مراسم ایمن سازی گود برج میلاد و مقاوم سازی ۶ پل سواره رو با حضور هادی حق بین، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران و جمعی از مدیران شهری برگزار شد. 

صالحی شهردار منطقه ۲ در این مراسم گفت: مدیر منطقه بودن توفیق خدمت در کنار چالش‌ها را دارد. خصوصا در صورت مواجه با چنین مجموعه های خطرناکی که شرایط پیچیده داشت ما خواب نداشتیم. امروز یک تهدید رفع شده و با تدابیر اتخاذ شده این تهدید تبدیل به فرصت خواهد شد. مجموعه پیشگیری از بحران هم در  زمینه این ایمن سازی فعالیت‌های خوبی داشتند.

وی ادامه داد:با پیگیری های صورت گرفته این تهدید ۱۰۰ درصد رفع شد و ما درصدد این هستیم که یک مجموعه فاخر در عرصه این گود ساخته بشود.

سردار اکبری جانشین فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا نیز در این مراسمگفت: خداقوت به مدیریت شهری می‌گویم که همت کردند و ایمنی سازه مهمی که یک نمونه برای جمهوری اسلامی در پایتخت بود و دچار خطراتی شده بود را با کار جهادی و پرسرعت و تونل به خدا به نتیجه رساندند.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران پتانسیل‌های بالقوه و بالفعلی دارد که به واسطه سو مدیربت‌های برخی از مدیران این پتانسیل‌ها درست به کار گرفته نمی‌شود. پروژه‌هایی که در سطح تهران برای رفاه مردم و برای آبروی جمهوری اسلامی در حال اجراست بعضا سال‌های سال روی زمین میماند؛ این پروژه نیز حدود ۶ تا ۷ ماه زودتر از زمان‌ موعود به سرانجام رسید. این موفقیت نشان داد که اگر از پروژه‌ها به درستی پشتیبانی کنیم پتانسیل های بالقوه‌ای وجود دارد که به به بالفعل تبدیل می‌شود.

هادی حق‌بین معاون فنی و عمران شهرداری تهران نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: به دستور شهردار تهران شورای راهبردی این مجموعه تشکیل شد در همین رابطه از همان ابتدا با حضور نهادهای مختلف شهرداری و کسانی که پروژه را رصد می‌کردند جلسات کارشناسی برگزار شد و عملیات اجرایی کار یک ماه‌ونیم بعد از اولین جلسه شکل گرفت و تجهیز کارگاه شروع شد.

وی عنوان کرد: هیچ پیمانکاری رغبت به همکاری نداشت، چون پروژه ریسک بالایی داشت. پیمانکاران باید از موضوعات مختلفی می‌گذشتند تا این سرمایه شهر را حفظ کنند. بنابراین کار بسیار سخت بود. از همان موقع تاکنون فکر می‌کنم تمام جلسات ما با حضور ارکان پروژه برگزار شد و در کوتاه‌ترین زمان همه موضوعات مورد رصد قرار گرفته است. پایش‌های هفتگی نیز انجام شد به جهت اینکه سرمایه بالای این گود بسیار مهم است.

حق‌بین در ادامه گفت: چنین سازه‌ای به قیمت امروز چند ده هزار میلیارد تومان ارزش دارد. تجهیزات این مجموعه و اهمیت آن ما را بر آن داشت که پروژه را در کمترین زمان ممکن تجهیز کرده و به سرانجام برسانیم. هیچ مانعی برای پیشرفت پروژه نبود و منابع خاص این پروژه با حمایت شهردار تهران ‌و کمیسیون بودجه پیگیری شد.

معاون‌ شهردار تهران بیان داشت: به ظاهر وجود گود باعث یک ریزش ساده می‌شد اما در صورت بروز این اتفاق تبعات اجتماعی و رسانه‌ای گسترده‌ای داشت. امروز این توفیق را داریم که با حضور ارکان مختلف که در این پروژه سهم ویژه دارند کار را به سرانجام برسانیم. از بخش‌های مختلف نهادهای پای کار نهایت تشکر را دارم که باعث این نتیجه مطلوب شدند.

وی در پایان گفت: امسال طبق برنامه باید ۷ دستگاه پل را مقاوم سازی می کردیم که تا امروز شاهد ۶ پروژه تکمیل شده هستیم چه بسا تا پایان سال تعداد پل ها بیش از تعداد مقرر خواهد بود.

 هادی حق بین همچنین  در جمع خبرنگاران، گفت: امروز پس از 16 ماه تلاش شبانه روزی همکاران‌مان یکی از طرح‌های مهم مدیریت شهری به نتیجه رسید. قطعا یکی از ماموریت‌های مهم ما حفظ سرمایه‌های شهر است که مجموعه برج میلاد نیز یکی از با ارزش‌ترین سرمایه‌های شهر قلمداد می‌شود. لذا با اقدامی جهادی ارکان پروژه تشکیل و امروز نیز عملیات ایمن سازی گود برج میلاد به اتمام رسید.

