سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران به همراه رضا شیخ‌طاهری مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران، مسعود درستی مدیر عامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه، محسن هرمزی مدیرعامل شرکت مترو تهران و محمد آقامیری نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران بازدیدی را از روند و فرآیند اقدامات شرکت واگن‌سازی و همچنین اورهال واگن‌های مترو انجام دادند.

رضا شیخ‌طاهری؛ مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران در حاشیه مراسم بازدید با بیان اینکه به‌روزترین زیرساخت حمل و نقل درون‌شهری را در شرکت واگن‌سازی تهران در اختیار داریم گفت : در طی 20 سال گذشته رسالت خوبی در راستای نوسازی ناوگان مترو انجام شده و بالغ بر یک هزار و 100 واگن در این شرکت تولید و به بهره‌برداری رسیده است.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون سلامت فنی واگن‌های تهران بروز است و برای این مسئله به خود می‌بالیم.

شیخ‌طاهری در خصوص توسعه مترو تهران گفت: استفاده بیشتر از مترو موضوع پراهمیتی است که باید نسبت به آن اهتمام ورزید و کاملاً آماده هستیم تا ظرفیت خود را برای اجرای تصمیمات شورای شهر تهران به کار بگیریم.

مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران ادامه داد: در کنار تولید واگن‌های نو، نباید نوسازی و اورهال واگن‌‌های قدیمی را فراموش کنیم که بر همین اساس این موضوع در دستور کار قرار گرفته است و هم‌اکنون بیش از 92 درصد از اورهال‌های قطارهای قدیمی انجام شده است.

وی گفت: امیدواریم شاهد همکاری بیشتری برای توسعه مترو پایتخت باشیم و با توجه به عزم مدیریت شهری برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی این مهم اراده جدی نیروهای ما را می‌طلبد. همچنین ما آمادگی کامل داریم که از توان خود برای توسعه ناوگان استفاده کنیم.

شیخ‌طاهری گفت: نوسازی در قالب پروژه 630 دستگاه واگن و 113 دستگاه واگن ملی اتفاق خواهد افتاد و ما خودمان را بازیگر اصلی در حوزه نوسازی و بازسازی مترو می‌دانیم.

مسعود درستی؛ مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با بیان اینکه بودجه خوبی برای حمل و نقل عمومی در سال جاری از سوی مدیریت شهری تخصیص یافته است گفت: امیدواریم با اعتباراتی که امسال اختصاص یافته است اتفاقات خوبی در کنار کارهای روزمره بویژه در حوزه اورهال انجام شود.

وی تصریح کرد: از بهمن‌ماه سال گذشته پروژه ارتقاء کیفی 29 رام قطار کلید خورده است و بنا بر برنامه‌ریزی انجام شده تا خردادماه سال 1403، تعدادی قطار اورهال خواهند شد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با بیان اینکه کمبود ناوگان مترو تهران شهروندان را آزار می‌دهد، گفت: اعتقاد ما این است که اگر مدیریت درست داشته باشیم می‌توانیم با همین ظرفیت کیفیت خدمت‌رسانی به شهروندان را افزایش بدهیم.

درستی ادامه داد: در حوزه قطارهای DC با توجه به قدیمی بودن تجهیزات وضعیت مناسبی را شاهد نبودیم به طوری که میزان در دسترس بودن آن کمتر از 20 درصد بود که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده نقاط ضعف کاملاً شناسایی و همانطور که گفته شد تا خردادماه سال آینده این قطارها را در دسترس قرار خواهیم داد.

شیخ‌طاهری همچنین در پاسخ به پرسشی درخصوص تولید مخازن زباله در شرکت واگن‌سازی مترو تهران اظهار کرد: ما در شرکت واگن‌سازی تهران یک زیرساخت تولیدی داریم که بیشتر دو سالن بزرگ ما ظرفیت تولید آن کامل نبود و به همین جهت مدیر عامل وقت شرکت تصمیم گرفته بود برای تکمیل این ظرفیت از ظرفیت‌های موجود برای تولید مخازن زباله استفاده کند. البته این کار در آن مقطع کار درستی بود.

وی افزود: بی‌تردید ظرفیت‌های این مجموعه باید برای کارهای بزرگ در نظر گرفته شود و تولید مخازن زباله در سال 1401 انجام شده بود و فعلاً تولید آن متوقف شده است بی‌تردید کارخانه‌ای با این زیرساخت باید به سراغ کارهای بزرگ برود.

شیخ‌طاهری اضافه کرد: این مجموعه محل تولید واگن بوده اما در سالیان گذشته به دلایلی تولید واگن متوقف شده بود و برای حفظ حیات مجموعه و لزوم انجام کار در آن به سراغ تعمیر و نگهداری واگن‌ها رفته بودند و عملاً کل کار این مجموعه به این مسئله اختصاص پیدا کرده بود ولی ما رسالتی را برعهده داریم که باید آن را اجرایی کنیم و به همین جهت تولید واگن به صورت جدی در دستور کار قرار دارد.

