همایش ملی «حمل‌ونقل» امروز -پنجشنبه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۱- در مشهد مقدس باحضور معاونان حمل‌ونقل و ترافیک کلانشهرهای کشور و شهرداران تهران و مشهد برگزار شد.

در این برنامه علیرضا زاکانی، شهردار تهران طی سخنانی با اشاره به نقش مهم «رانندگان» در موضوع حمل‌ونقل شهری، آنها را رکن اساسی شبکه حمل‌ونقل کلانشهرها دانست.

زاکانی بابیان آنکه وقتی برای مردم گشایش و رفاه فراهم کنیم، کسی نمی‌تواند روی زخم‌های معیشتی مردم نشسته و سواستفاده کند، تأکید کرد: امروز فرصت بی‌نظیری برای خدمت فراهم شده است. هیچ‌گاه چنین همگرایی برای خدمت‌رسانی به مردم در کشور فراهم نشده بوده است. 

شهردار تهران اضافه کرد: شهرداری‌ها و مدیریت شهری اما به‌خاطر سطح تماس گسترده‌ای که با مردم دارند، می‌توانند به سرعت رضایت شهروندان را فراهم کنند. هم‌چنین زمان به فعلیت رساندن اراده و تصمیم مدیریت شهری در سطح شهر بسیار کوتاه است. ضمناً باید توجه داشت امروز بالای هفتاد درصد از جمعیت ایران شهرنشین هستند.  

زاکانی با تأکید بر اینکه نباید گذاشت عده‌ای ریشه‌های «امید» را در دل مردم بخشکانند، اظهار داشت: در پیمایش‌های انجام‌شده شهروندان تهرانی، مشکل ترافیک، آلودگی هوا و بد مَسکنی را از مهم‌ترین چالش‌های زندگی شهری عنوان کرده‌اند. روشن است مدیریت شهری می‌تواند با ورود به این موارد شرایط جامعه را به سمت زیست بهتر سوق دهد.

وی بابیان آنکه منابع کشور البته محدود است، افزود: امسال در بودجه پیشنهادی دولت آنچه مصوب شده برای توسعه حمل‌ونقل ریلی شهرها به ۱۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. یعنی ۲ برابر سال گذشته. با این وجود ما در تهران به این جمع‌بندی رسیدیم نمی‌توان برای توسعه مترو معطل بودجه دولت ماند.

شهردار تهران همچنین هزینه لازم برای تکمیل متروی تهران را بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۲۰ ارزیابی کرد و بیان داشت: یکشنبه آینده اما در صحن شورای شهر ایده جدیدی را رونمایی خواهیم کرد که بدون نیاز به بودجه عمومی کشور، تأمین مالی توسعه مترو را فراهم کرده و متروی تهران را تا ۱۴۰۸ تکمیل و تحویل شهروندان دهیم.

 زاکانی در ادامه گفت: البته این نباید مانع کمک دولت به شهرداری‌ها برای توسعه مترو شود. مثلاً در سال گذشته آنچه دولت به شهرداری تهران کمک کرده، تنها برای تکمیل ۵۸ متر مترو کافی بوده است! راه‌حل توسعه حمل‌ونقل مولدسازی و مشارکت با بخش خصوصی است.

شهردار تهران با اشاره به اینکه براساس سند جامع حمل‌ونقل پایتخت، شهر باید ۱۱هزار اتوبوس داشته باشد، بیان داشت:  این درحالی است که هم‌اکنون حدود ۲۵۰۰ اتوبوس در سطح شهر فعال است. بدیهی است بار این کمبود روی دوش مردم است. نتیجه آن هم چیزی جز ترافیک و آلودگی هوا نیست. همه باید برای توسعه ظرفیت‌های حمل‌ونقل برای برداشتن بار از دوش مردم تلاش کنند.