به گزارش اکوایران، بر اساس داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، آسمان پایتخت در 31 روز خرداد امسال در وضعیتی تقریبا مشابه پنج سال اخیر به سر برده است؛ روزهای بدون آلودگی شدید، اما بدون برخورداری از هوای پاک.

در بین خرداد سال‌های 1398 تا 1402، سومین ماه بهار پارسال بدترین وضعیت را داشته است. البته وضعیت بازه‌های مورد اشاره در پنج سال اخیر تقریبا یکسان بوده است؛ بطوریکه در همه این پنج خردادِ مورد بررسی، هیچ روزی هوای تهران «ناسالم» و «خطرناک» نبوده، اما هیچ روزی هم برخوردار از هوای «پاک» نبوده است.

25 روز از خرداد امسال هوای تهران در وضعیت «قابل قبول» قرار داشته و 6 روز را نیز در وضعیت «ناسالم برای گروه‌های حساس» سپری کرده است. ساکنان پایتخت دقیقا مشابه همین وضعیت را در خرداد 1399 و خرداد 1400 تجربه کرده بودند.

خرداد 1398 نیز هوای تهران تقریبا همین وضعیت را داشته و تنها یک روز از هر سمت تغییر به چشم می‌خورد؛ یعنی 24 روز هوای قابل قبول و 7 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس.

در این بین، خرداد 1401 بدترین وضعیت را داشته و هوای تهران در سومین ماه سال گذشته تنها 19 روز در وضعیت قابل قبول بوده و 11 روز را در وضعیت «ناسالم برای گروه‌های حساس» به سر برده بود.

بهتر از قبل و بدتر از قبل‌تر؛ مقایسه هوای اردیبهشت تهران با پنج سال اخیر

هرچند روند هوای تهران در خرداد چند سال اخیر و برگشت امسالِ آن به وضعیت قبلی، بعد از تشدید آلودگی در خرداد پارسال، از ثبات کیفیت هوای پایتخت در این ماه حکایت دارد و می‌توان گفت وضع بدتر نشده است، اما باید به این نکته هم اشاره کرد که هوای پاک برای پایتخت‌نشینان حتی در فصل بهار هم به یک آرزوی دست‌نیافتنی تبدیل شده است.

ماه قبل یعنی در اردیبهشت 1402 نیز هوای تهران تنها دو روز هوای پاک داشت و پایتخت دومین ماه بهار را با 27 روز هوای قابل قبول و 2 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس به پایان رساند. مقایسه ماه‌های اردیبهشت و خرداد امسال نشان می‌دهد که حال آسمان تهران در این ماه نسبت به ماه قبل بدتر شده است.

مقایسه هوای خرداد تهران با پنج سال اخیر

نه خوب، نه بد؛ مقایسه هوای فروردین تهران با پنج سال اخیر