آبان سال 1400 شهردار تهران در حکمی مرتضی امیری اسفندقه را به عنوان دستیار ویژه در حوزه ادبیات و شعر فارسی منصوب کرد.انتصابی که در شهرداری تهران سابقه نداشت و واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت .

حبیب کاشانی عضو و خزانه دار شورای شهر تهران در واکنش به این موضوع در صحن شورای شهر گفت: در حکمی از سوی شهردار تهران این  شاعر آیینی - که ما بارها با اشعار شان اشک ریختیم و ارادت ویژه نسبت به ایشان داریم - به سمت دستیار ویژه شهردار در ادبیات فارسی شهرداری تهران منصوب شده است. باید بگویم من حداقل در زمانی که در مدیریت شهری بودم با این حکم آشنا نبودم بنابراین لازم است چارتی از شهرداری معاونین و مشاورین شهردار مشخص شود که ما در چه حوزه هایی می توانیم  مشاور یا دستیار ویژه داشته باشیم.

پرسشی منتقدان این بود که دستیار ویژه ادبیات چه مسئولیتی در شهرداری انجام دهد . مرتضی امیری اسفندقه همان زمان در گفت و گویی با خبرگزاری تسنیم در این رابطه توضیح داد:‌شهردار تهران، در همه گفت‌وگوها با مدیران شهرداری یادآوردند که باید روح شهر را دید و مراقب بود. یک شهر فقط پیچ و مهره و پل و پله نیست، روح، ذهن و باطن شهر باید دیده شود. از منظر نگاه شعر به شهر و تقاضای شهر از شعر، بایسته و شایسته است که دیوارنوشته‌ها و جداره‌نویسی‌های شهر، حتماً با نظارت بخش فرهنگ و ادب اجرا شود؛ چرا که یک متن اشتباه مانند یک پل و ساختمان مهندسی‌نشده خرابی به بار می‌آورد و آثار روحی و ذهنی مخرب بر جای می‌گذارد. به عکس، «عالَمی را یک دل روشن چراغان می‌کند». یک مصرع برجسته می‌تواند سرنوشت یک قوم را تغییر دهد. یک بیت شعر، یک سرود، یک ترانه می‌تواند در زندگی یک جامعه سرنوشت‌ساز باشد، نه فقط یک فرد. این را تاریخ فرهنگ ما نشان داده است.

به گفته امیری اسفندقه؛ بیت‌ها و مصاریع برجسته دارای پیام‌های پخته و پرداخته، زندگی‌بخش و زایا و پاک و پویا، امنیت روحی و روانی شهر را ارتقا می‌دهد و آن وقت همه شهر، تبدیل به یک نمایشگاه هنری و دانشگاه ادبی و از یک چشم‌انداز یک گالری و موزه می‌شود. در این جداره‌نویسی‌ها هزار سال شعر پارسی پشتوانه عملیات جهادی ماست که هرکدام نسخه‌ای شفابخش است. چون شعردرمانی در ایران و جهان سابقه طولانی دارد. مردم تهران حق دارند با پژوهشگرانی مانند دکتر غلامحسین یوسفی، دکتر محمد دبیرسیاقی و دیگر بزرگان این حوزه که متون ما را تا الآن زنده نگاه داشتند، آشنا شوند و آنها را ببینند. حق‌شان است که بدانند در محله‌هایشان چه آدم‌های دانشمند، بزرگ، مؤمن و محققی زندگی می‌کردند. شهرداری تلاش می‌کند بیلبوردها را تبدیل به کتاب کند. در این مدت اما انتقادهای زیادی به محتوای و تصاویر برخی از بیل بوردهای فرهنگی سطح شهر مطرح شد .

حکم دستیارویژه ادبیات یک ساله بود و خبری هم از تمدید این حکم منتشر نشد ، دیگر در مراسم های عمومی شهرداری که با حضور رسانه ها برگزار می شد  خبری از دستیار ویژه نبود ،اما امروز سخنگوی شهردار تهران درجریان پرسشی درخصوص انتصابات جدید در شهرداری به پرسش اکو ایران درخصوص ادامه فعالیت دستیار ویژه ادبیات شهردار تهران هم پاسخ گفت .  عبدالمطهر محمدخانی، سخنگو و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران گفت: ایشان همچنان در شهرداری حضور دارند .

 اودرباره انتصابات جدید هم گفت : تعییر و تحولات در یک سازمان گسترده و چندوجهی مثل شهرداری طبیعی و دائمی است. شرکت ها و سازمان ها و مدیران صف و ستاد متعددی داریم که در مسیر ارزیابی هستند، یک ارزیابی گسترده انجام شده و کارنامه ای برای آنها ایجاد شد و نتیجه آن را در تغییر و تحولات یک ساله دیدیم. طبیعتا ما مدیریت یک موجود زنده و پویا به نام شهر را انجام می دهیم و ۱۰۰ هزار پرسنل در شهرداری فعال هستند. طبیعی است که تعییرات انجام شود و به این نتیجه برسیم که باید ارتقای یک فرد انجام شود و بالعکس، اما اینکه برای این تغییرات منتطر یک موعد خاص مثلا شهریور ماه باشیم شاید اینگونه نباشد. کما اینکه تعدادی از شهرداران نواحی بر اساس ارزیابی ها و گزارش های مردمی برکنار یا جابجا شدند و در هفته های آتی نیز فرد مد نظر شهردار تهران‌ برای معاونت فنی و عمرانی نیز مشخص خواهد شد.