به گزارش اکوایران افزایش قیمت موادغذایی باعث افزایش گرسنگی مردم در سراسر جهان شده است. پیشرفت در مبارزه با گرسنگی در جهان همچنان متوقف شده است. دیوید بیزلی، مدیر برنامه جهانی غذا گفت که نتیجه افزایش قیمت موادغذایی به دلیل جنگ در اوکراین، بی ثباتی جهانی، گرسنگی و مهاجرت دسته جمعی در جهان خواهد بود. سال گذشته، تعداد افراد مبتلا به سوءتغذیه در سراسر جهان برای ششمین سال متوالی افزایش یافت و به رقم متوسط حدود ۷۶۸ میلیون نفر رسید. در تخمین بالای ۸۲۸ میلیون نفر، ۱۰ درصد از جمعیت جهان در سال ۲۰۲۱ تحت تاثیر گرسنگی قرار می‌گرفتند.

به نقل از ویفروم، گرسنگی در آفریقا بیشترین شیوع را داشت، جایی که ۲۰ درصد جمعیت را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در حالی که ۹ درصد از مردم در سراسر آسیا نیز تحت تاثیر آن هستند. اعتقاد بر این است که اختلال در زنجیره عرضه جهانی غلات به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین عمدتا بر کشورهایی تاثیر می‌گذارد که در حال حاضر با مشکلات تغذیه مقابله می‌کنند زیرا بسیاری از فقیرترین کشورها واردکننده غلات هستند.

وکراین یکی از تولیدکنندگان عمده محصولات کشاورزی است که از زمان درگیری با روسیه نمی‌تواند غلات خود را صادر کند و حدود ۲۲ تا ۲۵ میلیون تن غله در حال حاضر در بنادر این کشور گیر کرده است. وایل خرداد ماه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در گفت و گوی تلفنی با رهبران فرانسه و آلمان، گفت: روسیه مایل است تا در مورد راه‌هایی امکان پذیر ساختن ازسرگیری ارسال محموله‌های غلات اوکراین از بنادر واقع در دریای سیاه گفتگو کند.

روسیه و اوکراین تقریبا تامین یک سوم گندم جهان را در اختیار دارند، درحالی که روسیه صادرکننده اصلی کود شیمیایی و اوکراین صادرکننده بزرگ ذرت و روغن آفتابگردان در جهان هستند. رملین اعلام کرد: «روسیه به نوبه خود آماده کمک برای یافتن گزینه‌هایی برای صادرات بدون مانع غلات، از جمله صادرات غلات اوکراین از بنادر دریای سیاه است.

نکا فلدهاسن، سفیر آلمان در اوکراین نیز اواخر خرداد ماه گفته بود، برلین در نظر دارد تا یک کریدور آزمایشی برای صادرات غلات اوکراین از طریق خط آهن ایجاد کند. به گفته این مقام آلمانی، «در آینده نزدیک، صادرات غلات اوکراین از طریق بنادر اودسا غیرممکن است؛ از این رو ما باید بر روی امکان صادرات از طریق لهستان کار کنیم. آلمان تلاش می‌کند تا این امر را به ویژه به وسیله خط آهن آلمان، تسهیل کند. ما در حال همکاری با شرکای اوکراینی برای اجرای چنین حمل و نقل آزمایشی هستیم.

اتحادیه اروپا تلاش برای ایجاد «کریدور‌های همکاری» برای انتقال غلات اوکراین از طریق زمینی را افزایش داده است. این اقدام در راستای نگرانی در مورد چشم انداز بحران مواد غذایی در صورت به مقصد نرسیدن محصولات صورت گرفته است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز گفته است، اگر کی‌اف بنادر خود را از مین پاک کند و یا صادرات کالا از طریق بنادر دریایی تحت کنترل روسیه مانند بردیانسک و ماریوپل را تضمین کند، مسکو عبور بدون مانع کشتی‌های حامل غلات اوکراینی را تضمین می‌کند.