به گزارش اکوایران؛ بر اساس «قانون تضمین خرید محصولات اساسی» مصوب سال ۱۳۶۸ به منظور حمایت از تولید محصولات اساسی کشاورزی و ایجاد تعادل در نظام تولید و جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی و ضرر و زیان کشاورزان، دولت موظف شده همه‌ ساله خرید محصولات اساسی کشاورزی (گندم، برنج، جو، ذرت، چغندر، پنبه وش، دانه‌های روغنی، ‌چای و...) را تضمین کرده و حداقل قیمت خرید تضمینی را اعلام و نسبت به خرید آنها از طریق واحدهای ذیربط اقدام کند.

با توجه به قانون مصوب، ابتدای سال گذشته به دلیل نوسانات جهانی قیمت خرید تضمینی گندم به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت. در شهریورماه نیز وزیر پیشین جهاد کشاورزی، قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ را به ازای هر کیلو ۱۳ هزار تومان اعلام کرد، البته از این میزان 11 هزار و 500 تومان به عنوان قیمت پایه گندم در نظر گرفته شد و هزار و 500 تومان هم به منظور یارانه کشت به کشاورزان پرداخت شد. اما در این خصوص رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران به این نکته اشاره می کند که قیمت خرید تضمینی گندم از قبل ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به عنوان پایه و هزار و 500 تومان یارانه کشت تعیین شده بود. البته سال گذشته یارانه کشت شامل همه گندمکاران نشد که این امر نارضایتی گندمکاران را به همراه داشت.

عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران در گفت و گو با «اکوایران» در خصوص وضعیت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری می گوید: از اوایل فروردین ماه به صورت آزمایشی خرید گندم آغاز شد و از این هفته نیز خرید به صورت انبوه استارت خورد. اما با توجه به اینکه هنوز نرخ جدید خرید تضمینی گندم اعلام نشده، میزان خرید تاکنون رضایت بخش نبوده است.

به گفته رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران قیمت تعیین شده در تیرماه سال گذشته برای سال جاری جوابگو نیست، چرا که هزینه‌های تولید و تورم افزایش یافته و با این شرایط قیمت‌ 11 هزار و 500 تومان برای گندمکاران مقرون به صرفه نخواهد بود و این امر موجب می شود تا کشاورزان تمایلی به تحویل گندم به دولت نداشته باشند و در صورتی که این اتفاق رخ دهد با چالش بزرگی در تامین ذخایر استراتژیک این کالای اساسی مواجه خواهیم شد که بسیار نگران‌کننده است.

هاشمی در خصوص اینکه قیمت‌نهایی چه زمانی اعلام خواهد شد می گوید: قیمت درخواستی کشاورزان برای خرید تضمینی گندم در جلسه‌ امروز صبح به سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اعلام شد و در این جلسه تاکید کردیم که قیمت گندم باید زودتر تعیین و اعلام شود و با توجه به اینکه امروز جلسه هیات دولت نیز برگزار می شود، سرپرست وزارت جهاد می تواند در این جلسه درباره گندم صحبت و مذاکره کند و با این شرایط قیمت گندم به زودی اعلام خواهد شد. به گفته هاشمی، قیمت پیشنهادی کشاورزان خرید گندم با قیمت حداقل کیلویی 15 هزار تومان است.

با توجه به اینکه شروع خرید تضمینی گندم آغاز شده این پرسش مطرح می شود که در صورت افزایش قیمت خرید تضمینی، دولت چه برنامه‌ای برای گندمکارانی که نسبت به تحویل گندم خود اقدام کرده‌اند در نظر خواهد گرفت؟ در این خصوص هاشمی می گوید: مابع‌التفاوت قیمت جدید خرید تضمینی به گندمکاران پرداخت خواهد شد و با این شرایط مشکلی در این خصوص به وجود نخواهد آمد و گندمکاران نگران تغییر قیمت نباشند.