آیین آغاز دومین دوره طرح «من شهردارم»با حضور مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران؛ پرویز سروری، نائب رئیس شورا؛ علیرضا نادعلی، سخنگوی شورا؛ عباس آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه؛ میثم مظفر، نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه؛ علیرضا زاکانی، شهردار تهران، شهرداران و رؤسای سازمان ها و شرکت های وابسته به شهرداری تهران در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد.

مهدی چمران دراین مراسم با بیان این که  در گذشته مدیریت شهری در برنامه ریزی و بودجه ریزی ها از معتمدین و شورایاری ها در نواحی مختلف با  نظر خواهی و دریافت پیشنهادات شهر را اداره می کرد که امروز، با طرح من شهردارم همه مردم در امورات شهر خود سهیم و دخیل خواهند شد گفت :‌در گذشته عقب افتادگی های زیادی به وجود آمده و باید این عقب افتادگی ها را با برنامه ریزی صحیح، جبران کرده و رو به جلو، حرکت و پیشرفت کنیم.

وی افزود: باید هر شهروند، به اندازه یک آجر در ساخت شهر خود را سهیم بداند و با دلسوزی و مشارکت در امورات شهری زیست بهتری برای همه مردم به وجود خواهد آمد.

به گفته چمران ،طرح من شهردارم، یک طرح کامل و جامع است که بر اساس آن، همه شهروندان می‌توانند با یک تلفن همراه، در تنظیم بودجه سالانه شهر مشارکت کنند. آنها می‌توانند با پیشنهاد، انتقاد و نظارت مدیریت شهری را در اجرای درست پروژها یاری کنند.

در ادامه علیرضا زاکانی شهردار تهران با بیان این که  وقتی صحبت از «من شهردارم» می‌کنیم بارقه‌های مردم سالاری دینی مد نظر قرار گرفته که از اسلام بر گرفته شده است گفت :‌در حقیقت ریشه این طرح معلوم است و هر کجا که در این مسیر، انقلاب اسلامی به مردم تکیه کرده خداوند عنایت خود را شامل حال ما کرده و موفق شده ایم و یکی از نمونه‌های آن جنگ تحمیلی است.

وی ادامه داد: مفتخریم گام اول «طرح من شهردارم» در مسیر اتمام است. پیشینه این طرح با تلاش شورای شهر دوره ششم در طرح رصد نمودار شده و با همکاری معاونت برنامه ریزی عمق پیدا کرد، رشد پیدا کرد و تبدیل به یک طرح شد. ۲۰۸۰ پروژه را در دوره نخست در معرض انتخاب مردم قرار دادیم و نقش مردم انتخاب گر بود و اولویت‌ها را برای ما معلوم کردند که غریب به پنج همت نیز اعتبار به خود اختصاص می‌داد.

شهردار تهران ادامه داد: مردم ۱۴۳۹ پروژه را انتخاب کردند که ۳.۹ همت اعتبار نیاز داشت و تا کنون ۸۲۷ پروژه در این قالب به اتمام رسیده و تفاوت دوره دوم نیز این است که مردم می‌توانند ایده بدهند و ظرف یک ماه گذشته نیز ایده‌های متفاوتی را دریافت کردیم.

زاکانی با اشاره به بررسی ایده‌های ارائه شده در قالب این طرح، گفت: ظرف سه هفته آینده نیز ایده‌هایی که برای ما ارسال می‌شود پس از بررسی جنبه‌های کارشناسی در معرض انتخاب مردم قرار می‌گیرد. تا امروز ۳۶۷۹ پروژه احصا شده که ۷۷ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است و ۸.۸ همت اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است و مردم باید از بین این پروژه‌ها، اولویت‌ها را انتخاب کنند.

وی افزود: در سامانه‌ای که در اختیار شهروندان قرار گرفته دو ویژگی مد نظر است، نخست آنکه نظام مسائل شهری در اختیار شهروندان است و آنها می‌توانند نسبت به آن اظهار نظر کنند و دوم آنکه توانمندی‌های شهروندان در آنجا قابل عرضه است که اهمیت ویژه‌ای دارد. با توجه به زحمتی که در مجموعه فاوا کشیده شده، امکان اظهار نظر برای پروژه‌ها فراهم شده تا شهروندان به عنوان ناظر در هر موقعیتی مشارکت داشته باشند.

