امروز شورای شهر تهران جلسه علنی نداشت . مهدی چمران رییس شورای شهر تهران به رسانه ها گفته است که جلسه امروز جلسه ای رسمی است که به جای صحن شورا در سالن شیبانی برگزار شده ، اما سخنگوی شورای شهر می گوید اینجلسه هم اندیشی بوده است . موضوع این جلسه که بدون حضور رسانه ها برگزار شده است وضعیت حمل و نقل عمومی تهران است . برخی از اعضای شورای شهر و مدیران شهری در حاشیه این جلسه به رسانه ها در این خصوص توضیح داده اند .

 علیرضا نادعلی، سخنگوی شورا در پایان جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای شهر تهران با علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران و جمعی از معاونین و مدیران شهری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هفته پیش ارائه یک گزارش کلی از سوی شهردار تهران داشتیم که منجر به این شد که این هفته جلسه صحن برگزار نشود و در واقع یک جلسه‌ای در قالب جلسه هم‌اندیشی با موضوعیت حمل و نقل برگزار شود.

وی افزود: اتفاق مهمی که افتاد طرح تحولی مطرح شد و اعضای شورای شهر تهران به ‌ویژه اعضای کمیسیون تخصصی حمل و نقل مباحثی را مطرح کردند و تبادلات فکری انجام شد و ان‌شاءالله اتفاق خوبی رخ خواهد داد.

سخنگوی شورای شهر تهران تصریح کرد: بسته‌ای که در افق 1404 تهیه شده است شرایط را به نفع استفاده از حمل و نقل عمومی افزایش خواهد داد و پیش‌بینی می‌شود که با این بسته تهیه شده تا میزان 22 درصد استفاده از حمل و نقل عمومی افزایش یابد.

نادعلی با اشاره به وضعیت هوای تهران در هفته‌های اخیر گفت: این بسته می‌تواند شرایط خوبی را در این حوزه نیز فراهم آورد.

جلال بهرامی  نیز در حاشیه جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای اسلامی شهر تهران با شهردار درخصوص حمل و نقل عمومی با بیان اینکه امروز در این جلسه مباحثی با جزییات مطرح شد، اظهار کرد: این موضوع بررسی شد که سرانه استفاده از حمل و نقل عمومی تا پایان سال ۱۴۰۲ باید به چه عددی برسد؟ در حال حاضر سرانه استفاده از حمل و نقل عمومی در پایتخت ۳۶ درصد است که بسیار پایین است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه باید بتوانیم استفاده ۶۴ درصدی از وسایل شخصی را تا سال آینده ۲۰ درصد کاهش دهیم، یادآور شد: باید این میزان به ۴۴ درصد برسد؛ تجهیزات و اصلاح روابط حمل و نقلی حاکم همچون اصلاح خطوط از ابزار دستیابی به این هدف هستند.

بهرامی با بیان اینکه باید تعداد مینی‌بوس‌ها را در برخی خطوط افزایش دهیم که راندمان بهتری داشته باشیم، تصریح کرد: تعداد قابل توجهی ون از تولید داخل کشور جایگزین تاکسی‌های مسیری خواهند شد و ون‌های مسیری پیرامونی را با مینی‌بوس جایگزین خواهیم کرد.

وی ادامه داد: اتوبوس‌های دو کابین را با تک‌کابینه‌های جدید جایگزین خواهیم کرد؛ تاکسی‌های گردشی را به حداقل خواهیم رساند چراکه حمل و نقل عمومی را رقم نمی زند، لذا اولویت در بخش رو زمینی با اتوبوس خواهد بود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: در هفت خط مترو اورهال کردن واگن‌ها در اولویت است که ساعت کارکرد بخشی از این واگن‌ها در حال تکمیل است، منابع نقدی و عیر نقدی را به واگن‌سازی تزریق می کنیم تا اورهال انجام شود؛ برای تامین ۶۳۰ دستگاه واگن قرار داد از سوی دولت با چین منعقد شده بود و قرار بر این بود تا یک سال آینده وارد مدار شود.

وی با بیان اینکه از طریق بخش خصوصی در بخش پیمایشی اتوبوس و واگن پیگیری لازم را انجام می دهیم، تصریح کرد: سه تا چهار سرمایه گذار را پای کار آورده ایم و در حال بحث و بررسی هستیم.