محسن هرمزی هم در حاشیه بازدید دو تن از اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از شرکت واگن‌سازی تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به واگن ملی اظهار کرد: واگن ملی با همکاری معاونت ریاست جمهوری، شرکت واگن‌سازی تهران و چند شرکت دیگر ساخته می‌شود.

وی تصریح کرد: کارفرمای این پروژه مترو تهران است و قرارداد ساخت 113 قطار ملی در حال انعقاد و طی مراحل تشریفات در سازمان برنامه و بودجه قرار دارد و در خردادماه سال جاری جلسات نهایی آن برگزار خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مترو تهران با اشاره به نخستین رام قطار ملی تصریح کرد: بر اساس قراردادها باید یک سال بعد از انعقاد قرارداد نخستین رام قطار وارد ناوگان شود البته ما به دنبال این هستیم تا زودتر قطار ساخته و وارد ناوگان بشود.

هرمزی در خصوص یک رام قطار ملی که در فروردین ماه سال 1400 توسط رئیس جمهور وقت رونمایی شد، گفت: قطاری که در فروردین ماه سال 1400 رونمایی شد هنوز مراحل تکمیلی را طی نکرده بود و ملی نبود.

وی افزود: برخی قطعات واگن ملی از روی دیگر قطارها برداشته شده بود و بومی‌سازی نبود البته با تلاش‌های صورت گرفته واگن ملی هم‌اکنون 85 درصد بومی‌سازی شده است.

مدیرعامل شرکت مترو تهران با اشاره به نهایی شدن تست‌های واگن ملی برای ورود به خط گفت: یک شرکت بین‌المللی موضوعات فنی را پایش می‌کند و بیش از 92 درصد از تست واگن ملی پیشرفت داشته و باید یک خط در اختیار این قطار قرار بگیرد تا تست‌های تکمیلی آن انجام شود.

هرمزی در ارتباط با بودجه واگن ملی گفت: آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور برای واگن ملی 77 میلیون یورو از محل فروش نفت تخصیص داده و هم‌اکنون نیز ساخت بدنه واگن ملی در شرکت واگن‌سازی تهران آغاز شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص زمانبندی آغاز عملیات اجرایی خطوط جدید مترو در پایتخت تصریح کرد: عملیات حفاری خط 10 مترو در پایان خردادماه و اوایل تیرماه آغاز می‌شود. علاوه بر اینکه در حال انعقاد قرارداد با شرکت مپنا برای خط 11 هستیم ضمن اینکه خط 9 مترو تهران نیز با همکاری قرارگاه خاتم عملیاتی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مترو تهران در خصوص توسعه شرقی خط 4 مترو تهران گفت: این موضوع نیز از طریق بنیاد مسکن پیگیری و دنبال می‌شود.

هرمزی در خصوص قرارداد و ورود 630 دستگاه واگن به مترو تهران خاطرنشان کرد: قرارداد ساخت 630 واگن با همکاری دولت و از محل فروش نفت پیگیری می‌شود و پیش‌ پرداخت آن داده شده و تا پایان خردادماه تمامی مبلغ آن عملیاتی و ساخت آن آغاز خواهد شد.

مسعود درستی در حاشیه بازدید دو تن از اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از شرکت واگن‌سازی مترو تهران هم در جمع خبرنگاران با اشاره به فراخوان مترو درخصوص طرح عفاف و حجاب اظهار کرد: اعتقاد داریم کسانی هستند که ایده‌های خوبی را در این حوزه دارند که تاکنون دنبال آن نبودند و ما بنا داریم از این ایده‌ها استفاده و بهره ببریم.

وی در پاسخ به این پرسش که مجموعه مترو تهران چه اقدامی را در خصوص عفاف و حجاب و عدم ورود بانوان بی‌حجاب در این مجموعه انجام داده است، گفت: در این زمینه بهتر است از آقای امین توکلی‌زاده دبیر ستاد عفاف و حجاب شهرداری تهران سوال کنید و قرار است در این خصوص اطلاع‌رسانی از سوی این مدیر انجام شود.

درستی در پاسخ به این پرسش که با توجه به مصوبه روز گذشته شورای شهر تهران مبنی بر کاهش قیمت بلیط مترو از چه زمانی این مصوبه و کاهش قیمت بلیط عملیاتی خواهد شد، بیان کرد: برآورد ما بر این است که بین 12 تا 15 روز پس از تایید فرمانداری این مصوبه لازم‌الاجرا شود؛ البته ما مخالفتی با این کاهش قیمت نداشته‌ایم البته از قبل نمی‌دانستیم که این موضوع قرار است مطرح بشود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه همچنین با اشاره به پیشنهاد یکی از اعضای شورای شهر تهران مبنی بر کاهش قیمت بلیط در ایستگاه‌های جنوبی شهر تهران خاطرنشان کرد: اجرای این طرح به لحاظ اجرایی کار سخت و پیچیده‌ای است و تاکنون تنها در مورد آن شنیده‌ایم و هنوز حتی کار کارشناسی انجام نشده است اما در مجموعه جدا کردن ایستگاه‌ها به این شکل کار سخت و پیچیده‌ای خواهد بود.