علیرضا زاکانی در آئین بهره برداری از فاز نخست طرح جنگل کاری ۱۵۰۰ هکتاری کمربند سبز شهر تهران، گفت: یکی از نکاتی که از قدیم در کلانشهر تهران آزار دهنده بود فاصله شمال و جنوب تهران بود. فاصله‌ای که فراتر از ۹۰۰ متر اختلاف سطح در این شهر بود و اختلاف معنادار خدمت را به همراه داشت. مدیریت شهری دوره ششم تلاش دارد این فاصله را کاهش دهد و کاهش این فاصله با عدم خدمتگزاری مناطق شمالی تهران نیست، بلکه وظیفه خود را نسبت به این مناطق انجام خواهیم داد. بی تردید تلاش ویژه‌ای برای مناطق کم برخوردار و جنوب شهر باید انجام دهیم که این کار آغاز شده است.

شهردار تهران با اشاره به اینکه در جنوب، جنوب غرب و جنوب شرق تهران ظرفیت‌های بی‌نظیری وجود دارد که در پس اختلاف نگاه به فراموشی سپرده شده است، افزود: بی تردید این ظرفیت‌ها می‌توانند گشایش‌هایی را برای شهروندان این مناطق فراهم کند. توجه به ایجاد فضاهای سبز مناسب و همچنین ایجاد محیط پر نشاط برای شهروندان ضرورتی انکار ناپذیر است.

زاکانی ادامه داد: امروز ۵۰۰ هکتار در مناطق ۱۹ و ۲۰ و افتتاح پروژه‌های دیگر در مناطقی همچون ۱۲، ۷، ۹، ۱۳، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ آینده این مناطق را متفاوت از شرایط امروز می‌کند.

وی اظهار کرد: امروز بالغ بر ۶۰ هزار هکتار پیرامون شهر فضای سبز احداث شده که به عنوان تنفس گاه تهران محسوب می‌شود و ما به دنبال این هستیم که از این فضاها استفاده بهتری بکنیم و گشایشی را برای شهروندان فراهم کنیم. در سال گذشته ۱۲۵۰ هکتار فضای سبز بهره برداری شد. امسال ۱۵۰۰ هکتار و برای سال آینده ۲۰۰۰ هکتار در دستور کار قرار گرفته است. همچنین در ۹ نقطه تهران مجوز برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری داریم که در یک نقطه یعنی شیان این کار اجرایی شده و در هشت نقطه دیگر این ظرفیت وجود دارد که طرح‌هایی نیز برای آن برنامه ریزی شده است.

زاکانی تاکید کرد: مجوز برای بارگذاری تفرجگاهی قطعا دنبال خواهد شد تا مردمی که در پایان هفته برای فرصت تفریح به شمال می‌روند بتوانند از فضای پیرامونی شهر استفاده کنند. برای زیست پذیرتر شدن شهر الزاماتی وجود دارد. امروز که ترافیک و آلودگی هوا شرایط را سخت کرده در کنار آن کمبود تفرجگاه و ... نیز موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. باید جنبه طراوت شهر بهبود پیدا کند و ایجاد آسایش برای شهروندان دنبال شود. بر همین اساس برای سال آینده علاوه بر توسعه فضای سبز، در حوزه حمل و نقل عمومی نیز با اهتمام ویژه شورا امیدواریم با یک جهش ارائه خدمت، شاهد افزایش ظرفیت در حوزه حمل و نقل باشیم.

علی محمد مختاری هم در این مراسم گفت : امسال ۱۵۰۰ هکتار از تکمیل کمربند سبز شهر تهران در دستور کار قرار گرفته بود که تا ۱۵ اسفند ماه این ۱۵۰۰ هکتار به بهره برداری خواهد رسید. امروز در فاز نخست این پروژه ۵۰۰ هکتار، در روز هشتم اسفند ۵۰۰ هکتار دیگر و ۱۵ اسفند نیز ۵۰۰ هکتار به بهره برداری می‌رسد تا در مجموع ۱۵۰۰ هکتار تکمیل کمربند سبز شهر تهران برای امسال انجام شود.

مختاری ادامه داد: امروز در سه منطقه بی بی شهربانو، شهید حجازی و منطقه ۱۹ به ترتیب، ۱۰۰، ۲۰۰ و ۲۰۰ هکتار به بهره‌برداری می‌رسد. در دامنه‌های بی بی شهربانو تا بیمارستان امین آباد این جنگل‌کاری انجام شده است و علت انتخاب این محدوده این بوده که با توجه به لزوم حراست از منابع طبیعی و محیط زیست شهر تهران توسعه و گسترش جنگل کاری برای جلوگیری از تخریب انجام شده و از سوی دیگر از ساخت و سازهای غیر مجاز در حاشیه شهر نیز با این جنگل کاری، جلوگیری خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز تهران تاکید کرد: با ۱۵۰۰ هکتاری که برای امسال به بهره‌برداری می‌رسد مجموعا ۴۶ هزار و ۵۰۰ هکتار به بهره برداری رسیده است. در سال گذشته و در مدیریت شهری جدید ۱۲۵۰ هکتار جنگل کاری انجام شد که با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسید. امسال نیز تا ۱۵ اسفند ماه ۱۵۰۰ هکتار جنگل کاری کمربند سبز شهر تهران به بهره برداری می‌رسد.

