به گزارش اکوایران، در داد وستد مالی بانک مرکزی با نهادهای مالی در سومین هفته آذرماه چهار اتفاق مهم به ثبت رسید. در مهمترین ان ها بانک مرکزی هیچ عملیاتی را در بازار بین بانکی ثبت نکرده و دربازار باز نیز پس از دوماه روند صعودی در نرخ سود بسط پول، این متغیر را کاهش داد.

سطح بالای معاملات در بازار باز

بانک مرکزی برای مدیریت نرخ سود و تنظیم نقدینگی بانک ها در دو بازار به صورت موازی فعالیت می کند؛ بازار باز و بازار بین بانکی. در بازار باز بانک مرکزی با صلاحدید خود اوراقی را از بانک های سفارش دهنده خریداری می کند با این شرط که بانک ها در سررسید معلوم و نرخ سودی که بانک مرکزی تعیین می کند اوراق را باردیگر از بانک مرکزی خریداری کنند.

این خرید و فروش را می توان به زبان ساده تر بسط مدت دار نقدینگی بانک مرکزی در بانکها تلقی کرد.

در همین رابطه در هفته سوم آذرماه 4 بانک سفارش اوراق به ارز تقریبا 23 هزار میلیارد تومان را داده که بانک مرکزی با تمامشان موافقت کرد.

این رویداد دو نکته مهم را در بردارد:

نخست: با این که سطح معاملات نسبت به هفته گذشته اندکی نزولی شده  اما هنوز هم در سطح بالایی قرار دارد.

نکته دوم پذیرش صد درصدی اوراق سفارشی توسط بانک مرکزی است. به طور مثال در سه مرحله قبلی درصد پذیرش بانک مرکزی از سفارش بانک ها در سطح 100 درصد قرار داشته که به معنای همسویی سیاستگذاری بانک مرکزی و بانکها در این موعد بوده است.

بازار باز

رویداد مهم دیگر در بخش نرخ سود رخ داده است. در هفته‌های پاییزی بسط پول در بازار باز همواره نرخ سود بسط نقدینگی روند صعودی داشته است . در هفته سوم آذر این نرخ برای نخستین بار در دوماه گذشته کاهش پیدا کرده و از 20.2 درصد به 20.15 درصد تنزل پیدا کرده است.

این کاهش نرخ سود در کنار افزایش در تاریخ سررسید می تواند در راستای تنزل هزینه استقراض بانک ها در بازار باز باشد.

بازار باز

اعتبارات صفر بانک مرکزی در بازار باز

بازار شبانه یا بازار بین بانکی بازار دیگری است که بانک مرکزی در آن به داد وستد با نهادهای مالی مقروض می پردازد. در این بازار بانک ها و نهادهای دارای کسری با تاریخ سررسید کوتاه مدت و نرخ سود معلوم استقراض می کنند. درصورتی که این استقراض از بانک مرکزی صورت گیرد نرخ سودی معادل با 22 درصد است که سقف نرخ سود تعیین شده در این بازار است.

عملیات ثبت شده در هفته سوم آذر ماه نشان از سهم صفر بانک مرکزی از داد و ستد در این بازار داشته است.

روند میانگین اعتبارات قاعده مند در بازار بین بانکی نشان می دهد از ابتدای پاییز تا کنون این متغیر سیری نزولی داشته و اکنون به کمترین سطح خود در این مدت رسیده است.

خالص بسط پول دراین بازار نیز که به کسر توافق باز خرید از میزان بسط نقدینگی در هر هفته اطلاق می شود در غالب هفته های برگزاری این بازار در سطح صفر و یا کمتراز صفر بوده است.

به عبارت دیگر بانک ها اشتیاقشان رابرای دادو ستد با بانک مرکزی در بازار بین بانکی از دست داده اند و برای آن ها فروش ارواق در بازار باز جذاب تر است. 

از سوی بانک مرکزی نیز بسط پول در سطح بسیار پایین تری در این بازاردر مقایسه با بازار باز و هفته های بهاری و تابستانی بازار بین بانکی صورت گرفته است.

در نهایت مجموع رویداد ها در این بازار اعم از کاهش اعتبارات قاعده مند و کاهش نرخ سود بازار باز می تواند علامتی از کاهش نرخ سود در بازار بین بانکی باشد.

بازار باز