شهردار تهران تأکید کرد: ۱۵۰۰ نفر سفیرانی که بخشی از آنها از درون شهرداری و بخشی از فرهیختگان جامعه هستند باید از آنها قدردانی کنم که محملی برای ارتباط و تعامل برای اتصال به توانمندی‌های جامعه را فراهم کرده است. قطعا مقدمه تحول در شهر ایجاد زمینه اعتماد مردم است که در این گام نخست استقبال خوبی انجام شد.

وی ادامه داد: اینکه هر فردی احساس کند شهردار است و صاحب شهر است بسیار متفاوت است که فرد خود را مهمان بداند. در این طرح همه صاحبخانه می‌شوند و شهر را متعلق به خود می‌دانند تا امروز گام‌های موثری برداشته شده و امیدواریم به گونه‌ای پیش برویم که در همه اقدامات خود، مشارکت شهروندان را داشته باشیم. ایده «من شهردارم» یک روی سکه‌ای از ماجرای مشارکت مردم است که در حقیقت ظرفیت‌های مردم را مورد توجه قرار می‌دهد تا تحول بزرگ برای شهر برنامه ریزی و محقق شود.

 امین توکلی زاده نیز در آئین آغاز دومین دوره طرح «من شهردارم» گفت: مرحله دوم طرح «من شهردارم» در حال آغاز شدن است که تحولات اساسی در این دوره مد نظر قرار گرفته است. در حقیقت تحول نرم افزاری مد نظر قرار گرفته که رسیدن به شهر انسان محور را دنبال می‌کند. به این ترتیب همه موضوعات آن برای انسان‌ها در نظر گرفته می‌شود. انسان‌هایی که در شهر زیست می‌کنند و باید در مسائل آن مشارکت آنها هم مد نظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: مدل توسعه نظام ایران اسلامی با نظام غربی‌ها اگر مقایسه شود تفاوت در همین جاست که در نظام اسلامی شهر برای انسان‌ها طراحی می‌شود و نماد آن آهن نیست؛ بلکه انسان‌ها هستند. برای حرکت به سمت شهری که عادلانه میان انسان‌ها اقتضائات و تنوع‌های انسانی را لحاظ کرده باید شهروندان در آن مشارکت موثری داشته باشند. برای تحقق شهروند متعالی باید شهروندان مسئولیت پذیر باشند و از این مسیر است که به سمت تعالی حرکت خواهیم کرد.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: انسانی که شهر برایش اهمیت داشته باشد قطعا نسبت به آن احساس مسئولیت خواهد داشت و تمرین این موضوعات در پروژه «من شهردارم» اتفاق می‌افتد. لذا از شهروندان و نخبگان هر محله سوال شد که چه نیازی دارند؟ و بر همین اساس نیز مرحله دوم این طرح آغاز خواهد شد.

به گفته معاون شهردار تهران، استقبال خوبی در مرحله نخست انجام شد که نشان دهنده طراحی درست مسیر است. وقتی شهروندان با طرح درستی مواجه می‌شوند نقش خود را ایفا می‌کنند. همکاران ما در مناطق در حوزه اجتماعی کار خوبی را انجام دادند؛ اما در مرحله دوم طرح انتظار ما بیشتر است و امیدواریم در سطح بالاتر این طرح اجرایی شود.

توکلی زاده اظهار کرد: یکی از زیرساخت‌های مهمی که کمک می‌کند نقش شهروندان در قالب شاخص مسئولیت پذیری اجرایی شود عملکرد مدیریت شهری است که اولویت‌های خود را در هر محله مشخص کند و با اولویت و شناخت با مشارکت مردم نسبت به اجرای طرح‌ها اقدام کند. در هر سطحی باید کمک کنیم طرح «من شهردارم» به بهترین شکل ممکن با هدف جذب مشارکت شهروندان با بالاترین کیفیت اجرایی شود.

