اوایل مرداد سال گذشته، آیین‌نامه استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده از سوی معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد. سه ماه بعد از ابلاغیه اسحاق جهانگیری، نرخ تعرفه برق مراکز استخراج رمزارز مشخص شد؛ بر اساس آن در هشت ماه خنک سال، استخراج با تعرفه ۴۸۰ تومان و در چهار ماه گرم با تعرفه بالاتر صورت می‌گیرد. حال سوال اینجاست، این تعرفه‌ها تا چه اندازه برای سرمایه‌گذاری به صرفه است؟

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد با وجود مشوق‌های در نظر گرفته شده برای سرمایه‌گذاران، همچنان در نحوه تعیین تعرفه برق مصرفی برای این صنعت بین بخش خصوصی و دولت اختلاف نظر وجود دارد. باید در نظر داشت که نوسانات قیمت جهانی و پیشرفت سریع فناوری استخراج، سودآوری تجهیزات قدیمی را روز‌به‌روز کاهش می‌دهد و از طرف دیگر، رقابت در کسب سهم بیشتر از بازار می‌تواند کاهش سود بازیگران را موجب شود. از این‌رو تعیین تعرفه برق مصرفی استخراج‌کنندگان صرفا بر اساس نرخ فعلی رمزارزها در بازار جهانی، می‌تواند مانعی برای توسعه سرمایه‌گذاری در این صنعت باشد.

از زمان ابلاغ دستورالعمل رمز ارزها حدود یک‌سال می‌گذرد، طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکنون ۷۹۰ بنگاه و شخص درخواست خود را در سامانه بهین‌یاب قطعی و حدود ۵۸۴ بنگاه نیز جواز تاسیس خود را دریافت کرده‌اند. در حال حاضر هم ۱۴ پروانه بهره‌برداری برای استخراج ارز دیجیتال در کشور صادر شده است. 

بررسی ها حاکی است در وزارت صمت دو مجوز عمومی برای واحدهای صنعتی وجود دارد که یکی جواز تاسیس برای آماده‌سازی مقدمات از جمله زمین، زیرساخت‌ها، برق و... خرید و نصب و راه‌اندازی دستگاه‌ها است و دیگری پروانه بهره‌برداری است که وقتی مرحله اول تکمیل شد، پروانه بهره‌برداری صادر می‌شود. با ارسال دستورالعملی در سال گذشته به سراسر کشور، نحوه ثبت‌نام و ارائه درخواست برای صدور جواز تاسیس رمز ارزها مشخص شد. متقاضیان از طریق سامانه بهین‌یاب و لینک درخواست مجوز تاسیس رمز ارز، ثبت‌نام و اطلاعات حداقلی و مشخصات دستگاه‌ها را ثبت می‌کنند، سپس با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم با هماهنگی وزارت نیرو کار شروع می‌شود تا به مرحله صدور پروانه بهره‌برداری مانند دیگر مجوزهای صنعتی برسد.