بانک مرکزی چین هفته قبل نرخ بهره را یک دهم درصد کاهش داد تا باعث تزریق اعتبار بیشتر به اقتصادی شود که تحت تأثیر قرنطینه‌های کوید و بحران بازار املاک قرار گرفته است. بانک‌های دولتی برای تأمین خواسته‌های دولت در این زمینه از روش‌های غیر معمولی برای افزایش حجم وام‌های خود استفاده می‌کنند.

بر اساس اعلام شش مدیر بانک به بلومبرگ، که به شرط ناشناس ماندن صحبت کرده‌اند، در شرایطی که وام گیرندگان به خاطر کاهش رشد اقتصادی تمایلی به دریافت وام ندارند برخی از بانک‌های دولتی به شرکت‌ها وام می دهند و سپس به آن‌ها اجازه می‌دهند وجوه خود را با همان نرخ بهره سپرده کنند‌.

درباره دامنه وسعت این اقدام اطلاعاتی در دسترس نبود و کمیسیون تنظیم مقررات بانکی و بیمه چین و بانک مرکزی چین به سؤال‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

این اقدامات نشان می‌دهد که شرکت‌ها و خانوارها نسبت به وام گیری در شرایط نا اطمینانی در اقتصاد حرکتی نمی‌کنند ، پیش بینی کنندگان رشد اقتصادی را سه درصد تخمین زده‌اند و بیکاری جوانان به ۲۰ درصد رسیده است.

دولت‌های محلی و شرکت‌های کوچک تا کنون نتوانسته‌اند روند نزولی دریافت وام را متوقف کنند میزان اعتبار در ماه قبل به کمترین میزان در پنج ساعت گذشته رسیده است و تقاضای مصرف کننده در کمترین سطح خود از سال ۲۰۰۷ قرار دارد.

شرکت موفق تأمین کننده برق اشنایدر الکتریک در شرق چین تصویر خوبی از مشکلاتی است که بانک‌ها با آن مواجه هستند.این شرکت پیشنهادات دریافت وام از ده‌ها شرکت را با نرخ‌های بی‌سابقه دریافت کرده ولی با توجه به چشم انداز مبهم اقتصادی هیچ برنامه یا نیازی به این وام ها ندارد. مدیر اجرایی شرکت به بلومبرگ گفته است که شیوع کوید و بحران املاک بر ما تاثیر گذاشته و ما به وام گرفتن فکر نمی‌کنیم، زیرا پول نقد ما می تواند به طور کامل عملیات و رشد متوسط ما را پوشش دهد.

بانک مرکزی چین در روز جمعه اعلام کرد که علاوه بر حمایت واقعی از اقتصاد، باید حمایت‌های اعتباری از شرکت‌های کوچک و خرد، توسعه سبز، شرکت‌های نوآوری علمی و فناوری و... انجام شود.

در این بیانیه آمده است: ما باید با احساس فوریت پایه‌های اقتصادی را تحکیم بخشیم و بدانیم هیچ وقت زمان منتظر ما نمی‌ماند.

داده‌های اعتباری و خرده فروشی نشان می‌دهد که اقتصاد به شدت در حال کاهش است، سیاست گذاران مجموعه‌ای از گام ها را برای حمایت از رشد و استقراض معرفی کرده‌اند‌ بانک خلق چین به طور غیر منتظره‌ای نرخ بهره کلیدی را یک دهم درصد کاهش داد، مقامات همچنین در حال برنامه‌ریزی ۲۰۰ میلیارد یوان (۲۹.۳ میلیارد یورو ) وام ویژه به سازندگان مسکن و یک برنامه بازپرداخت گسترده‌تر هستند.

بانک‌های چینی در این هفته نرخ پرداخت وام خود را کاهش دادند تا وام گیرندگان بی تمایل را جذب کنند. اقتصاد دانان اکنون هشدار داده‌اند که ممکن است کشور با یک تله نقدینگی مواجه شود، معیارهای عرضه پول نشان می‌دهد که بانک‌ها نقدینگی فراوانی دارند، بر اساس آنچه نمودار نشان می‌دهد برای اولین بار از سال ۲۰۱۷ رشد پول از رشد اعتبار بیشتر شده است و سپرده‌های خانوارها در نیمه اول سال رشد ۱۳ درصدی را ثبت کرده است.

لیا ژیمینگ کارشناس ارشد آنالیز مرچنت چین می گوید: صنعت بانکی چین از فشار رکود اقتصادی و رشد کم سود بخش‌ها رنج بسیاری می‌برد. بانک‌ها با یک چالش بزرگتری درباره مدیریت ریسک وام‌های غیر جاری نیز رو به رو هستند.

همراه با فشاری که به بانک‌ها برای پرداخت وام تحمیل می‌شود بانک‌ها نیز با مشکلاتی رو به رو هستند، ساخت و ساز در کشور متوقف شده و کسانی که برای پیش خرید مسکن وام در یافت کرده اند بازپرداخت وام را تحریم کرده اند‌.

این تجربه تلاش بانک‌ها را برای برآوردن خواسته پکن برای ایفای نقش فعال در حفاظت از رشد اقتصادی کاهش می‌دهد.

شرکت رتبه بندی جهانی اس اند پی تخمین زده است که در بدترین حالت بانک ها با ضرر ۳۵۰ میلیارد دلاری وام مسکن مواجه خواهند شد. وام دهی به بخش املاک و مستغلات در ماه ژوئن برای اولین بار در یک دهه گذشته کاهش یافت. وام‌های بد تقریبا از ۱۰۷ میلیارد یوان ابتدای سال به به ۲.۹۵ تریلیون یوان رسیده‌اند‌.

   ریسک وام مسکن برای بانک ها جدی است. این نوع وام ها در بعضی از بانک ها سهم بیش از ۳۰ درصدی دارند و بر اساس داده های بانک مرکزی چین در پایان ماه ژوئن ۳۹ تریلیون یوان وام مسکن معوق وجود دارد، ۱۲ تریلیون یوان وام به توسعه دهندگان داده شده است و تا کنون ۲.۱ میلیارد دلار وام مسکن تحت تأثیر تحریم وام های مسکن قرارگرفته است.

مواجهه با بحران املاک باعث شده بانک‌ها تمایلی به پرداخت وام به کسب و کارهای کوچک که ریسک بیشتری دارند را نداشته باشند.و براساس نظرسنجی مدرسه عالی کسب و کار چونگ کونگ شرایط کسب و کار شرکت های کوچک خصوصی برای سومین ماه متوالی کاهش یافته است.

اکثر مغازه‌های کوچک آجر و ملات چین نمی‌توانند وام در یافت کنند زیرا وثیقه یا سوابق اعتباری معتبری ندارند.

لیو پیکیان اقتصاد دان ارشد چین در نات وست گفت، کاهش نرخ بهره کلیدی تأثیر زیادی روی رشد اعتباردهی بانک‌ها نخواهد گذاشت زیرا بحران املاک و سیاست های کوید احساسات شرکت‌ها و خانوار را بسیار شکننده کرده است.

لی دائوکی عضو سابق کمیته سیاست گذاری بانک مرکزی چین در مصاحبه‌ای به بلومبرگ اعلام کرد که به خاطر مازاد تجاری و توانایی کنترل پول در کشور بهتر است نرخ بهره برای تقویت اقتصاد در ادامه نیز کاهش یابد و این امکان وجود دارد نرخ بهره کلیدی در سال آتی نیم درصد دیگر نیز رشد کند‌.

بلومبرگ