وی افزود: گود برج میلاد یکی از بزرگترین گودهای شهر با 4.3 هکتار با عمق 26 متر است که با سازه مجاور شمالی و شرقی با حدود 19 هزار متر مکعب پایدار سازی آن انجام شده است. بی تردید نگاه ما این بود که منابعی که برای این پروژه در نظر می‌گیریم در آینده پروژه نیز قابلیت استفاده داشته باشد و سازه موجود به عنوان مجموعه‌ای پشتیبان و پارکینگ در آینده مورد استفاده قرار گیرد.

معاون فنی، عمرانی شهرداری تهران با اشاره به اینکه حدود 300 میلیارد تومان هزینه ایمن سازی این گود شده است، افزود: در حال بررسی طرح نهایی در کمیسیون ماده 5 هستیم که امیدواریم تا پایان سال نهایی شود و با مشارکت بخش خصوصی برنامه ریزی برای اجرای فاز تکمیلی پروژه انجام شود.

وی در خصوص اجرای پروژه‌های بزرگ در سطح شهر تهران به حوزه بزرگراهی اشاره کرد و افزود: کندروهای شمالی و جنوبی بزرگراه آزادگان به طول چهار کیلومتر در حال اجرا است که امسال به اتمام می‌رسد. همچنین احداث 17 تقاطع نیز در دستور کار قرار دارد.

وی تاکید کرد: در بخش مدیریت آب‌های سطحی دو پروژه در حوضه آبریز غرب تهران در حال اجرا است و ظرف سه ماه آینده نیز پارکینگ مینابی در منطقه 15 با ظرفیت 450 خودرو به بهره برداری می‌رسد. یکی دیگر از پروژه‌های بزرگ پروژه اتصال نواب به تندگویان است که معارضین تاسیساتی جدی داشت اما بخش قابل توجهی از آنها حل و فصل شده و این پروژه در سه فاز تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد.

حق بین ادامه داد: پروژه بزرگراه یادگار امام در شاخه غربی نیز معارضین نهادی آنها حل و فصل شده و بخش‌های جزئی از اعیانات تحویل نشده که آنها نیز در شرف تحویل است. همچنین در تقاطع میدان فتح یکی از پل‌های چپگرد به شمال در حال احداث است که ظرف ماه‌های آینده به بهره برداری می‌رسد. تونل شهید متوسلیان نیز در سال جاری آغاز خواهد شد. مطالعات در حال انجام است و پیمانکار به محض تحویل زمین می‌تواند کار را آغاز کند. سعی ما این است که امسال پروژه وارد ابعاد اجرایی شود.

معاون فنی عمرانی شهرداری تهران در خصوص ظرفیت پارکینگ احداث شده در گود برج میلاد گفت: این پارکینگ ظرفیت 400 خودرو را دارد.

مهدی صالحی شهردار منطقه ۲ هم در حاشیه این مراسم  در جمع خبرنگاران گفت:  ایمن‌سازی برج میلاد با تلاش مدیریت شهری در این دوره به نتیجه رسیده و امروز یکی از اتفاقات خوب با ایمن‌سازی این گود رقم خواهد خورد.

وی ادامه داد: پروژه موسوم به گود برج میلاد، پروژه‌ای است که جنب سالن همایش‌های برج میلاد از اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ کلید خورد و در این محل قرار بود یک هتل و یک ساختمان اداری احداث شود و پروژه‌ای در قالب پروژه دوقلو برای این مجموعه تعریف شده بود.

شهردار منطقه ۲ افزود: متاسفانه ادامه این پروژه در آن زمان که با مشارکت یکی از نهادها بود با مشکلاتی در اجرا روبرو شد. البته شورای عالی شهرسازی نیز در آن مقطع اجرای این طرح را تایید نکرد و این پروژه رها شد.

صالحی گفت: با تلاش مدیریت شهری خطر گود برج میلاد مرتفع شد به طوریکه در مجاورت سالن همایش برج میلاد (محوطه گود) احداث سازه تعریف، که در حال حاضر از آن به عنوان پارکینگ در برج میلاد استفاده خواهد شد.

وی در خصوص ظرفیت پارکینگ اشاره شده گفت: بنابر اعلام معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران این پارکینگ ظرفیت پذیرش ۴۰۰ خودرو را دارد ضمن اینکه هزینه این پروژه ۲۰۰ میلیارد تومان شده است.

شهردار منطقه ۲ در پاسخ به این پرسش که در محل اشاره شده (مجاورت سالن همایش‌های برج میلاد) چه پروژه‌ای قرار است ساخته شود گفت: طبیعتا در ارتباط با این طرح و پروژه مطالعات امکان‌سنجی در حال انجام است و باید به ابعاد مختلف این پروژه اعم از تامین سرانه‌های خدماتی، موضوع ترافیکی و ... پرداخته شود البته ناگفته نماند که هنوز خروجی برای اجرای طرح و پروژه در این محل مشخص نشده و همچنان مطالعات در این زمینه ادامه دارد.

صالحی با اعلام رفع خطر گود برج میلاد گفت: خوشبختانه با تلاش صورت گرفته این خطر رفع شده است.

وی در ارتباط با زمان ارائه طرح و پروژه جدید در مجاورت سالن همایش‌های برج میلاد ادامه داد: قطعا تا پایان سال این طرح ارائه خواهد شد و به فراخوان گذاشته می‌شود و سپس فرایند اجرای آن آغاز خواهد شد.