به گزارش اکوایران؛ افزایش قیمت برخی از محصولات کشاورزی از جمله پیاز، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی در بازار موجب شد تا متولیان بخش تجاری کشور اواخر آبان‌ماه برای این محصولات عوارض صادراتی تعیین کنند. حال با گذشت نزدیک به یک ماه از تعیین عوارض صادراتی که بیشتر شبیه ممنوعیت صادراتی بود، امروز گمرک ایران از تعدیل عوارض صادراتی برای پیاز و سیب زمینی داد. در نامه ابلاغی گمرک هنوز خبری از تعدیل عوارض صادراتی گوجه فرنگی نیست و با این شرایط صادرات گوجه فرنگی همچنان با عوارض 100 درصد که در آبان ماه تعیین شده است صورت می گیرد.

ظاهرا تعدیل عوارض صادراتی پیاز و سیب زمینی در بازار به دلیل تعدیل قیمت این دو محصول اساسی صورت گرفته است. براساس مصوبه جدید گمرک عوارض سیب زمینی که در آبان ماه 70درصد ارزش پایه صادراتی تعیین شده بوده از امروز به 12درصد ارزش پایه صادراتی رسید. برای پیاز هم عوارض تعیین شده در آبان ماه 120 درصد ارزش پایه صادراتی بود که از امروز و براساس نامه گمرک به 50 درصد ارزش پایه صادراتی رسیده است.

photo_۲۰۲۲-۱۲-۱۲_۱۵-۲۰-۲۳

نامه گمرک

براساس نامه ابلاغی محسن شیراوند معاون وزیر رییس کل سازمان توسعه و تجارت ایران صادرات سیب زمینی و پیاز تا اطلاع ثانوی با اخذ عوارض جدید از کلیه مبادی مجاز کشور و مشروط به کنترل و صدور تایید صادرات از جانب نماینده این وزاتخانه مجاز است. الاکلنگ برداشت و حذف عوارض صادراتی محصولات کشاورزی مدت‌هاست، صادرکنندگان این حوزه را با چالش مواجه کرده است. چالشی که ظاهرا قرار بود، در سال جاری برمبنای بودجه 1401 برطرف شود. اما به دلیل عدم اجرای قانون از سوی وزارت جهادکشاروزی این اتفاق نیفتاد.

تعیین عوارض جدید در حالی صورت گرفته که پیش از این «اکوایران» در گزارشی به نقل از  محسن شیراوند، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد، این عوارض موقتی است و قطعا برداشته می‌شود. زمانی که قیمت بازار به قیمت متعادل خودش که فاصله قیمتی بین سر مزرعه تا مصرف کننده است، برسد و از آن عددی که آنالیز شده، فراتر نرود، این عوارض برداشته می‌شود. برآورد شیراوند این بود که نهایتا یک یا دو هفته این عوارض عملکرد خودش را بر بازار بگذارد. البته او قطعی اعلام نکرد، این عوارض در دو هفته آینده حذف می‌شود.

جدول