به گزارش اکو ایران، عرضه مرغ در کشتارگاه ها افت قابل ملاحظه ای پیدا کرده است. طبق داده های رسمی مرکز آمار عرضه گوشت طیور در کشور به مرز 169 هزار تن رسیده که در 9 ماه اخیر کمترین سطح را داشته است.

تورم

افت بی سابقه عرضه گوشت طیور در تیر 1401

طبق داده های رسمی مرکز آمار در تیرماه امسال میزان عرضه گوشت طیور در کشور 17 درصد افت داشته که حداقل در یک سال و نیم گذشته سابقه نداشته است.

در این مقایسه چهار بخش مورد رصد قرار گرفته که مرغ و خروس، بوقلمون، بلدرچین و سایر انواع طیور از بخش های اصلی آن به شمار می رود.

دسته بندی مرکز آمار نشان می دهد وزن لاشه ها در تمام بخش ها کاهشی بود و این کاهش از 13 درصد تا 45 درصد رقم خورده است.

کم ترین کاهش مربوط به بلدرچین و بیشترین نیز به سایر انواع طیور مرتبط بوده است.

این رده بندی را اگر از حیث مقداری مورد ارزیابی قرار دهیم مشاهده می شود افت عرضه مرغ و خروس در کشتارگاه ها برابر با افت 32 هزار و 177 تن بوده که بیشترین میزان ریزش را در این مدت به ثبت رسانده است.

این رقم برای ماکیان در خرداد ماه برابر با 196 هزار و 440 تن بوده که در این ماه به 164 هزار و 263 تن تنزل پیدا کرده است.

یکی از عوامل افت عرضه مرغ در بازار را برخی تحلیل گران به افت بالای تورم و رشد قیمتها و در نتیجه کاهش تقاضا نسبت می دهند موضوعی که در آمارهای مرغ داری ها قابل مشاهده است.

تورم

تورم بالا در قیمت مرغ خرداد ماه و تیر ماه 1401

حذف ارز ترجیحی از برخی کالاهای وارداتی درخرداد ماه منجر به رکوردزنی بی سابقه قیمت ها شده که البته برخی کارشناسان معتقد به تخلیه این افزایش قمیت در ماه های آتی بوده اند.

یکی از این بخش ها شاخه مرغ ماشینی بوده که طبق داده های مرکز آمار در خرداد ماه با رشدی 32.5 درصدی به 45 هزار و 600 تومان رسیده که این رشد در دو سال گذشته سابقه نداشته است. در تیر ماه نیز قیمت مرغ رشد 26 درصدی پیدا کرده که سطح بالایی به شمار می آید. در نهایت هم در این مقطع قیمت متوسط هر کیلو مرغ ماشینی در مناطق شهری ایران به 57 هزار و 590 تومان ارتقا پیدا کرد.

طبق داده های مرکز آمار تورم مصرف کننده در بخش گوشت قرمز و ماکیان نیز در این ماه به 19.7 درصد رسیده که در سطح بالای سال های اخیر بوده و علامتی دیگر از رشد قیمت ها در این شاخه بوده است.

بنابراین داده های مرکز آمار گویای آن است که رشد قیمت ها در دو ماه اخیر درحوزه مرغ به سطح بالایی رسیده است.

برخی معتقدند این رشد قیمت ها می تواند تقاضا در بازار را کاهش داده باشد. موضوعی که برخی کارشناسان قبل از افزایش قیمت مرغ به آن پرداخته و اذعان کرده بودند اگر قرار است حذف یارانه ها از کالاهای اساسی صورت بگیرد باید به افت تقاضا و در نتیجه اتفاقات بخش تولید نیز توجه شود تا تولید کنندگان از این موضوع متضرر نشوند.

اکنون داده های مرکز آمار با ثبت کاهش بی سابقه برخی گمانه زنی ها را در راستای آسیب وارد شده به تولید و عرضه گوشت طیور تقویت کرده و لزوم توجه بیشتر به این بخش را بیشتر از پیش کرده است.