به گزارش اکوایران؛ داده‌های اعلام شده از سوی گمرک نشان می‌دهد در 10 ماهه سال جاری واردات غیرنفتی کشور به 48 میلیارد و 5۰۰ میلیون دلار رسید و نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 16.8 درصدی داشته است؛ اما به لحاظ وزنی ما شاهد افت 7.6 درصدی بوده‌ایم در این مدت 31 میلیون تن کالا وارد کشور شده که با این شرایط می توان گفت ایرانی‌ها در این مدت گران خریده‌اند که شاید یکی از دلایل آن به بالارفتن نرخ دلار مربوط باشد.

داده‌های اعلام شده این پرسش مطرح می شود که روند صادرات ایران در این مدت چه میزان بوده است؟ داده‌های اعلام شده نشان از آن دارد که در این مدت ایران 45 میلیارد و 300 میلیون دلار صادرات داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 17.6 درصدی داشته است. ارزیابی‌ها همچنین نشان‌ دهنده آن است که در این مدت به لحاظ وزنی نیز روند صادرات رشدی 2.9 درصدی را ثبت کرده است. با توجه به روند صادرات و واردات کشور در 10 ماه سال جاری می توان گفت تراز تجاری کشور در این مدت به منفی 3 میلیارد و 200 میلیون دلار رسید.

روند تجارت در دی 1401

با توجه به داده‌های اعلام شده که از سوی اتاق بازرگانی ایران منتشر شده در دی ماه سال جاری ارزش کل تجارت 14  میلیارد و 900 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 58.4 درصدی داشته است. در این مدت ارزش صادرات غیر نفتی برابر با 9 میلیارد دلار بوده که رشد 2.3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشت است. اما در این مدت  ارزش کالای وارداتی نیز به 5 میلیارد و 900 میلیون دلار رسیده که رشدی 6.9 درصدی را ثبت کرده است.

شرکای تجاری ایران

ارزیابی داده‌ها نشان دهنده آن است که در مدت زمان مورد بررسی بیشترین صادرات بدون نفت خام ایران به «چین» صورت گرفته است؛ براساس داده‌های اعلام شده ارزش صادرات ایران به این کشور 12 میلیارد و 600 میلیون دلار بوده است.

اما در جایگاه دوم «عراق» قرار دارد که حجم صادرات به این کشور به 8 میلیارد و 900 میلیون دلار رسید. همچنین براساس داده‌های اعلام شده «ترکیه» سومین مقصد صادراتی ایران شناخته شد، حجم صادرات به این کشور برابر با 6 میلیارد و 600 میلیون دلار بوده است.  براساس داده‌های گمرک «امارات متحده عربی» و «هند» براساس داده‌های اعلام شده جایگاه چهارم و پنجم را به خود اختصاص داده‌اند. حجم صادرات به «امارات متحده عربی» در این مدت برابر با 4 میلیارد و 800 میلیون دلار بوده و در این مدت نیز ایران یک میلیارد و 600 میلیون دلار صادرات به «هند» داشته است.

براساس داده‌های اعلام شده کشورهای «امارات متحده عربی»، «چین»، «ترکیه»، «هند» و «آلمان» پنج صادرکننده اصلی به ایران بوده‌اند.