محمد آخوندی در یکصد و چهاردهمین جلسه شورای شهر تهران در جریان بررسی استفساریه شهردار تهران در خصوص « تبصره دوم اصلاحیه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران»، گفت: پس از صدور فرم الزام عوارض قطعی، ما به التفاوت عوارض باقیمانده مشمول تسهیلات تشویقی زمان پرداخت خواهد بود.

میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورا با بیان اینکه این استفساریه برای صدور پروانه و نظارت فنی است و ابتدای فرآیند پولی به صورت علی الحساب و گنگ اخذ نمی شود بلکه مرحله انتهایی کار است، تأکید کرد: فرآیند بروکراتیک اداری این موضوع را طولانی می کند، با بررسی انجام شده اعداد و ارقام نزدیک به واقعیت است و جنبه مجهولی در فیش اولیه ندارد.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه صدور پروانه یکی است و علی الحساب ندارد، تصریح کرد: این دریافت علی الحساب به این دلیل است که سوء استفاده صورت نگیرد؛ بحث کمیسیون ماده 5  بحث دیگری است و ممکن است بیش از یک سال به طول بینجامد، موضوع بسیار روشن است و بحث علی الحساب تنها در کمیسیون ماده پنج بررسی می شود.

وی افزود: ممکن است بدعت جدیدی ایجاد شود که ماندگار باشد و منطقی است که روی آن بررسی شود که بدعت مناسبی باشد و باید به فکر آینده نیز بود، اگر موضوعی مقطعی در شورا تصویب می شود باید مقطعی نیز اجرا شود و به آینده تسری پیدا نکند و افراد به این فکر نباشند که فیش عوارض خود را در فصل پاییز بگیرند که مشمول تخفیف شوند؛ موضوع برای شهرداری نیز روشن باشد که به تخلف منجر نشود.

چمران تأکید کرد: پیشنهاد من این است که استفساریه را پس بگیرید و هر روندی که از سابق انجام می دادید، ادامه دهید.

حبیب کاشانی در واکنش به این لایحه گفت: این یک رانت بدی است که می‌خواهیم به برخی‌ها بدهیم و این یعنی چه؟ یعنی اگر فردی یک فیش علی‌الحساب گرفت مشمول ۴۰ درصد تخفیف شود و برود و مجددا برگردد و باز هم تخفیف بگیرد؟

 

وی با بیان این‌که نباید یه چیزهایی را باب کنیم، ادامه داد: اگر قبلا این روال در شهرداری بوده پس چرا استفساریه آوردید؟ اما امروز داریم چیز جدیدی بدعت می‌کنیم که برای یک نفر که می‌خواهد امتیازی از شهر بگیرد و سودش را هم استفاده می‌کند ۴۰ درصد تخفیف بدهیم؟! مطمئن باشید که این روند با این‌که درآمدهای آنی را زیاد می‌کند اما به کم شدن درآمد در سال‌های بعد ختم می‌شود.

در ادامه  معاون شهرسازی شهرداری تهران نیز در توضیح این استفساریه با بیان این‌که این استفساریه در راستای مشوق صدور پروانه است، اظهار کرد: این لوایح سعی می‌کند که کاهش صدور پروانه را جبران کرده و شور و نشاطی که در ساخت‌وساز ایجاد شده است را تداوم بخشد.

وی با بیان این‌که در همه سال‌ فیش علی‌الحساب وجود داشته اما دقت داشته باشید که ما نمی‌خواهیم به هر علی‌الحسابی تخفیف بدهیم، ادامه داد: متاسفانه هنوز زمان صددور پروانه به زمانی که مدنظر شوراست کاهش پیدا نکرده و ما با مردمی مواجه هستیم که پشت باجه آمدند اما می‌گوییم که چون علی‌الحساب هستید مشمول تخفیف نمی‌شوید.

معاون شهرسازی شهرداری تهران با بیان این‌که فرآیند صدور پروانه طولانی است، ادامه داد: وقتی فیش صادر می‌شود تازه پرونده به کمیته‌ها و ۳۱ نهاد و سازمانی که از آن استعلام می‌گیریم تا پروانه صادر شود، ارسال می‌شود و این فرآیند زمان‌بر است و ممکن است زمان دریافت تخفیف از دست شهروندان برود پس فیش علی‌الحساب برای آنها صادر می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما هدفمان رونق گرفتن ساخت و ساز است و باید بگویم که نگران کم شدن درآمدها نباشید؛ چرا که در عوارض سال آینده مشوق‌های بهتری را برای صدور پروانه در نظر گرفته‌ایم.

