رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در یکصد و هشتاد و ششمین جلسه شورای شهر، به موضوع ترافیک در تهران اشاره کرد و گفت: چهار میلیون خودرو در تهران داریم که سه میلیون آنها فعال هستند که فضای بسیاری از معابر شهر را گرفته است در صورتی که ظرفیت معابر شهر هم به استناد آمار و اظهار نظری که پلیس راهور و کارشناسان می گویند بین ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار خودرو بیشتر نیست.

 سید محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر با اعلام اینکه تمام پایتخت های کشورهای دنیا برای بحث ترافیک یک محدودیت هایی ایجاد می کنند؛ گفت: این کشورها علاوه بر اینکه حمل و نقل عمومی را توسعه می دهند؛ در کنار آن الزاماتی را ایجاد می کنند که بتوانند شهر را مدیریت کنند. 

او افزود: پیشنهاد من این است که از این ۴ میلیون خودرویی که داریم حداکثر ۳ میلیون آن فعال است و این فعال بودن از نیم ساعت تا ۴  ساعت خودروهای شخصی را شامل می شود. ما باید این ظرفیت را تعداد تردد خودروی سطح شهر را به حدود حداکثر ۸۰۰ هزار برسانیم که معابر ما روان و استاندارد شود. 

وی یادآور شد: سازمان ترافیک یک طرحی داشت که متأسفانه چون دستخوش تحولات مدیریتی و جابجایی مسئولان شد این طرح متوقف ماند که امیدواریم در این جابجایی مدیران که صورت گرفته رو به رشد باشد و اتفاقات خوبی بیافتد. ما منتظر بودیم طرح و ترافیک جدید به صحن بیاید که ظاهرا از آن خبری نیست که مدیران جدید طرح را بررسی کنند تا به یک نقطه مثبتی برسند.

نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تصریح کرد: پیشنهاد مشخص بنده این است در کنار طرحی که دارند بررسی می کنند؛ این طرح را هم بررسی کنند که ما از شنبه تا چهارشنبه ما حضور دو پلاک در تهران داشته باشیم. یعنی از همان زوج و فرد شنبه صفر و یک باشد، یکشنبه ۲ و ۳ باشد الی آخر. یعنی یک پنجم خودروهای تهران بتوانند از شنبه تا چهارشنبه را در ساعتهایی که مشخص می کنند تردد کنند و روزهای پنج شنبه و جمعه و ایام تعطیل طرح و ترافیکی نباشد.

او افزود: این عملاً تعداد خودروها را به ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو می رساند و قابلیت فروش طرح و ترافیک تا ۲۰۰ هزار واحد خودرو را دارد. همین الان در طرح و ترافیک ما صد و ده هزار مجوز فروخته می شود و اگر این طرح که البته نیاز به کارشناسی دارد اجرا شود، قابلیت فروش طرح و ترافیک را به ۲۰۰ هزار مجوز می رساند و عدد تردد استاندارد تردد شهر تهران را به همان عدد ۸۰۰ هزار تردد خواهد رساند و تردد روان شهر همانند ایام نوروز می شود که حدود سه پنجم خودروها حضور ندارند.