به گزارش اکوایران؛ روز گذشته سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد که بالغ بر 37 کشتی حامل کالای اساسی با مشکل اسنادی روی آب مانده‌اند و با توجه به عدم رفع مشکل اسناد این کشتی امکان ورود به بندر به آنها داده نشده است. براساس اظهارات مطرح شده علاوه بر کالاهای اساسی روی آب مانده و کالاهای رسوب کرده در کنار اسکله، بیش از ٣ میلیون و ٩٠٠ هزار تن کالا هم در انبارهای بندر امام انباشت شده‌اند که با توجه به حجم 2 میلیون و 200 هزار تنی کشتی روی آب مانده می توان گفت حدود 6 میلیون و 300 هزار تن کالا در بنادر کشور بلاتکلیف هستند.

با انتشار وضعیت کالاهای رسوب کرده در بنادر امروز رییس کل گمرک ایران در نشستی با  مدیرعامل بنادر و دریانوردی اعلام کرد که گمرکات ترخیص کننده کالاهای اساسی با تمام توان نسبت به انجام تشریفات گمرکی تا آخرین کامیونی که به گمرک وارد می شود، اقدام می کنند، البته علیرضا مقدسی رئیس کل گمرک ایران در این‌ نشست اشاره ای به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی نکرد، اما به این نکته اشاره کرد که به منظور تسریع در روند ترخیص کالا در ستاد گمرک، قرارگاه تسهیل تشریفات گمرکی کالاهای اساسی تشکیل شده تا با بررسی راه های تسهیل در ترخیص کالاهای اساسی با حضور مدیران گمرکات اجرایی ترخیص کننده کالاهای اساسی، در راستای ترخیص هر چه سریعتر این کالاها گام بردارند.

مقدسی معتقد است، هماهنگی هر چه بیشتر سازمان های دخیل در امر تجارت از جمله گمرک و بنادر و استانداردسازی کانتینرها سبب افزایش سرعت تخلیه و بارگیری در بنادر و ترخیص هر چه سریعتر کالاهای اساسی می شود.

مقدسی با تاکید بر اهمیت ارتباط سامانه ای بین گمرکات و بنادر افزود: تبادل اطلاعات و آمار بین گمرکات و بنادر و اصلاح فرایند ها سبب تسریع در خروج کالاهای اساسی از بنادر و گمرک خواهد شد.

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه استفاده از ابزارهای الکترونیکی باعث افزایش سرعت در انجام تشریفات گمرکی و کاهش هزینه می شود، خواهان همکاری بنادر و گمرک در استقرار ایکس ری در گمرکات برای ترخیص سریع کالاها شد.

براساس این گزارش علی اکبر صفایی مدیرعامل بنادر و دریانوردی نیز با تاکید بر استمرار نشست های مشترک گمرک و بنادر و دریانوردی با هدف سرعت بخشیدن به کار، عنوان کرد: همکاری و هماهنگی بین دو سازمان و انجام فرایندها به صورت مشترک سبب هم افزایی و تسهیل و تسریع در امور مرتبط خواهد شد.

تاکید بر تسهیل ترخیص کالای اساسی در این نشست در حالی مورد تاکید قرار گرفت که مدیر کل بنادر و دریانوردی خوزستان روز گذشته به این نکته نیز اشاره کرده بود که ظرفیت و انباری برای پذیرش بار کشتی‌های مانده بر روی آب نداریم، چرا که سازمان امور پشتیبانی دام نتوانسته کالاهای خود یعنی همان ٣ میلیون و ٩٠٠ هزار تن را از انبارهای بندر امام خارج کند.