به گزارش اکوایران، رشد هزینه‌های تولید در بخش کشاوزی و دامداری در ایران به اوج خود در یک دهه اخیر رسیده است. 

به طور کلی تورم بخش تولیدکننده همواره یکی از موضوعات مهم در اقتصاد کلان بوده است. به گفته برخی این شاخص ماهیت پیش نگر در رشد قیمت مصرف کننده داشته و در نهایت می تواند تورم مصرف کننده را در کشور افزایش دهد.

رکوردزنی تورم تولیدکننده در بخش کشاورزی ازین جهت موضوع مهمی به شمار می آید. آن هم در شرایطی که بخشی از اقتصاد دانان رشد تورم کنونی در اقتصاد کشور را ناشی از افزایش قیمت در بخش هزینه‌ها می‌دانند.

رکوردزنی تورم تولید کننده بخش کشاورزی در سال 1400

طبق داده های مرکز آمار، تورم تولید کننده در سال 1400 به 66 درصد رسیده که بیشترین میزان این شاخص در دهه 90 بوده است. پیش از این در سال 97 این شاخص به سطح بالایی رسیده و در  61.8 درصد قرار گرفته بود. اکنون اما 4.2 واحد درصد بیشتر است.

بررسی اجزای تورم در سال گذشته نشان می‌دهد گروه غلات بیشترین میزان تورم را در این مقطع به ثبت رسانده است.

تورم

رکوردزنی تورم تولیدکننده غلات در سال 1400

به طور کلی تورم تولید کننده در بخش کشاورزی و دامداری سه شاخه اصلی دارد. زراعت، باغداری و دامداری سنتی. در این میان تورم تولیدکننده در بخش زراعت بالاترین سطح را داشته و معادل با 88 درصد ثبت شده است. در بخش زراعت سه گروه مهم وجود دارد. غلات، سبزیجات و سایر محصولات زراعی.

داده های مرکز آمار نشان می دهد تورم این گروه ها به ترتیب برابر با  91.8 درصد و 72.7 درصد و 115.5 درصد بوده که سایر محصولات بیشترین سطح را در کل شاخص ثبت کرده است. تورم تولیدکننده غلات نیز دومین رکورددار در این مقایسه به شمارمی آید.

در ادامه تورم تولید کننده در باغداری و دامداری سنتی سطوح پایین تری را به نسبت زراعت داشته که به ترتیب برابر با 65.3 درصد و 39.3 درصد بوده است.

بسط محاسبات نشان دهنده آن است که باغداری و غلات بالاترین سهم را در رشد تورم تولیدکننده این سال داشته اند.

تورم

رکوردزنی سهم غلات در تورم تولیدکننده 1400

بررسی سهم اجزای مختلف در رکوردزنی تورم نشان می دهد از تورم 66 درصدی تولید کننده کل شاخص کشاورزی و دامداری در سال 1400، 19.7 درصد آن سهم باغداری بوده و 16.34 درصد آن سهم غلات.

سبزیجات و حبوبات نیز رده های بعدی بیشترین سهم در افزایش هزینه های تولید در این بخش را داشته اند.

در ادامه رشد هزینه های تولید در بخش های کشاورزی و به خصوص غلات و سبزیجات می تواند عامل مهمی در رشد قیمت مصرف کننده این محصولات در سال گذشته بوده و حتی موجب ادامه رشد قیمت ها در سال جاری شود.

بررسی ها نشان می دهد یکی از مهم ترین دلایل رشد قیمت ها ناشی از افزایش قیمت جهانی محصولات در شرایط همه گیری کرونا بوده است. طبق آمارهای بانک جهانی در سال گذشته عرضه محصولات افت قابل ملاحظه ای داشته و در مقابل تقاضا خصوصا در چین رشد جدی تری پیدا کرده است. در نتیجه این رویداد قیمت این محصولات را ترقی داده و در تورم تولید کننده ایران نیز مسیری صعودی را به ثبت رسانده است.

تورم