مجید باقری هم در این مراسم با بیان این که سال گذشته ایده «من شهردارم» به دنبال تحقق این کلان نگاه بود که در شهر هر یک از شهروندان یک شهردار باشند که خوشبختانه با همت همکارانم در شهرداری امیدواریم به رقم مشارکت یک میلیون نفر در تهران دست پیدا کنیم گفت :‌مدیریت شهری با هدف تحقق مشارکت شهروندی تلاش کرده است زیرساخت‌های سیستمی، برآیندی و تعاملی برای جلب مشارکت حداکثری را فراهم کند. قطعا در این مسیر انتقادات و پیشنهادات همه اقشار جامعه موجب تنومند شدن این نهال دو ساله خواهد شد. بی تردید زیرساخت‌هایی که ایجاد شده این امکان را به شهروندان می‌دهد که بر مبنای مکانی که در آن حضور دارند هم ثبت ایده داشته باشند و هم نسبت به ایده‌هایی که سایر هم محلی‌هایشان داده‌اند، اولویت بندی را تعیین کنند.

معاون برنامه ریزی شهرداری تهران ادامه داد: سند اهمیت ایده‌های مردم در حقیقت کارنامه یکساله پروژه‌های طرح من شهردارم است. امروز نسبت به پروژه‌هایی که شهروندان در سال گذشته انتخاب کردند شاهد پیشرفت فیزیکی ۶۲ درصدی هستیم. قطعا می‌توانیم در این مسیر سرمایه گذاری اجتماعی برای مدیریت شهری را به دست آوریم.

وی با اشاره به افزوده شدن دو قسمت جدید در دومین دوره اجرای طرح من شهردارم، گفت: مردم می‌توانند نظام مشکلات شهری تهران را مشاهده کنند و از سوی دیگر می‌توانند خودشان راهکارهای حل این مشکلات را هم ارائه کنند. از ۱۵ مهر ماه تا کنون ۶۵۰۰ ایده در قالب «طرح من شهردارم» در سامانه به ثبت رسیده است.

مهدی علیزاده هم در این مراسم با اشاره به اینکه اتوبوسرانی پیشگام در اجرای برنامه‌های این طرح در شهر تهران است، گفت: تصمیم‌گیری مدیران شهری و جهت‌دهی به برنامه‌ها و فعالیت‌ها در شهر با مشارکت مستقیم شهروندان، یکی از مهمترین مسائلی است که مدیریت شهری فعلی در تحقق آن گامی جدی برداشته است.

وی افزود: یکی از بارزترین ویژگی‌های این طرح تشویق شهروندان به تعامل بیشتر در امور شهر و ایجاد ارتباطی فعال و دوسویه است.

علیزاده درباره برنامه‌های شرکت واحد برای اجرای هرچه بهتر این طرح ادامه داد: نصب پوسترها و طرح‌ها در فضاهای تبلیغاتی و بصری اتوبوسرانی اعم از پایانه‌ها، ایستگاه‌های خطوط عادی و تندرو، فضاهای تبلیغاتی تمامی اتوبوس‌ها، بارگذاری طرح‌ها و لینک «من شهردارم» بر روی درگاه اطلاع‌رسانی شرکت واحد و کانال واحدآنلاین در پلتفرم‌های تلگرام، بله و سروش، جریان‌سازی رسانه‌ای از طریق انتشار و ترویج هشتگ #من_شهردارم در فضاهای رسانه‌ای در اختیار، استقرار سفیران فرهنگی در ایستگاه‌ها، اکران طرح‌های مربوطه بر روی ون‌های سامانه جانبازان و معلولان و انتشار پیام از طریق نمایشگر اتوبوس‌ها، از جمله اقداماتی است که شرکت واحد برای مشارکت حداکثری شهروندان و مسافران، انجام داده است.

رئیس ستاد اجرایی دبیرخانه دائمی بودجه‌ریزی مشارکتی طرح «من شهردارم» بیان کرد: از دیگر اقدامات این شرکت برای تشویق کارکنان جهت شرکت در این طرح، می‌توان به ارسال لینک سایت «من شهردارم» از طریق پیامک و اطلاع‌رسانی فایل آموزشیِ نحوه استفاده از وب‌سایت اشاره کرد.

