قرار بود نیمه دوم امسال طرح ترافیک جدید پایتخت اجرایی شود اما امروز رییس کمیسیون عمران حمل و نقل شورای شهر تهران اعلام کرده که امسال طرح ترافیک جدید اجرایی نمی شود . 

جعفر تشکری هاشمی به خبرگزاری ایسنا گفته است : شهرداری تهران مطالعات خود را پیرامون تغییر در اجرای طرح ترافیک فعلی آغاز کرده و قرار بود در نیمه دوم سال جاری این طرح بررسی، تصویب و به صورت پایلوت اجرایی شود و در سال آینده این طرح اجرایی شود. اما هنوز شهرداری تهران لایحه طرح ترافیک جدید را برای بررسی به شورای شهر ارائه نکرده و با توجه به پیک کاری شورای شهر در بیش از دو ماه باقی‌مانده از سال که به بررسی بودجه معطوف خواهد شد، بررسی این لایحه که هنوز هم به شورای شهر ارائه نشده در مدت زمان باقی‌مانده امکان‌پذیر نیست.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: اگر اعضای شورای شهر نسبت به بررسی لایحه‌ای که هنوز هم به شورای شهر نیامده اهتمام ویژه‌ای داشته باشند؛ اما این لایحه باید بعد از تصویب در شورای شهر در شورای ترافیک و فرمانداری نیز مورد بررسی و تصویب قرار گیرد و عملا در دو ماه باقی‌مانده این مهم امکان پذیر نیست. بنابراین اجرای طرح ترافیک جدید بعد از بررسی در شورا و اخذ تأییدیه نهادهای مربوطه به سال آینده موکول می‌شود

پیش از این محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد آخرین وضعیت تصویب و زمان اجرای طرح ترافیک جدید شهر تهران به ایرنا توضیح داده بود : واقعیت این است که اجرای ۲ طرح کنونی ترافیک و کاهش آلودگی هوا منجر به شب مردگی در مناطق مرکزی تهران شده و از سوی دیگر منطقه مرکزی پایتخت را شبیه شهر ارواح و خالی از سکنه کرده است.وقوع این پدیده به دلیل برخوردی بوده که ما با این منطقه طی سالیان متوالی داشته‌ایم،  بیشتر شرکت‌ها و مراکز اداری پایتخت در این قسمت و بیشتر در ساعات اداری روز فعال هستند اما تغییر در گستره طرح‌های ترافیکی الزامی است.

هرمزی لازمه اجرای طرح ترافیک جدید را برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی و خودروهای شخصی دانست و تاکید کرد: تا سال آینده حتما برقی سازی انجام می‌شود و البته سنگ اندازی زیادی در این راه شده است.

معاون حمل و نقل شهرداری تهران با بیان اینکه مدل خودروهای برقی وارداتی را انتخاب و قرارداد را با چینی‌ها نهایی کرده‌ایم، گفت: خرید ۲ هزار دستگاه اتوبوس برقی ۱۲ متری، ۱۰ هزار تاکسی، ۱۰ هزار ون و ۱۰۰ هزار موتور سیکلت برقی با چینی‌ها نهایی شده و امیدواریم که تا شب عید، یک رقم قابل توجهی از آنها را در خیابان‌های شهر داشته باشیم.

او یادآور شد: با این سرعت برقی سازی، یکی از الزامات ما تغییر طرح ترافیک است و باید مثل پاریس و پکن در حلقه محدوده طرح ترافیک، خودروهای برقی تردد کنند و خودروهای عادی نیز با یک ضریب پرداخت مضاعفی اجازه تردد داشته باشند.

هرمزی گفت: در طرح ترافیک جدید، طرح‌های ترافیک اصلی و کاهش آلودگی هوا در هم ادغام می‌شود و ممکن است وسعت آن کاهش پیدا کند چرا که هر چه گستره این طرح را توسعه دهیم باعث شب مردگی و خالی شدن بیشتر مرکز تهران از سکنه می شود.البته طرح ترافیک جدید فعلا در حد یک طرح کارشناسی است؛ ما در منطقه هفت تهران طرح پایلوت تی. او. دی به صورت هوشمند را در حال اجرا داریم که نتایج و برداشت آمار ترافیکی آن برای ما مهم است اما از یاد نبریم که مهمترین شاخصه طرح ترافیک جدید، برقی سازی خودروها است.