شهردار تهران به تازگی اعلام کرده حجم توافق ها و قراردادهای تهران و چین بین ۱۲ تا ۱۳ میلیارد یورو است . رقمی نزدیک به ۷۸۰ هزار میلیارد تومان ، اما همه وعده های شهردار تهران مانند ساخت شهربازی ، هتل 5 ستاره ، احداث خطوط تازه متروی تهران و... هنوز تبدیل به قرار داد نشده است . 

عبدالمطهر محمدخانی؛سخنگوی شهردار تهران درخصوص این که کدام یک از تفاهمنامه های امضا شده با طرف چینی به جز قرار داد واگن های مترو تبدیل به قرار داد شده است ؟ به اکوایران می گوید : در مراوداتمان با طرف چینی ، تنها  791 واگن مترو تبدیل به قرار داد نشد بلکه در سفر دوم قرارداد قطعی خرید تعداد قابل توجهی از ماشین های حمل و نقل عمومی تهیه شد که به نظرم بزرگ ترین قرارداد تاریخ بلدیه است .

او ادامه می دهد: 2500 دستگاه اتوبوس برقی، 10000 ون برقی و 27500 تاکسی برقی قرارداد قطعی است و زمان پرداخت ها و زمان تحویل ها و حتی خسارت عدم تحویل یا تاخیر و تامین کننده و ضمانت کننده مالی در آن مشخص شده  و برای هر دو طرف الزام آور است. مدل ماشین ها مشخص شده و میزان پیمایششان به لحاظ برقی و باتری مورد استفاده  نیز مشخص است.

سخنگوی شهردار تهران با اشاره به این که برای برخی از خطوط جدید مترو قرارداد بسته شده و کارشناسان چینی برای آن که مسیر خط را مشخص کنند و برآوردهای هزینه را دقیق انجام دهند به تهران سفر می کنند هم گفت :  موضوع قراردادمان در مورد زباله سوز هم پیش می رود و در آستانه قرارداد است. اگر این اتفاق طی چهار سال دوره قبل سر موقع انجام می شد، بخشی از بحران فعلی حمل و نقل عمومی در شهر تهران را نداشتیم.

او درخصوص توسعه خطوط متروی پایتخت هم توضیح داد : اگر نقشه های اصلی و اولیه خطوط هفتگانه را در نظر بگیریم، با سه ،چهار ایستگاهی که تا پایان سال افتتاح می شود هفت خطمان کامل می شود. توسعه شمالی خط هفت و جنوبی خط شش سال دیگر کامل خواهدشد . مشکلی که درحال حاضر وجود دارد این است که  به اندازه توسعه خطوط و ایستگاه ها واگن نداریم؛ اگر قرارداد های تامین واگن  در زمان خود اجرایی می شد می توانستیم سر فاصله حرکت قطارها را کاهش دهیم، با این توسعه شتابان و خوبی که در حوزه خطوط و ایستگاه های مترو داشتیم، مترو می توانست پذیرای سه میلیون سفر در روز باشد و نه دو میلیون سفر و دلیلش این است که واگن ها تامین نشده است. مسیر از طریق چین طی می شود و تلاش می کنیم اورهال هم انجام دهیم.

محمدخانی درخصوص این که اولین واگن های چینی چه زمانی مسافرگیری می کنند هم می گوید : پاییز سال آینده در اولین سری دو رام قطار می آید و بعد به ترتیب طبق زمان بندی قرارداد هر ماه چند رام قطار خواهیم داشت.