به گزارش اکوایران، تورم تولید کننده در بخش خدمات در قاب سالانه رشد قابل توجهی پیدا کرده و به بالاترین سطح خود در یک دهه اخیر دست یافته است.

این رویداد می تواند با انتقال به بخش مصرف کننده موجب افزایش بیشتر قیمت در خدمات در کشور شود.

تورم

رکورد زنی در تورم تولید کننده در خدمات

یکی از مهم ترین دریچه های ارزیابی تورم در بخش مصرف کننده و آن چه افراد جامعه در هر زمان تجربه می کنند بررسی تغییرات قیمت ها در سمت تولید است. به عبارت دیگر اگر هزینه تولید در هر بخش مصرفی در کشور رشد پیدا کند این رشد متعاقبا به مصرف کننده نیز منتقل شده و موجب افزایش تورم در بخش مورد نظر خواهد شد.

در همین رابطه مرکز آمار ایران در پایان پاییز 1400 ارزیابی کرد تورم تولید کننده در بخش خدمات در قاب سالانه به 46.3 درصد رسیده و نسبت به ماه قبل 1.2 واحد درصد افزایش پیدا کرده است.

تورم سالانه یا تغییرات قیمت در چهار فصل منتهی به پاییز 1400 در مقایسه با موقعیت مشابه خود در سال گذشته به دلیل دارا بودن حافظه دراز مدت می تواند قدرت توضیح دهندگی رشد قیمت ها در این بخش در ماه های اخیر را نیز داشته باشد.

در همین رابطه تورم ماهانه مصرف کننده در دی ماه نشان داد این رقم به 3.6 درصد رسیده و در قله 5 ماهه خود ایستاده است. بررسی دقیق تر نشان می دهد این دومین رکورد در چهارده ماه اخیر بوده است.

در همین رابطه در اولین ماه زمستان تورم خدمات، سهمی معادل با 1.8 درصد داشته و بیش از نیمی از تورم 2.4 درصدی این ماه را توضیح می دهد.

البته روند فصلی و نقطه ای در این تورم نشان از روندی کاهشی در سرعت تورم تولید کننده در بخش خدمات داشته است. در همین زمینه تورم تولیدی خدمات در پاییز امسال برابر با 10 درصد بوده که نسبت به فصل قبل در حدود 1.1 واحد درصد کمتر شده است.

تورم نقطه ای نیز با 2 واحد درصد کاهش در مقایسه با تابستان 1400، برابر با 45.8 درصد ثبت شده است. البته با وجود کاهش در این متغیر اما هنوز سطح تورم تولیدکننده این بخش در مقیاس نقطه ای در سطح بالایی در کشور قرار گرفته است.

بررسی دقیق تر از آمار تورم سالانه در بخش خدمات نشان از رکوردزنی در بخش آموزش و فعالیت های مربوط به تامین جا و غذا در کشور داشته است.

تورم

رکوردهای تورم تولید کننده خدمات در پاییز 1400

در چند بخش از فعالیت های خدمات در کشور آمارها نشان از رشد بیشتر هزینه تولید داشته که می تواند گام های افزایش قیمت در بخش مصرف کننده را در ماه های آتی به همراه داشته باشد.

تورم تولید کننده آموزش:

بررسی هزینه تولیدکننده در آموزش دورنگار وضعیت تورمی در بخش مصرف کننده در این بخش خواهد بود. اگر رشد قیمت ها در سمت تولید کننده رشد بالایی داشته باشد می تواند منجر به افزایش قیمت در سمت مصارف آموزشی کشور شود.

در همین رابطه تورم فصلی تولید کننده در بخش آموزش برابر با 22.5 درصد در پاییز 1400 به ثبت رسید که بیشترین میزان تورم فصلی این بخش در دو سال گذشته بوده است. تورم نقطه ای در بخش آموزش نیز روندی صعودی گرفته و در پاییز امسال به بیشینه خود در ده سال اخیر رسید. این رقم برابر با 34.2 درصد بوده که در یک دهه گذشته بی سابقه بوده است.

تورم تولیدکننده در فعالیت های خدماتی مربوط به تامین جا و غذا:

تورم فصلی در این بخش در سومین فصل سال جاری برابر با 16.9 درصد ثبت شد. بررسی این رقم با فصلهای قبلی نشان از کاهش داشته اما در مقیاس نقطه ای این تورم برابر با 85.2 درصد ثبت شده است.

بررسی تورم نقطه ای این بخش در دهه اخیر نشان از دومین رکورد فصلی در یک دهه اخیر داشته است. افزایش قیمت در این بخش می تواند از عوامل تاثیر گذار بر تورم نقطه ای بخش هتلداری در تورم دی ماه بوده باشد. در همین رابطه در دی ماه تورم هتلداری برابر با 62.1 درصد ثبت شده که بیشترین تورم نقطه ای را در این ماه داشته است.

تورم تولید کننده در فعالیت های بیمه:

تورم تولید کننده در این بخش نیز یکی از بخش های مهم در رشد تورم تولید کننده خدمات در کشور بوده است. در همین رابطه در تورم نقطه ای  تولید کننده در فعالیت های بیمه در کشور در پاییز 1400 برابر با 50.5 درصد به ثبت رسید. این بیشترین میزان تورم نقطه ای تولید کننده در این بخش در 9 سال گذشته بوده است.

تورم سالانه نیز که رشد قیمت چهار فصل منتهی به پاییز را در مقایسه با موقعیت مشابه خود در سال گذشته ارزیابی می کند برابر با 36.5 درصد بود که در قله 9 سال اخیر قرار گرفته است.

تورم