بهرامی با اشاره به موضوع آلودگی هوای تهران نیز گفت: متاسفانه میزان آلانیدگی موتور سیکلت ها بالاست و اولویت اول این بود که موتور سیکلت هایی که جابجایی بار را انجام می دهند ساماندهی کنیم؛ در این راستا مذاکراتی با بانک‌ها انجام داده ایم و به نظر می‌رسد تا یک هفته آینده می‌توانیم به صاحبان موتورسیکلت‌ها تسهیلات ارائه دهیم و در این شرایط، تنها موتورسیکلت‌هایی مجاز به تردد و حمل بار خواهند بود که برقی باشند.

وی افزود: در مرکز شهر و بازار تا پایان سال آینده، مسیر را به سمتی می بریم که بیشتر، موتورسیکلت‌های برقی مجوز تردد داشته باشند.

بهرامی با اشاره به مطرح شدن موضوع تقاضای سفر، هوشمندسازی و نیاز به اجرای برنامه‌های عاجل در این جلسه، گفت: در بخش برنامه‌های کوتاه مدت نیز دو هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس باید بازسازی کامل شوند که این بازسازی نوع یک و دو خواهد بود و تا کنون ۶۰ دستگاه تحویل گرفتیم، در بخش ون نیز باید سریعتر دستگاه‌های جدید را وارد چرخه کنیم که تا کنون ۶۳۰ دستگاه را خریداری کرده‌ایم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه اورهال ناوگان مترویی را آغاز کرده‌ایم، یادآور شد: تلاش بر این است که حداقل ۵۰ درصد از این ناوگان تا پایان سال بعد اورهال شوند.

وی با بیان اینکه الزامات قانونی استفاده از ون‌ها مشکلی ندارد، تصریح کرد: همین که اولویت را بر تاکسی مسیری قرار می‌دهیم چرخه را راه می اندازد؛ نوسازی ناوگان تاکسی با محوریت ون خواهد بود، تعدادی مینی‌بوس را نیز از خودروسازی بهمن تحویل گرفته و خواهیم گرفت که به خودی خود تاکسی گردشی را کاهش می دهد.

بهرامی با بیان اینکه شورا با واگن اجاره ای موافق است، اظهار کرد: ساختار و نحوه اجرا توسط بخش خصوصی خارجی یا داخلی مورد بحث است و در این زمینه همه روزه با سرمایه گذاران داخلی و خارجی مذاکره می کنیم تا واگن‌های قابل بهره‌برداری را وارد چرخه کنند که بتوانند به صورت پیمایشی فعال شوند و پرداخت آن ماهیانه صورت بگیرد، عملیاتی شدن آن به ورود سرمایه گذار بستگی دارد.

وی ادامه داد: واگن اجاره‌ای تنها یک موضوع کنار ۱۰ بحث حوزه مترو همچون واگن ملی، واگن مپنا و خرید ۶۳۰ واگن است تا بتوانیم با مشارکت بخش خصوصی در حوزه مترو کاری انجام دهیم.

بهرامی افزود: درست است که اکثر زیرساخت‌های ما چینی است اما کشورهایی هستند که ساختارهای هماهنگ با متروی تهران دارند؛ بازسازی واگن های فعلی را انجام می دهیم و بنا داریم که به محض ورود سرمایه‌گذار در همین هفته هزار واگن را وارد خط کنیم.

بهرامی گفت: مسئله مهم تعداد سفر روزانه است؛ از سال ۹۶ تا امروز در خصوص تعداد مسافر مترو و اتوبوس اعلام کرده ایم که چه اتفاقی افتاده و چه برنامه‌ای برای آینده داریم که چه تعداد مسافر را به سمت حمل و نقل عمومی خواهیم برد.

وی با بیان اینکه تکلیف ما این است که زیرساخت ها را افزایش دهیم، یادآور شد: وقتی این زیرساخت ها هوشمند شوند، مردم می دانند به چه شکل از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

مهدی چمران هم  درحاشیه این جلسه گفت :‌ابتدا باید به این موضوع اشاره کنم که جلسه امروز یک جلسه رسمی بود و با توجه به اینکه صحن شورا برای برگزاری این جلسه با توجه به حضور کامل اعضا و مدیران شهری فراهم نبود به همین جهت این جلسه در سالن شیبانی برگزار شد.

