریبا همگانی در مورد چشم‌انداز مثبتِ بلندمدت در بازار سهام هند وجود دارد.»

یکی از شاخص‌های بازار سهام هند موسوم به « NSE Nifty 50 Index» در هشت سال گذشته به‌طور متوالی با رشد همراه بوده و میزان سوددهی آن در سال 2023 به 20 درصد رسید. با این حال، شاخص «هانگ سِنگ» متعلق به هنگ‌کنگ، برای چهارمین سال متوالی با کاهش ارزش مواجه شد.