به گزارش اکوایران، مسعود ستایشی در نشست خبری خود که روز سه‌شنبه (25 بهمن) برگزار شد، در پاسخ به خبرنگاران درباره وضعیت رسیدگی‌ به پرونده حادثه تروریستی شاهچراغ گفت: نسبت به این پرونده اهتمام ویژه‌ای صورت گرفته و هم در مرحله تعقیب، شناسایی متهمان و مجرمین و هم در مرحله تحقیق با تلاش‌ شبانه‌روزی همکاران ما در استان فارس پنج نفر از مرتکبین دستگیر شدند که از اتباع بیگانه هستند و اقدامات لازم در خصوص رسیدگی و صدور قرار تأمین و صدور قرار نهایی و کیفر خواست صورت پذیرفت.

وی ادامه داد: پرونده متضمن کیفرخواست به دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان شیراز ارجاع شده و به صورت فوق‌العاده تحت رسیدگی است و جلسه اول رسیدگی به این پرونده در ۱۸ بهمن و جلسه دوم در ۲۴ بهمن تشکیل شد و منتظر پیگیری مراتب، تشکیل جلسه یا اتخاذ تصمیم قانونی از سوی دادگاه رسیدگی‌کننده هستیم.

صبح امروز خبرگزاری تسنیم نیز به نقل از یکی از مدیران معاونت ضدتروریسم وزارت اطلاعات، از دستگیری ۴۲ نفر به عنوان نیروهای پشتیبان در این حادثه خبر داد و نوشت: «پس از حادثه تروریستی حرم شاهچراغ (ع) در شیراز بلافاصله ۴۲ نفر از اعضای شبکه‌ای که فقط این حادثه را پشتیبانی می‌کردند، شناسایی و دستگیر شدند.»

مسمومیت‌های سریالی در مدارس قم

سخنگوی قوه قضائیه در بخش دیگری از این نشست، درمورد مسمومیت‌های دانش‌آموزان در مدارس قم گفت: در حال بررسی ابعاد و زوایای موضوع هستیم و همچنین مراکز امنیتی و اطلاعاتی و قضایی و حتی پزشکی قانونی در این خصوص جلسات کارشناسی خوبی داشته‌اند و کار با دقت و ظرافت پیگیری می‌شود.

ستایشی افزود: این حوادث از ۹ آذرماه شروع شد و در هنرستان دخترانه نور واقع در یزدانشهر قم منجر به مسمومیت ۱۸ دانش‌آموز شد و مجدد در ۲۲ آذر در همین مدرسه تکرار شد. حدود ۵۱ نفر دیگر هم مسموم شدند و در برخی دیگر از مدارس قم این حادثه صورت گرفته است و اقدامات کارشناسی دستگاه قضایی در حال انجام است. تاکنون ۳۰ نفر از خانواده‌ها ثبت شکایت کرده‌اند.

پرونده فولاد مبارکه در حال رسیدگی است

در ادامه پرسش اکوایران مطرح شد مبنی بر اینکه «با توجه به نظر قوه قضائیه درمورد پرونده موسوم به اختلاس فولاد مبارکه و این‌که گفته شد رقم فساد مطرح‌شده بسیار کمتر و متفاوت با ادعای 92 هزار میلیاردی نمایندگان مجلس بوده؛ آیا دستگاه قضا قرار است با ارائه‌دهندگان این گزارش برخورد کند؟» که سخنگوی قوه قضائیه بدون پاسخ به این بخش از سوال، درمورد خود پرونده توضیح داد: قبلا هم عرض کردم، معاون اول قوه قضائیه دغدغه‌ای داشتند و در جلسه‌ای در پاسخ به یک خبرنگار بیان کردند که صاحبان تریبون باید حواسشان به مطالبشان باشد و دقت و توجه کنند که دقیق، علمی و فنی باشد و متضمن نگاه حقوقی و قضایی باشد. برداشت من این بود که منظور ایشان این است که حرف‌ها باید عالمانه و حکیمانه باشد؛ اما استحضار داشته باشید که دستگاه‌ها وظایف نظارتی خودشان را طبق قانون انجام می‌دهند و صِرف وجود پرونده، دلیلی بر اثبات آن نیست و ممکن است نتیجه آن پرونده، برائت و منع تعقیب باشد؛ پس نباید شرایطی فراهم کنیم که ایجاد سوءنیت کند و اصل برائت را مخدوش کند.