امیر شهرابی هم در این مراسم با بیان این که  در قالب طرح «من شهردارم» از شهروندان سوال می شود که چه پروژه ای را دوست دارند در سطح شهر تهران اجرا شود و شهرداری بر همین اساس برنامه های خود را اجرا می کند گفت : در قالب دومین دوره «من شهردارم» این فرصت داده می شود تا پیشنهادات خود را در موضوعات شهری در سامانه «من شهردارم» ثبت و ضبط کنند که البته این سامانه از ۱۵ مهرماه امسال با حضور شهردار تهران آغاز به کار کرده و تاکنون بالغ بر شش هزار و ۵۰۰ پیشنهاد در این سامانه به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: اجرای موفق «من شهردارم» منوط به همکاری و همراهی همکارانمان در مجموعه شهرداری تهران بوده و ان‌شاءالله این همراهی و همکاری در دومین دوره طرح من شهردارم ادامه خواهد داشت و این را در سطح بالاتری اجرا خواهیم کرد.

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران تاکید کرد: در قالب دومین دوره طرح «من شهردارم» هم به لحاظ پروژه ای و هم ریالی تغییراتی نسبت به نخستین دوره آن خواهیم داشت و شرایط بهتری را در سال جاری رقم خواهیم زد.

 علیرضا زاکانی در حاشیه آیین رونمایی از دومین دوره طرح «من شهردارم»  هم در جمع خبرنگاران در خصوص آلودگی هوای تهران  با بیان اینکه ما ۲۷ ماه در شهرداری مشغول به کار هستیم و آلودگی از ده‌ها سال قبل ایجاد شده است، افزود: امروز در مسیر برقی‌سازی قرار گرفتیم و امیدواریم مردم در سالهای بعد شاهد چنین شرایطی نباشند.

وی تأکید کرد: ما به شدت به دنبال برقی‌سازی ناوگان در بخش اتوبوس، مینی‌بوس، ون، تاکسی و موتورسیکلت هستیم و واگن‌های مترو نیز افزایش می‌یابد. امسال اقدامات ما آغاز شده و در سال بعد به اوج می‌رسد.

زاکانی با تأکید بر اینکه پروژه‌های کلان نیز در شهر وجود دارد، گفت: بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان طرح در شهر اجرا می‌شود و از این میزان، هشت هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به پروژه‌های اولین دوره از طرح «من شهردارم» اختصاص یافته است؛ اعتبار طرح‌های دوره دوم نیز پس از سه هفته مشخص خواهد شد.

به گفته شهردار تهران، در ایده اول طرح «من شهردارم» بالغ بر ۲ هزار و ۸۰ پروژه کارشناسی شده به رأی گذاشته شد. مردم از این تعداد پروژه، یک هزار و ۴۶۲ طرح را انتخاب کردند که به میزان ۶۳ درصد به پایان رسیده است؛ ما در حال حاضر جلوتر از برنامه هستیم و تا پایان سال، طرح به اتمام خواهد رسید و پشتیبانان و مردم از اجرای طرح‌ها مطلع خواهند شد.

وی افزود: برای انتخاب طرح‌ها، کارشناسی‌ صورت گرفت و مردم اولویت‌ها را انتخاب کردند. در دومین دوره طرح «من شهردارم» نزدیک به هزار و ۴۰۳ پروژه پیش‌بینی شده است. از یک ماه پیش ایده‌های مردم جمع‌آوری شد و ۶ هزار و ۵۰۰ ایده به دست ما رسید. پس از کارشناسی صورت گرفته، سه هزار و ۶۷۹ پروژه با پیش‌بینی هشت هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار به اقتضای نیاز محلات، انتخاب شد و مردم باید از بین این پروژه‌ها، اولویت‌ها را انتخاب کنند.

وی ادامه داد: در سه هفته پیش رو مردم می‌توانند ایده‌های جدید را نیز ارائه دهند و این ایده‌ها پس از کارشناسی به پروژه‌های در معرض انتخاب اضافه شود. برای انتخاب پروژه‌های اولویت‌دار، کارشناسی‌ها صورت بگیرد تا از هزینه‌ها خودداری شود.