تمرین امداد هوایی با هدف آمادگی برای بحران‌های طبیعی از جمله زلزله، با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، حسین نظری معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران،علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و جمعی از مدیران شهری و اصحاب رسانه آغاز شد.

این تمرین از حدود ساعت هشت صبح امروز در ۱۶ سایت پروازی پایتخت از جمله فرودگاه‌ها و بیمارستان‌های تهران با استفاده از ۶ بالگرد، چهار هواپیمای بال ثابت و سه پهپاد و با همکاری ۲۰ دستگاه و سازمان آغاز شده است.

در تمرین امداد هوایی اقداماتی همچون انتقال مصدوم از طریق بالگرد، انتقال امدادگران از طریق بالگرد، عملیات بارریزی هوایی، اسلینگ و انتقال تجهیزات، اطفاء حریق هوایی، چرخ ریزی محموله‌های امدادی، امدادگر و سوار کردن خودروهای امدادی به هواپیمای بال ثابت انجام می‌شود.

قدرت الله محمدی در مورد تمرین امداد هوایی امروز پایتخت اظهار کرد: نیروهای سازمان آتش نشانی نیز در این مانور حضور دارند و در فرودگاه سپهر، تجهیزات آتش نشانی به وسیله بالگرد به نقطه بحرانی حمل خواهد شد، در مرکز آموزش ایثارگران، نیروهای واکنش سریع زلزله به نقطه بحرانی توسط امداد هوایی منتقل می شوند و در بوستان ولایت آتش نشانانی عملیات اطفا حریق هوایی انجام می دهند.

وی خاطر نشان کرد: حدود ۴۰ آتش نشان در این مانور عملیات فعالیت می کنند.

 علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران هم در این تمرین مشترک امداد هوایی کلانشهر تهران با سناریوی بحران زلزله اظهار کرد: در این تمرین ۲۱ دستگاه از جمله سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه ها و ناوبری هواپیمائی ایران و اصحاب رسانه فعالیت دارند.

وی افزود: شهر تهران به عنوان پایتخت در یک بافت گسل‌خیز قرار دارد و به همین جهت باید به این مساله توجه شود. در سال های گذشته  اقداماتی در ایمن‌سازی ساختمان‌های تهران صورت گرفته و تهران نسبت  یک دهه گذشته شده ایمن تر است اما تهران همچنان مستعد زلزله‌های 7 ریشتری و بیشتر می باشد که از این منظر بحث نوسازی بافت فرسوده اهمیت دوجندانی می یابد.

وی افزود:  زلزله 5 ریشتری در تهران می‌تواند موجب به وجود آوردن آوارهای زیادی شود.  باید آمادگی کامل را در بحران‌ها داشته باشیم. به همین دلیل در سومین سال پی در پی مانور و تمرین مشترک امدادی با همکاری تمام دستگاه‌ها و تمام ظرفیت برگزار می‌شود. 

نصیری در مورد تمرین امروز اظهار کرد:  برای این تمرین ۶ ماه است برنامه‌ریزی شده است. ما در طول این مسیر و گرفتن مجوز،  سناریو را ۱۲ بار تغییر داده‌ایم. 

نصیری افزود: انتقال مجروحان و نیروهای امدادی توسط بالگردها بخشی از تمرین امروز است. در تمرین امروز ستاد بحران هم فعال شده است، برای اینکه عملیات قابل‌ رصد باشد پایش‌های زمینی و تصویری انجام خواهد شد.

امداد و نجات هلال احمر

علیرضا زاکانی، شهردار تهران هم گفت : ۲۱ دستگاه امروز در کنار هم با ۱۹ کارکرد مختلف در ۱۱ نقطه و ۷ منطقه مختلف شهرداری فعال هستند تا تمرین امداد هوایی را که قطعا در مخاطرات از عوامل موثر بر سرعت امداد و نجات است، صورت دهند.

شهردار پایتخت ادامه داد: امیدواریم این تمرین شرایط بهتری را برای ما هنگام مواجهه با بحران فراهم کند؛ اگرچه بهترین اقدام ایمن‌سازی بخش‌های مختلف شهر در برابر زلزله است.

وی در توضیح بیشتر افزود: بهترین آمادگی از بین بردن زمینه تهدید است، با ایمنی بخشیدن به ساختمان ها و ارتقا ایمنی، تهدید محدود می شود. 

زاکانی با پرداخت به شرایط جغرافیایی پایتخت اظهار کرد: سه گسل فعال و بیش از ۱۲هزار هکتار بافت ناپایدار از میان ۷۰هزار هکتار مساحت شهر تهران، نگرانی بالقوه‌ای برای همه ماست

شهردار تهران در مورد این تمرین اظهار کرد: این مانور با فرض زلزله ۷ ریشتری  و رمز «یا حسین» آغاز شد.

او در حاشیه مانور هوایی با سناریوی زلزله هفت ریشتر در تهران گفت: از صبح امروز تاکنون که مانور زلزله آغاز شده است، مانور انتقال تجهیزات آتش نشانی در یک مرتبه و بعد از آن تمرین انتقال تجهیزات هلال احمر در دو مرحله برای سناریوی زلزله هفت ریشتری انجام شده است و بعد از آن نیز باید عملیات فرود از هلی کوپتر و غیره انجام شود.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی های مانور امروز حضور افراد جوان در کنار افراد باتجربه است، گفت: امروز افراد قدیمی و کارکشته در این تمرین حضور دارند و افراد جوان نیز در کنار آنان کسب تجربه می کنند.

زاکانی با اشاره به که تاکنون مانور به خوبی پیش رفته و اهداف در نظر گرفته شده محقق شده است، اظهار کرد: امیدواریم هیچ وقت زلزله در هیچ کجای دنیا نیاید اما به هر حال باید برای مقابله با بلایای طبیعی آماده باشیم و بهترین نوع آمادگی نیز پیشگیری است و امیدواریم بتوانیم نوسازی ساختمان ها منطبق بر قواعد علمی باشد تا در صورت بروز حادثه خسارات کمتری را شاهد باشیم.

امداد و نجات هلال احمر