درجلسه امروز شورای شهر تهران رئیس شورای شهر تهران از نبود مدیریت یکپارچه شهری در تهران انتقاد کرد و این موضوع را یکی از چالش های جدی پایتخت برشمرد و اذعان کرد: روز 12 مهر روز آغاز هفته تهران و روز تهران بود که بسیاری از مجموعه ها از سوی فرمانداری تهران برای برگزاری مراسم های مرتبط با هفته تهران دعوت شدند که متأسفانه اقدام قابل توجهی صورت نگرفت. ضمن اینکه از مجموعه شهرداری تهران نیز درخواست داریم تا نسبت به برگزاری برنامه هایی در خصوص تهران اهتمام ویژه ای داشته باشند.

چمران در ادامه با اشاره به افتتاح فاز نخست بزرگراه شهید بروجردی که روز گذشته با حضور مدیران شهری و برخی اعضای شورا به دست فرزند برومند شهید بروجردی مورد افتتاح قرار گرفت؛ تصریح کرد: این پروژه از سالها قبل کلید خورد که یکی از مشکلات آن وجود معارضین در مسیر احداث آن بود. از سویی این پروژه متأسفانه در دوره قبل، کاملاً تعطیل شد و در نهایت به دنبال تصویب شورا که عزم خود را بر اتمام پروژه های نیمه تمام به کار گرفت؛ این پروژه کار خود را آغاز کرد و فاز اول آن ۱۵ مهرماه وارد مدار بهره برداری شد.

وی با اشاره به اتصال بزرگراه شهید بروجردی به بزرگراه یادگار امام و آزادراه ساوه، یادآور شد: به تمام دست‌اندرکاران ساخت این بزرگراه بخصوص قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و تلاش‌های دو سال اخیر برای اتمام این طرح تبریک می‌گویم و امیدواریم همانگونه ای که پیش بینی شده فاز نهایی آن نیز در آینده ای نزدیک افتتاح شود.

چمران با اشاره به ادعای یکی از رسانه های در خصوص سفرهای برون مرزی اعضای شورای شهر تهران با تأکید براینکه تنها یک سفر خارجی توسط اعضای شورا انجام شده بود؛ گفت: تنها یکی از اعضای شورا در نشست شهرداران که در بلژیک برگزار شد، حضور داشت. رفتن به سفر اگر ضروری باشد و به تصویب برسد؛ باید انجام شود. سفر رفتن خلاف و گناه نیست و اگر ضروری باشد باید این نوع سفرها که دارای بهره مندی و بهره وری در خوب است انجام شود.رئیس شورای شهر تهران در حاشیه جلسه شورای شهر هم  در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مشکلات شهر باید با مردم در میان گذاشته شود گفت: هرچند مردم آن را حس می‌کنند اما باید به کمک آنها به راه حل بپردازیم و در مدیریت شهری حداکثر توان خود را به کار بگیریم. راه اندازی ایستگاه‌های مترو در روزهای پیش رو، خرید اتوبوس و واگن و افتتاح بزرگراه ها از جمله اقدامات موفق شهرداری برای رفع مشکلات ترافیکی است.

چمران با اشاره به تأمین منابع مالی خرید واگن و آغاز ساخت آن، یادآور شد: امیدواریم تا ۱۴ ماه آینده شاهد ورود اولین گروه واگن به تهران باشیم و با این اقدامات بتوان استفاده از وسایل شخصی را کاهش داد.

وی درخصوص هشدار وزیر کشور به شهرداران با موضوع تفکیک زباله از مبدا هم با بیان اینکه تهران مثل شهرهای کوچک شمال نیست که بتوان سریع تفکیک از مبدأ را انجام داد؛ گفت: از سخنان وزیر کشور استقبال می کنیم و می دانیم که شهرداری پیگیر این طرح است.

رئیس شورای شهر تهران درخصوص وضعیت ورزشگاه جدید تهران هم گفت: قرار است ورزشگاهی در شهر آفتاب ساخته شود و شهرداری در هر جایی که بتواند کمک کند، اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

چمران در خصوص اقدامات انجام شده در راستای حل وفصل معضل ترافیک نیز گفت: هنوز طرح جدید ترافیک به شورا ارسال نشده است و کار تخصصی این طرح به اتمام نرسیده تا به شورا ارسال شود.

در ادامه این جلسه اعضای شورای شهر برخی از اعضا تذکراتی به شهردار تهران دادند .