وی تصریح کرد: در این جلسه برخی از اعضای شورای شهر تهران از جمله صادقی، تشکری هاشمی، علوی، امانی، عباسی، قائمی و اقراریان و بنده و البته از جانب شهرداری تهران نیز زاکانی، بهرامی معاون حمل و نقل، صحبت‌هایی را در ارتباط با موضوع حمل و نقل و ترافیک مطرح کردند.

چمران همچنین با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته از سوی شهرداری تهران جهت انعقاد خرید واگن‌های جدید گفت: در همین ارتباط نیز عنوان شد که جلسه‌ای با مخبر معاون اول رئیس جمهور برگزار شده است که امیدواریم هر چه سریع‌تر قرارداد خرید واگن‌ها انجام و پس از انعقاد این قرارداد یک سال‌و‌نیم بعد واگن‌های جدید وارد ناوگان حمل و نقل پایتخت خواهد شد.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: همچنین در جلسه امروز به بحث تهیه واگن از واگن‌سازی تهران اشاره شد، به طوری که عنوان شد که قرار است واگن‌های مورد نظر از این مجموعه در بازه زمانی 16 ماهه در اختیار شهرداری قرار بگیرد.

وی به موضوع اورهال و نوسازی واگن‌های مترو و اتوبوس اشاره کرد و افزود: این موضوع نیز قرار شد به صورت جدی در دستور کار شهرداری تهران قرار بگیرد و ان‌شاءالله تا 14 ماه‌ آینده 2 هزار دستگاه اتوبوس وارد ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت خواهد شد.

چمران اظهار کرد: در کنار تمامی اقدامات اشاره شده، خرید اتوبوس و همچنین نوسازی واگن‌های مترو و اتوبوس و خرید اتوبوس‌های برقی از دیگر مسائلی بود که در جلسه امروز از سوی شهرداری تهران عنوان شد و ان‌شاءالله تا پایان سال حدود 400 الی 500 دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت افزوده خواهد شد.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: در جلسه امروز عنوان شد که اورهال کردن واگن‌های مترو با سرعت بیشتری و با توجه به تهیه قطعات در حال انجام است و ان‌شاءالله در مدت زمان تعیین شده این واگن‌ها وارد چرخه حمل و نقل عمومی بشوند.

وی از ورود ون‌تاکسی‌های جدید با ظرفیت هر ون 14 نفر اشاره کرد و گفت: این ون‌ها نیز قرار شد جایگزین ون‌های فرسوده قبلی شود و ان‌شاءالله با این شرایط وضعیت خوبی در حوزه حمل و نقل ایجاد خواهد شد.

چمران افزود:  البته در خصوص تاکسی‌ها هم صحبتی شد اما با توجه به مدت زمان کوتاه جلسه به صورت کلی به این موضوع پرداخته نشد.

 مسعود درستی  نیز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سهم مترو تهران در جابجایی‌های مسافر در شهر تهران 10 درصد است و این عدد، عدد قابل توجهی نیست.

وی با اشاره به اینکه مدیریت شهری بنا دارد در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت و بلندمدت سهم جابجایی در مترو را افزایش دهد افزود: امیدواریم در یک بازه زمانی دو الی سه ساله سهم جابجایی مترو از 10 درصد را به 15 درصد افزایش دهیم و البته این موضوع حمایت همه جانبه دولت و شهرداری را می‌طلبد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه  ادامه داد: موضوع نوسازی و اورهال کردن واگن‌های مترو وظیفه ذاتی، روزانه، هفتگی و ماهانه مترو تهران است و روزانه 2 هزار و 160 حرکت در ایستگاه‌های مترو تهران صورت می‌گیرد.

درستی با تاکید مجدد بر اورهال‌سازی و نوسازی واگن‌های مترو تاکید کرد: با توجه به اینکه ما به شرایط نامناسب واگن‌های مترو رسیده‌ایم، قاعدتا این موضوع اهمیت ویژه‌ای دارد اما به هر ترتیب مدیریت شهری توجه ویژه‌ای به مترو تهران دارد.