به گزارش اکوایران، دانش‌آموزان هنرستان نور در یزدانشهر قم، اولین بار در 9 آذر مسموم شدند. دومین بار در 22 آذر خبری با تیتر «ماجرای نامطبوع و مسمومیت 51 نفر از دانش‌آموزان قمی» در فضای مجازی پیچید. آنطور که خبرگزاری مهر روایت کرده است، ساعت حدود 11 صبح روز سه‌شنبه بوی نامطبوعی در هنرستان دخترانه نور در یزدانشهر قم می‌پیچد و شماری از دانش‌آموزان به دلیل مشکلات تنفسی راهی بیمارستان می‌شوند. یکی از دانش‌آموزان وضعیت را اینگونه توصیف کرده بود: حالتی دود مانند در سالن مدرسه پیچیده بود، در کارگاه بودیم که بویی شبیه به سیم سوخته پیچید. یک نفر دیگر بویی که در فضا منتشر شده بود را بویی شبیه میوه توصیف کرده بود. دقایقی بعد از استشمام این بو، دانش‌آموزان دچار سرگیجه، تهوع، ضعف جسمانی شدند. برخی از آن‌ها توان راه رفتن نداشتن و به همین دلیل اورژانس آن‌ها را راهی بیمارستان کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم همان زمان در گفت‌وگو با خبرنگاران حال بیماران را مطلوب توصیف کرد و تاکید کرد وضعیت دانش‌آموزی وخیم گزارش نشده است.

مسئولان در پی اتفاق رخ داده، از محل حادثه نمونه‌برداری کردند و کارشناسان سازمان پدافند غیرعامل هم بررسی‌های لازم را انجام دادند. بررسی‌هایی که البته به هیچ نتیجه قطعی نرسید.

حدود دو ماه بعد از رخداد اولیه، اینبار در بهمن ماه، دانش‌آموزان مدارس دیگری مسموم شدند. 15 نفر از دانش‌آموزان مدرسه فاطمیه قم، 7 نفر از مدرسه بلقیس برقعی، دانش‌آموزانی از مدرسه قرائتی و میثم و ... .

نمایندگان قم در مجلس در واکنش به این اتفاقات، آن را مبهم و پیچیده خواندند. احمد امیرآبادی، 18 بهمن ماه در حاشیه جلسه علنی مجلس، ماجرا را مشکوک خواند، او تاکید کرد با اینکه چند جلسه تشکیل شده است اما هنوز علت موضوع اطلاع رسانی نشده است. نماینده مردم قم تاکید کرد که برخی موضوع را استمشاق گاز آمونیاک می‌دانند و برخی دیگر می‌گویند: علت استنشاق دی اکسید کربن است که از سیستم‌های گرمایشی مدارس است اما هنوز علت قطعی به ما نگفته‌اند.

 او که خود علت این اتفاقات را مسائل امنیتی می‌داند، به رسانه‌ها گفته است: ما از وزرای بهداشت و درمان و آموزش و پرورش و اطلاعات برای پاسخ به مجلس سوال کردیم اما درباره بحث‌های کلی، دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی و درمانی استان جلسات مستمر داشته و پیگیری می‌کنند اما هنوز نتیجه قطعی بدست نیامده است. این اتفاق مشکوک است؛ دیروز برای هفتمین بار دانش آموزان در قم مسموم شدند.

مسمومیت دنباله‌دار دانش‌آموزان قمی 12 بهمن پای مدعی العموم را به پرونده کشاند. حسن غریب، دادستان قم به رسانه‌ها تاکید کرد: از شروع این حوادث کارگروه ویژه‌ای برای بررسی موضوع تشکیل شده است.

17 بهمن مسمومیت ابعاد گسترده‌تری پیدا کرد، اینبار 61 دانش‌آموز از 8 مدرسه قم مسموم شدند و راهی بیمارستان شدند. مجید محبی، معاون درمان علوم پزشکی قم، همان روز علت اولیه حادثه را گاز مونواکسید کربن دانست و تاکید کرد: نمونه‌های آزمایشگاهی جهت تشخیص علت حادثه از دانش آموزان تهیه شده است یافته‌های اولیه از حوادث قبلی و مشابه وجود گاز منو اکسیدکربن را در تعدادی مدارس تأیید می‌کند و بررسی‌ها برای شناسایی علت‌های احتمالی دیگر نیز ادامه دارد.

با وجود گزارش اولیه، ابهامات و علت اولیه هنوز مشخص نیست که چه چیزی دانش‌آموزان قمی را مسموم کرده است!