ناصر امانی با اشاره به وضعیت ترافیک پایتخت در نیمه دوم سال گفت: جا دارد که از شهرداری تهران بابت افتتاح پروژه نیمه کاره و رها شده شهید بروجردی که قطعا به بهبود وضعیت ترافیک کمک می‌کند تشکر کنم.

وی با بیان اینکه شهردار تهران و معاونانش بارها در خصوص وضعیت ترافیکی تهران به بیان گزارشاتی در صحن علنی پرداختند، افزود: شورای شهر نیز بودجه خوبی را در سال جاری برای توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص داده است اما بحث ترافیک آن هم در نیمه دوم سال موضوعی است که به نظر می‌رسد مورد غفلت قرار گرفته است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مقام معظم رهبری چندی پیش در دیدار با نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان به مسئله ترافیک تهران اشاره داشتند، اظهار کرد: آیا از آن زمان تا کنون اقدام خاصی در خصوص حل وضعیت ترافیک تهران انجام شده؟ آیا گزارشی در این خصوص داریم که بخواهیم ارائه کنیم؟ اساسا اقداماتی همچون طرح ترافیک، شناورسازی ساعت کار، اجرای طرح زوج و فرد و ... چقدر در کاهش ترافیک تهران موثر بوده است؟

وی با بیان اینکه استانداری و فرمانداری چندی پیش اعلام کردند که تا آخر مهر هیچ نمایشگاهی در سایت سئول برگزار نمی‌شود؛ اما همان موقع سه نمایشگاه در سئول برگزار شد و تا آخر مهر هم سه نمایشگاه دیگر در آنجا برگزار می‌شود، گفت: جالب است که شهرداری تهران هم برای برگزاری این نمایشگاه‌ها تبلیغات انجام می‌دهد.

امانی با اشاره به وضعیت ترافیکی پایتخت گفت: موضوع موتورسیکلت‌ها در شهر رها شده است و هیچ متولی ندارد و اساسا جای سوال است که هوشمندسازی که قرار بود در راستای مدیریت ترافیک تهران صورت بگیرد چه شد؟

وی افزود: از شهرداری می‌خواهم موضوع ترافیک را تحت تاثیر سایر اقدامات خود قرار ندهد و از شورا می‌خواهم که در اولین جلسه از معاون حمل و نقل شهرداری تهران دعوت کنند تا صرفا در خصوص وضعیت ترافیک پاسخگو باشد. چرا که در برخی نقاط با ترافیکی مواجه هستیم که اگر دو مامور در آنجا می‌بود ترافیکی ایجاد نمی‌شد و جا دارد از رئیس پلیس راهور تهران نیز دعوت کنیم که به شورای شهر بیایند.

مهدی عباسی هم  در مورد مصوبه‌ شهر دوستدار کودک و نیز آئین نامه‌ مصوب ۹۴ در این خصوص گفت: آئین نامه‌ای در سال ۹۴ به تصویب شورای شهر تهران رسید که در سال ۹۹ ماده واحده‌ای به آن افزوده و اجرا شد. مقرر شد بر اساس تبصره یکم، دستورالعمل آن ظرف مدت سه ماه به شورا ارائه شود که امیدواریم که شهرداری تهران این دستورالعمل را ارسال کند.

وی افزود: از شهرداری تهران درخواست می‌شود مصوبه مذکور را تبدیل به شاخص کرده وشاخص‌ها را مورد ارزیابی و سنجش قرار داده و نتایج حاصله را به صحن شورا ارائه کند.

زهرا شمس‌احسان نیز با تأکید بر ضرورت سنجش میزان تحقق اهداف شهر دوستدار کودک شهر تهران گفت: در دهه‌های اخیر از منظر محتوایی، تلاش‌های ارزشمندی در زمینه تحقق جنبه‌های قانونی و برنامه محور شهر دوستدار کودک صورت گرفته است برای مثال مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری با عنوان « الزامات و ضوابط عام شهر دوستدار کودک» حقوق کودکان در برخورداری از فضاهای شهری امن، ایمن و محیط‌های شاد برای بازی و پرورش خلاقیت را به رسمیت می‌شناسد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران گفت: اما به نظر می‌رسد از منظر فرایندی و عملیاتی هنوز با رسالت و اهداف راستین شهر دوستدار کودک فاصله داریم. زیرا فضاهای شهری امروز به طور کامل پاسخگوی نیازهای کودکان نبوده‌اند.