صارمی در ادامه تصریح کرد: ما برنامه داریم که صدور۵۰۰۰ پروانه ساختمانی که امسال تجربه کردیم را به ۱۰ هزار فقره رسانده و سال آینده این تعداد را به ۲۰ هزار پرونده برسانیم.

علیرضا جاوید معاون امور مناطق شهرداری تهران نیز با بیان این‌که این تسهیلات تشویقی در اختیار مردم قرار گرفته تا امید به شهر تهران بازگردد، گفت‌: در سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱، حدود ۳۱ هزار پروانه ساختمانی صادر شده است و هدف ما در ارائه این تسهیلات مردم عادی است.

وی با بیان این‌که برخی از سیاست‌های انقباضی از سال ۱۳۹۶ تاکنون انگیزه ساخت و ساز در تهران را از بین برده اظهار کرد: ما باید به افق صدور ۶۰ هزار پروانه برسیم اما این در حالی است که سال گذشته تنها ۵۰۰۰ فقره پروانه صادر کردیم و این در حالی است که در مواردی مردم مطالبه می‌کنند و ما نمی‌توانیم پاسخگوی آنها باشیم و نمی‌توانیم بی‌خیال باشیم.

معاون امور مناطق شهرداری تهران با بیان این‌که من سازنده‌هایی می‌شناسم که به کشورهای اطراف رفته‌اند چرا که شرایط ساخت و ساز سخت بوده است، تصریح کرد: فیش‌هایی که منشا فساد در شهرداری بود حالا رخت بر بسته است و امروز تمام فیش‌ها کاملا سیستمی است و شهرداری نمی‌تواند خارج از طرح تفصیلی تخفیفی ارائه دهد و از شما می‌خواهم که به این استفساریه رأی دهید چرا که پیش از این در شهرداری وجود داشته است.

حبیب کاشانی در واکنش به سخنان جاوید معاون امور مناطق شهرداری تهران اظهار کرد: اگر قبلا از این کارها می‌کردید بروید باز هم انجام دهید و چرا به شورا آوردید.

وی ادامه داد: همین حالا در منطقه ۲۲، مجوز بلند مرتبه سازی ۲۱۰ ملک را که صادر شده بود به مشکل خورده چرا که تمام مالکان حقوق مکتسبه و فیش‌های خود را پرداخت کردند، اما آقای صارمی گفت که قبول ندارم و کمیته‌ای تشکیل شد و کمیته هم رای به نفع مالکان داد اما باز هم قبول نکردید و گفتید پول باید به روز پرداخت شود و حتی مالکان از شهرداری شکایت کرده و حتی حکم هم به نفع مالک صادر شده اما باز هم به حقوق مکتسبه مالکان توجه نکرده و حکم را اجرا نکردید.

کاشانی خطاب به جاوید معاون امور مناطق شهرداری تهران گفت: آقای جاوید چرا می‌خواهید با این کارتان وارث پرونده‌های ۳۰ سال آینده باشید و اگر به فیش‌های علی‌الحساب هم تخفیف می‌دادید بروید بدهید و اگر چیز جدیدی نیست همان را تکرار کنید یا لایحه را پس بگیرید.

صارمی در پاسخ به کاشانی اضافه کرد: نمی‌توانیم لایحه را پس بگیرید چرا که تشکیک ایجاد شده است و به علت فرآیند طولانی صدور پروانه می‌خواهیم که فیش‌های علی‌الحساب تعیین تکلیف شود چرا که مثلا برای یک نفر فیش ۱۰۰ میلیاردی صادر می‌شود که این فرد ۹۰ میلیارد را پرداخت می‌کند که مشمول ۴۰ درصد تخفیف می‌شود اما ۱۰ درصد باقی‌مانده منوط به بررسی سازمان‌ها و نهادها می‌شود و هر وقت بخواهد این ۱۰ میلیارد را بدهد مشمول تخفیف در همان زمان می‌شود.

مهدی چمران در واکنش به این سخنان گفت: اگر این مالکی که شما مثال زدید ۱۰ میلیارد را داد اما ۹۰ میلیارد را نگهداشت چه می‌شود مطمئن باشید بازرسی یقه شما را می‌گیرد و اگر این روال بوده چرا به شورا آوردید؟ ما نمی‌خواهیم گرفتار شوید و سال‌ها به دادگاه بروید و برگردید و نمی‌خواهیم مصوبه‌ای بگذارید که به ما بخندند.

در نهایت این لایحه با 10 رای مخالف و 8 رای مخالف رد شد .