به گزارش اکو ایران، روند اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه مسیری افزایش داشته و در پایان هشتمین مرحله به 22 هزار و 300 میلیارد تومان رسیده است.

به طور کلی در این بازار دولت اوراق خود را به دو دسته از مشتریان می فروشد. نهادهای مالی که بانکهای خریدار اوراق هستند و بورسیها.

بسیاری از کارشناسان معتقدند اوراقی که دولت در بازار اولیه می فروشد و از طریق آن درآمدزایی می کند سهم بسزایی را در جلوگیری از رشد تورم در جامعه به همراه دارد اما از سوی دیگر مشتریان نیز بنابه منفعت خود ازاین بازار خرید می کنند. منفعتی که بیشتر در قالب نرخ سود معرفی می شود. نرخ سود اوراق بدهی دولتی عرضه شده در بازار.

اوراق بدهی دولتی

پیشی گرفتن سهم بورسی ها از بانکها در بازار اولیه

در هفته هشتم خرید اوراق بدهی دولتی تقریبا 2 هزار و 690 میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی ببه فروش رسیده که دراین میان سهم بانک ها به مراتب پایین تر بوده است. یعنی حدودا 490 میلیارد تومان را بانک ها خریده اند و 2 هزار و 200 میلیارد تومان باقی مانده را بورسی ها.

روند کل خرید اوراق در بازار اما نشان می دهد در دو ماهی که از برگزاری بازار اولیه در سال جاری سپری شده روند سهم خرید اوراق در مشتریان یک نقطه تغییر داشته است. نقطه ای که در شروع تابستان ثبت شد.

طبق آمارها نهادهای مالی تا ابتدای تیر کل خریدی که از دولت کرده بودند روندی فزاینده داشته و تا 41 درصد رسید. از آن طرف به تناسب سهم بورسی ها کم تر شده و در نهایت به 59 درصد  تنرل پیدا کرد.

اما از این تاریخ به بعد به یک باره رفتار بانک ها تغییر کرده و در ادامه نهادهای تامین سرمایه باز هم به کمک دولت آمدند.

براساس داده های بانک مرکزی، به طور کلی اکنون از کل اوراق فروخته شده در بازار، بانک ها تقریبا 7 هزارو 840 میلیارد تومان را خریداری کرده و نهادهای تامین سرمایه تقریبا 14 هزار و 390 میلیارد تومان. به عبارت دیگر در این مدت سهم بانکها در حدود 35.3 درصد و بورسی ها 64.7 درصد. 

بنابراین می توان گفت تقریبا در این مدت بورسی ها دو برابر بانک ها در بازار اولیه مشارکت داشته اند. این در حالی است که نرخ سود تغییرات زیادی را به ثبت نرسانده چرا که در هر هفته اوراق عرضه شده هم نرخ سود 21.5 درصدی داشته هم 22 درصدی.

بنابراین این کاهش می تواند از سمت خریداران باشد. برخی کارشناسان در همین زمینه معتقدند احتمالا بورسی ها همچنان به علت نرخ سود بالا، بازار برایشان جذابیت دارد اما بانک ها ممکن است مشکل نقدینگی شان جدی تر شده باشد.

رشد تقاضا در بازار بین بانکی برای قرض پول نیز می تواند شاهدی دیگر بر این مدعا باشد که احتمالا بانک ها در این هفته ها با مشکل نقدینگی مواجه شده اند.