   وی افزود: به طور کلی دوران کودکی قوام بخش احساسات دیرپای کودکان نسبت به ادارک محیط پیرامون است که به شکل جدی با فضایی که در آن زیست می شود، در هم تنیده است؛ لذا برای کودکان، آن نوع از محیط شهری دلپذیر و پذیرا است که سرزندگی، مراقبت، کنجکاوی، فعالیت، شور و نشاط را فراهم سازد.

شمس‌احسان  با بیان اینکه  فضای شهری باید امکان لمس و تجربه را به کودکان بدهد و نه تنها کودکان را طرد نکند؛ بلکه ضمن سادگی، در دل خود فضاهای متعدد و ویژه‌ای را برای حضور و مشارکت فعالانه آنها داشته باشد، گفت: آرمان ما زیست‌پذیر کردن شهر برای تمام گروه‌ها است و  شهر دوست‌دار کودک به ذاتِ خویش، پرورنده است و ما با گام برداشتن در این مسیر، منتهای اثربخشی غیرمستقیم خود در ساحت‌های تربیت را رقم خواهیم زد.

مهدی پیرهادی هم  درباره بهره‌برداری از فاز اول بزرگراه شهید بروجردی و ترافیک منطقه ۱۸ گفت: رفع دغدغه هایی که از سالها قبل برای شهروندان وجود دارد از مهمترین اهداف مدیریت شهری این دوره است.

وی با تأکید بر این موضوع که مدیریت شهری در این دوره تلاش می کند تا دغدغه های شهروندان در حوزه ترافیک و حمل و نقل را کاهش دهد، ادامه داد: افزایش بودجه حمل و نقل و تلاش برای انعقاد قرارداد و خرید اتوبوس و واگن مترو نیز در این راستا صورت گرفت.

پیرهادی با بیان اینکه قطعه یک بزرگراه شهید بروجردی در قالب مسیرهای تندروی شمالی و جنوبی هر یک با سه خط عبوری و مسیرهای کندروی شمالی و جنوبی هر یک با دو خط عبوری طراحی و اجرا شد، این‌ موضوع را موجب افزایش رضایت مندی شهروندان عنوان کرد.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: با گشایش این قطعه از بزرگراه، مسیر ترافیکی تندروها از تقاطع بزرگراه آزادگان در سطح صفر آغاز شده و در محدوده ۴۵ متری کن به سطح منفی یک منتقل می‌شود و در ادامه قبل از بلوار الغدیر مجدداً به سطح صفر باز می‌گردد.

پیرهادی ادامه داد: جهت تکمیل رینگ شمالی جنوبی ناتمام شهر تهران در غرب پایتخت احداث سه پروژه شاخه غربی بزرگراه یادگار امام ادامه بلوار بهار و تقاطع‌های آن با بزرگراه فتح و بلوار زرند و بزرگراه شهید بروجردی الزامی است.

وی تاکید کرد: احداث بزرگراه شهید بروجردی علاوه بر تکمیل قطعه‌ای از این رینگ داخلی و امکان اتصال شمالی‌ترین نقطه تهران به فرودگاه امام خمینی(ره) در آینده سبب تسهیل دسترسی بزرگراه آزادگان و آزادراه تهران ساوه به بازار آهن، حذف تردد خودروهای سنگین از معابر منطقه ۱۸ و کاهش بار ترافیک در محلات پیرامونی خواهد شد.

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به طول حدود چهار کیلومتری بزرگراه شهید بروجردی، تاکید کرد: جهت احداث این قطعه از بزرگراه شهید بروجردی ۸۲ معارض ملکی شناسایی و رفع شد که از این بین ۵ ملک درشت دانه و مابقی در ابعاد کوچکتر بود و اساسا با رفع این معارضین مجموعاً ۱۴۸ هزار متر مربع زمین برای اجرای این پروژه آزادسازی شد.

 میثم مظفر نیز  با بیان اینکه روز گذشته فاز اول بزرگراه شهید بروجردی افتتاح شد، گفت: این پروژه در ۱۲ سال گذشته ۶۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و در دو سال اخیر ۳۱ درصد پیشرفت را به همراه داشت و این تحسین هر فردی را بر می انگیزد.

وی افزود: اتصال آزادراه تهران- ساوه به میدان جانبازان تأثیر زیادی بر کاهش تردد ماشین آلات سنگین در منطقه ۱۸ و مناطق همجوار خواهد داشت. افتتاح ۱۳ پل و یک زیرگذر و وجود معارضین و تأسیسات شهری مختلف در این پروژه و همچنین پروژه شهید شوشتری و شاخه غربی بزرگراه یادگار امام از جمله مسائلی بود که اعضای شورا جلسات مکرری را برای احداث آن برگزار کردند.