به گفته مختاری، ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر کارگر برای تکمیل این پروژه به صورت روزانه تلاش کردند تا گونه‌های مقاوم به کم آبی و گونه‌های بومی شهر تهران شامل پهن برگ‌ها و سوزنی برگ‌ها در این جنگل کاری مورد استفاده قرار گیرد. گونه‌هایی همچون زبان گنجشکی، زیتون، اقاقیا و ... که به کم آبی مقاوم هستند و از گونه‌های بومی محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: در سال جاری برای نخستین بار است که ۱۵۰۰ هکتار از کمربند سبز شهر تهران تکمیل و به بهره برداری می‌رسد. بی تردید هر کجا که زمین بلا معارض و اراضی ملی باشد و در اختیار ما قرار بگیرد در قالب ۵۰ هزار هکتار کمربند سبز شهر تهران جنگل کاری در آن را انجام خواهیم داد.

محمد ناظم رضوی  شهردار منطقه 20 هم  گفت: در طول دوره مسئولیت بنده در شهرداری منطقه ۲۰، اتفاقات خوبی در حوزه توسعه فضای سبز افتاده و از مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران قدردانی می‌کنم که نگاه ویژه‌ای را به مناطق جنوبی شهر تهران به‌ویژه شهرری داشته است.

وی با اشاره  به بازپیرایی کوه‌های بی‌بی شهربانو و مجموعه سیمان در شهرری اظهارکرد: نازیبایی‌هایی را در ضلع شرقی بزرگراه امام علی(ع) در منطقه ۲۰ شاهد بودیم که با تلاش‌های صورت گرفته اقدامات خوبی برای رفع آن‌ها انجام گرفته است.

شهردار منطقه ۲۰ با اشاره به همراهی و همکاری شهرداری این منطقه با مجموعه کارخانه سیمان ری گفت: بخشی از کوه‌های پیرامون کارخانه به شهرداری تهران واگذار شد و در این باب نیز سازمان بوستان‌ها اقدام به درختکاری در محوطه کوه‌ها کرده است. این مساله می‌تواند مانع از بین بردن کوه‌های این محدوده شود.

ناظم رضوی افزود: سه گروه از پروژه جنگل‌کاری بی‌بی شهربانو خرسند خواهند شد؛ گروه اول مردم و طرفداران محیط زیست، گروه دوم دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری و گروه سوم طرفداران ورزش و کوهنوردی.

وی از آمادگی شهرداری منطقه ۲۰ جهت احداث مجموعه‌ای مشابه تپه‌های عباس‌آباد در شهر ری خبر داد و گفت: ما این آمادگی را داریم که این فضا را در منطقه ایجاد کنیم.

شهردار منطقه ۲۰ با اشاره به ایستگاه مترو صفائیه در مقابل کارخانه سیمان ری اظهارکرد: با تبدیل شدن این کارخانه به موزه سیمان، راه‌اندازی این ایستگاه می‌تواند شرایط خوبی را جهت جابجایی مسافران و حضور آن‌ها در موزه کارخانه سیمان فراهم کند.

شهردار منطقه ۲۰ در ادامه از  پیشنهاد یک سرمایه گذار مبنی بر تولید انرژی خورشیدی در منطقه ۲۰ خبرداد  و گفت: در صورت انجام توافقات می‌توان با استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران اقدام به این کار کرد. این امر می‌تواند نقش بسزایی را در روشنایی سطح معابر منطقه ایفا کند.

وی از پیشنهاد دیگری مبنی بر احداث شهرک گلخانه‌ای در منطقه ری نیز خبرداد.

حمید زمانی فرماندار شهرستان ری  هم در این مراسم گفت : این منطقه از شهر ری یعنی کوه‌های بی بی شهربانو که امروز شاهد بهره برداری از جنگل کاری ۵۰۰ هکتاری در آن هستیم در آینده به بهشتی برای شهروندان تبدیل خواهد شد. این محدوده جاذبه مذهبی و گردشگری بسیاری دارد و امیدوارم در آینده شاهد توسعه این محدوده باشیم.

وی افزود: ما کمک خواهیم کرد که محدوده به قطب گردشگری مناسب تبدیل شود. اینجا می‌تواند به زیباترین جاذبه‌های جنوب شهر تبدیل شود و در این راستا نیز باید از زحمات شهرداری تهران نیز قدردانی کنم.

در ادامه این مراسم یزدی خواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ری به عنوان یکی از ۱۵ شهر تاریخی با سابقه بالای تاریخی در دنیا مطرح است که با حضور حضرت عبدالعظیم حسنی به عنوان قطبی برای عالم شیعه محسوب می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر در پی انتقال خطوط برق فشار قوی در برخی محدوده‌های تهران از جمله صالح آباد شرقی هستیم. هزینه‌های این انتقال در حال هماهنگی برای تامین است و امیدواریم به زودی این موضوع انجام شود. البته در صالح آباد شرقی شاید نیاز به دستور شهردار تهران داشته باشیم تا مردم این محدوده‌ها شاهد یک گره گشایی بزرگ باشند.

وی تاکید کرد: از نزدیک شاهد کار جهادی شهرداری هستیم و در مجلس هم مدافع شهرداری هستیم. چرا که مردم تهران نباید هزینه‌های پایتخت بودن را پرداخت کنند. بلکه مجموعه حاکمیت باید نقش خود را به درستی ایفا کند.