ستایشی ادامه داد: بنابراین نباید صرف وجود و افتتاح یک پرونده دلیلی بر اثبات آن تلقی شود. بیان اظهارات غیردقیق، می‌تواند موجب تشویش اذهان عمومی شود و افراد باید از این مساله خودداری کنند. برای این پرونده (فولاد مبارکه) عناوینی مثل اختلاس را عنوان کرده‌اند ولی در جریان رسیدگی ممکن است عنوان اتهامی تغییر پیدا کند. پرونده مفتوح و در حال رسیدگی و تحقیقات است و در صورت اتخاذ تصیمات، اعلام خواهد شد؛ بنابراین تعجیل نفرمایید.

پرونده حمله به سفارت آذربایجان فعلا محرمانه است

وی همچنین درمورد پرونده حمله به سفارت آذربایجان در تهران نیز اظهار کرد: پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی و در این مرحله واجد محرمانگی است. بنابراین پس از ادامه فرایند رسیدگی و اتخاذ تصمیمات بعدی، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ستایشی در برابر این پرسش که «آیا صرفا درمورد سلامت روان فرد مهاجم و متهم اصلی این پرونده می‌توانید اعلام نظر کنید؟» پاسخ داد: ابعاد و زوایای موضوع با دقت زیاد دارد مورد رسیدگی تخصصی قرار می‌گیرد و نتایج که حاصل و جمع‌بندی شد، اعلام می‌شود.

وضعیت نیلوفر حامدی و الهه محمدی

وی در بخشی دیگر، درخصوص احتمال عفو دو خبرنگار بازداشتی‌ یعنی نیلوفر حامدی و الهه محمدی، اظهار کرد: «عفو بر اساس معیار است. اجازه دهید پرونده‌ها با معیارها سنجیده شود و چنانچه مشمول استثنائات نباشد و مشمول معیارها باشد، عفو می‌شوند و در غیر این صورت مشمول عفو نخواند شد. تا پایان فرآیند عفو، خدمت شما عرض می‌کنیم.»

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که آیا بقایی، مشایی، حسین فریدون و شهرام جزایری نیز مشمول عفو می‌شوند؟ گفت: «به عنوان فردی که در کسوت قضایی است، می‌توانم برداشت حقوقی خودم را بگویم که اینها در چه وضعیتی قرار دارند از نظر محکومیت و با توجه به اشرافی که بر فرآیند عفو پیدا کرده‌ام، عرض کنم که آیا مشمول عفو هستند یا خیر؛ اما در نهایت تشخیص این مورد به مرجع قضایی مربوط است. اجازه بدهید که این پرونده‌ها با معیارها سنجیده شود و چنانچه مشمول استثنائات نباشد و مشمول معیارهای عفو باشد، عفو می‌شوند و در غیر این صورت عفو نخواهند شد. تا پایان فرآیند عفو اجازه دهید و صبر کنید، عرض می‌کنم خدمتتان.

پرونده فیلیمو در دادسرا است، اما پیش‌دستانه قضاوت نکنید

وی در بخش دیگری از نشست خبری، در پاسخ به پرسش خبرنگار صداوسیما درباره پرونده فیلیمو، گفت: مقدمتاً احراز تخلف و قضاوت نکنیم که این تخلف است. پیش‌دستانه قضاوت نکنیم. آنچه که اطلاع دارم، این موضوع هم در واحد قضایی مربوطه در دادسرای عمومی و انقلاب پایتخت مطرح شده است و تحت رسیدگی است و متعاقباً اعلام می‌شود. فعل یا ترک فعلی که به موجب قانون برایش مجازات تعیین نشده باشد، به عنوان جرم تلقی نمی‌شود و باید هر اقدامی که ما انجام می‌دهیم مطابق موازین قانونی باشد.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین در برابر پرسشی درباره اینکه آیا فردی از مدیران دولت قبل بازداشت شده و آیا رئیس سابق سازمان دامپزشکی در بازداشت است؟ پاسخ داد: بر اساس اعلام جرمی که یکی از سازمان‌های دولتی مطرح کرده است، پرونده‌ای تحت رسیدگی و در مرحله‌ تحقیقات مقدماتی در دادسرای ناحیه ۲۸ تهران است.