دراین جلسه  گزارش حسابرسی شرکت خدمات کالای شهروند برای سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بررسی شد . در همین راستا ناصر امانی با بیان اینکه بر اساس گزارشات هفت تکلیف برای هیئت مدیره مشخص شده که انجام نشده است، گفت: در این جلسه تنها مدیرعامل شرکت شهروند حضور دارد در حالیکه باید توسط معاونت مالی و اقتصاد شهری پیگیری شود. باید نماینده تام الاختیار معاونت مالی برای بررسی گزارشات حسابرسی و پیگیری موارد در جلسات حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه رشد ۷۰ درصدی سود شرکت هم خوب است و هم جای سؤال، یادآور شد: باید ببینیم این افزایش سود، ناشی از افزایش قیمت کالاهاست؟ باید توضیح داده شود که چه میزان از این سود عملیاتی و چه میزان غیرعملیاتی است.

امانی با تأکید بر اینکه تمام موارد مطرح شده در گزارش حسابرسی کاملاً بر اساس استانداردهای جهانی است، خاطرنشان کرد: هیچ ابهامی در مورد گزارش حسابرسی این شرکت وجود ندارد.

در ادامه مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران نیز با اشاره به رشد ۷۰ درصدی سود خالص شرکت در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ میزان سود بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان بوده که به ۲۷۰ میلیارد تومان در سال قبل رسیده که جای تقدیر دارد و امیدواریم در سالهای آینده نیز شاهد رشد سود و خدمات رسانی به شهروندان باشیم.

میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران نیز با اشاره به پرونده قضایی شرکت شهروند با شرکت «پرشین»، تصریح کرد: برای فروشگاه نفت شمالی باید نسبت به تجدید نظرخواهی اقدام شود. از سویی دیگر باید ۹ ملک از شهرداری به فروشگاه منتقل شود تا شرکت بتواند برای ورود به بازارهای مالی اقدامات قانونی داشته باشد و انتظار می رود سازمان املاک همکاری لازم را داشته باشد.

وی افزود: حضور اعضای هیئت مدیره دو ساله است که مهلت آن به پایان رسیده و هنوز اعضای جدید مشخص نشدند و این موضوع  آسیب زاست. همچنین در مورد تکالیف مجمع باید بگوییم که شرکت شهروند ۱۲۰ میلیارد تومان از شهرداری طلبکار است و قابل قبولی نیست که با این شرکت به عنوان ساختار تشکیلاتی برخورد کنیم و دستوراتی برای تأمین اقلام داده شود و شهرداری از این مسیر به شرکت بدهکار شود.

مظفر با اشاره به فروش ملک فروشگاه در خیابان سهروردی و اختلاف در مورد عرصه و اعیان، خاطرنشان کرد: راهبرد شرکت شهروند در دوره جدید برای ما مشخص نیست و می خواهیم بدانیم قیمت ارزان، دسترسی سریع و آسان و یا تمرکز با کالاهای ایرانی عنصر تبیلغاتی این شرکت هست؟

وی تأکید کرد: سهم فروشگاه شهروند باید در فروش الکترونیکی افزایش پیدا کند و باید بر اساس تکالیف برنامه چهارم توسعه شهرداری تهران، شرکت شهروند نسبت به توسعه این اقدامات، گام بردارد.

سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای شهر نیز در ادامه این جلسه با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل از پایانه شرق و رونق در عملیات عمرانی این طرح، گفت: قرار بر این شده شرکت شهروند، فضای مسقفی را در پایانه در اختیار بگیرد و به ازای آن تزریق مالی به مجموعه داشته باشد و با توجه به سود خوب شهروند انتظار می رود این تزریق مالی انجام شود.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز با تأکید بر اینکه شهروند برند بالایی دارد و با دیگر فروشگاه ها متفاوت است، اظهار کرد: بنده سالهای قبل از فروشگاه های شهروند بازدید می کردم و اصرار داشتم که عرضه کالا باید به روز باشد و امیدواریم در این دوره هایپر نیز خریداری و به عنوان فروشگاه شهروند از آن استفاده شود.

وی تاکید کرد:  شهروند باید قیمت کالاها را نسبت به دیگر فروشگاه های زنجیره ای کاهش دهد؛ کاهش قیمت باعث استقبال شهروندان خواهد شد و همین سود شرکت را افزایش خواهد داد و منجر به رونق خواهد شد و امیدواریم با این اقدامات، شهروند جایگاه اصلی خود را بازیابد.