در نهمین نشست «کارگروه کاهش فقر: توانمندسازی اجتماع‌محور ۲۰۲۰ محله کم‌برخوردار» در سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد. در این نشست، «علی آقامحمدی»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و قائم‌مقام وزیر کشور در طرح محرومیت‌زدایی از ۲۰۲۰ محله کم‌برخوردار کشور، نیز گفت: طبق تأکید مقام معظم رهبری، همه ایرانیان باید بیمه پایه تأمین اجتماعی را داشته باشند و هیچ ایرانی بدون بیمه نخواهیم داشت.

آقا محمدی سپس از انعقاد تفاهم‌نامه از سوی ستاد توانمندسازی محلات کشور با اداره کل اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ساماندهی اتباع خارجی ساکن در محلات کم‌برخودار کشور خبر داد و گفت: به‌کارگیری اتباع خارجی بر اساس اسناد آمایش سرزمین خواهد بود تا از تراکم نیروی کار خارجی در مناطق توسعه‌یافته کاسته شود و با هدایت اتباع خارجی به مناطق نیازمند نیروی کار، فرصت‌های شغلی موجود برای کارگران ایرانی از دست نرود.

قائم‌مقام وزیر کشور در طرح محرومیت‌زدایی از ۲۰۲۰ محله کم‌برخوردار کشور سپس گفت: در نشست دیروز با حضور معاون اول رئیس جمهور، مقرر شد در هر استان، یک محله را با اعلام آمادگی مردم و ظرفیتی که خود مردم اعلام خواهند کرد، به صورت اصولی و علمی و با مشارکت مردمی، بازآفرینی کنیم.

در نهمین نشست کارگروه کاهش فقر: توانمندسازی اجتماع‌محور ۲۰۲۰ محله کم‌برخوردار، «مجید دهقانی‌زاده»، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد، گزارشی از عملکرد این استان در حوزه کاهش فقر و توانمندسازی محلات کم‌برخوردار» به صورت ویدئو کنفرانس ارائه داد. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد همچنین از تخریب بخشی از زیرساخت‌های این استان در سیل اخیر خبر داد و گفت: سیلاب هفته گذشته، موجب وارد شدن آسیب به تعدادی از بناهای تاریخی بسیار استثنایی استان شد که ضرورت مرمت و بازسازی آنها به‌شدت احساس می‌شود.

دهقانی‌زاده در این گزارش گفت: مجموع آورده استان یزد در فرایند بازآفرینی شهری طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، مبلغ ۸۱۳ میلیارد تومان بوده است و ۳۲ طرح و پروژه برای توسعه و تحول اجتماع محور محلات کم‌برخوردار در استان تعریف شده است.

همچنین نماینده موسسه دانش‌بنیان میزان‌گستران شریف، گزارشی از ساماندهی افراد جویای کار در ۲۰۲۰ محله کم‌برخوردار با تأکید بر معرفی آزمون استخدامی بخش خصوصی ارائه داد.

سپس نمایندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گزارشی از اقدامات این وزارتخانه در محلات طرح ۲۰۲۰ با تأکید بر معرفی طرح سلامت روانی و اجتماعی (سراج) و الگوی خدمات یکپارچه و جامع سلامت روانی و مراقبت اجتماعی ایران (سامان) ارائه دادند.