این حرف باعث شد که برخی با اطمینان بیشتری اعلام کنند که کمبود نقدینگی اخیر در بانک‌ها که منجر به بالا رفتن نرخ سود بین بانکی شد، حاصل پولپاشی بانک‌ها در بازار سرمایه بوده است.

 

بانک ها از بازار سرمایه حمایت میکنند؟

رئیس سازمان بورس در حرف های امروزش به وضعیت سهام عدالت و تلاش برای واریز سود تا آخر همین امسال اشاره کرد اما یک حرف مهم دیگر هم زد که توجه کسانی را که وضعیت نقدینگی و شرایط بانک ها را رصد می کنند جلب کرده. دهقان گفت پیشتر بازار سرمایه به بانک ها کمک کرده و حالا نوبت به حمایت بانک ها از بازار احساس میشود بعد هم اضافه کرده که بعضی از بانک ها از طریق نهادهای مالی زیر مجموعه این موضوع را اثبات کردند و منابع زیادی را برای حمایت از بازار سرمایه صرف کردند همچنین اعتبارات لازم را به کارگزاری های اعطا کردند.

 انتظار می رود بقیه بانک ها هم مسولیت پذیری خودشان را در قبال بازار سرمایه بالا ببرند اما اهمیت این صحبت از کدام جهت است؟ در حال حاضر به نظر می رسه که بانک ها با کمبود نقدینگی مواجه شدند. این را میتوان از بالا رفتن نرخ سود وام بین بانکی فهمید، وقتی که نرخ سود بین بانکی به ۲۰ درصد هم رسید. تا جایی که بانک مرکزی مجبور به مداخله و تزریق پول به بانک ها شد که گفته میشود مجموع مداخله بانک مرکزی رقمی نزدیک به ۱۴ هزار میلیارد تومان بوده. ارتباط این دو موضوع به یکدیگر هم این است که عده ای معتقدند دلیل کمبود نقدینگی در بانک ها حمایت آنها از بازار سرمایه بوده، نشانه اینکه چنین تحلیلی درست است را نه فقط در حرف های رئیس سازمان بورس میتوان دید بلکه قبلا رئیس کل بانک مرکزی هم چنین موضوعی را تایید کرده بود و گفته بود که بخشی از حمایت بانک ها برای اعتبار دادن به کارگزاری ها، اعطای تسهیلات به مشتری هایشان بوده.

در ادامه باید دید که کمبود نقدینگی در بانک ها چطور جبران میشود و چه نتایجی به دنبال دارد.