در نشست «توسعه افقی شهرها؛ چگونه گسترش محدوده شهرها به حل مساله مسکن کمک می‌کند؟» که در دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، عبدالحمید نقره‌کار رئیس مرکز تحقیقات و قطب علمی معماری اسلامی دانشگاه علم و صنعت، محمدصالح شکوهی عضو هیات‌علمی دانشگاه علم و صنعت، محمدمنان‌رئیسی رئیس پژوهشکده معماری و شهرسازی اسلامی، حمیدرضا آرامی کارشناس مرکز تحقیقات مجلس و سیدعباس یزدانفر رئیس قطب مسکن سبز و مجتمع‌های زیستی پایدار حضور داشتند .

محمدصالح شکوهی، عضو هیات‌علمی دانشگاه علم و صنعت در این نشست تاکید کرد آمار و ارقام مساحت شهرها در ۴۰ سال گذشته نشان می‌دهد که نه‌تنها مساحت کلانشهرها گسترش پیدا نکرده، بلکه کاهش هم یافته است. به‌طوری‌که تراکم جمعیتی در اهواز از ۳۰ نفر بر هکتار به ۵۶ نفر بر هکتار و تراکم جمعیتی در اصفهان از ۷۱ نفر به ۱۰۳ نفر بر هکتار رسیده است. تراکم جمعیتی مشهد از ۷۶ نفر بر هکتار به ۹۸ نفر و تراکم جمعیتی در کرج از ۴۵ نفر به ۹۸ نفر برهکتار و در شیراز از ۶۲ نفر به ۷۹ نفر بر هکتار و در قم از ۳۴ نفر به ۹۴ نفر بر هکتار رسیده است، بنابراین طرح چنین ادعایی که شهرها توسعه پیدا کرده‌اند و تراکم جمعیتی افزایش پیدا نکرده است، ابدا حرف کارشناسی و دقیقی نیست. در تهران هم وضعیت چندان متفاوت نیست، حتی به‌مراتب بدتر است؛ محدوده قانونی شهر تهران در طرح سال ۱۳۴۷، ۶۵۰ کیلومتر مربع بوده است. اما این مساحت درحال‌حاضر تنها تا ۷۲۰ کیلومترمربع گسترش پیدا کرده است. آن هم درحالی‌که تراکم جمعیتی سال ۶۵ که ۹۷ نفر بر هکتار بود، به ۱۴۰ نفر بر هکتار رسیده و با این‌حال هنوز هستند کسانی که می‌گویند تهران شهر پرتراکمی نیست.

شکوهی همچنین به حبس و احتکار زمین و مداخله ناصحیح دولت در جهت افزایش تراکم جمعیتی اشاره کرد و گفت که از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۵ میانگین محدوده‌های کلانشهری کاهش پیدا کرده است. دلیل این کاهش مساحت هم مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری بوده که در مصوبه سال ۷۸ تحت‌عنوان «ضابطه جلوگیری از افزایش محدوده شهرها» گفته از تاریخ این مصوبه هرگونه افزایش در محدوده مصوب طرح‌های هادی و جامع شهرها، تا زمانی که تراکم ناخالصی جمعیتی شهر براساس طرح‌های مصوب تحقق پیدا نکرده باشد، ممنوع است.