آلودگی هوا تا پایان هفته میهمان تهران است.سازمان هواشناسی کشور با صدورهشدارنارنجی‌ رنگ از تداوم پایداری جو، آلودگی همراه با انباشت آلاینده‌های هوا، سکون هوا، پیش بینی افزایش شاخص و کاهش کیفیت هوا از چهارشنبه  تا پنج‌شنبه در تهران و کرج خبر داده است .

براثر این مخاطرات احتمال افزایش شاخص‌های آلودگی هوا، افزایش غلظت آلاینده‌ها، کاهش کیفیت وضع هوا در حد ناسالم برای تمام گروه‌ها و در صورت عدم مهار منابع آلاینده (ثابت و متحرک) در مناطق پرتردد تا حد بسیار ناسالم وجود دارد.

 سازمان هواشناسی کشور برای کاهش آسیب‌های احتمالی، کاهش تردد خودروها و کنترل فعالیت واحدهای صنعتی، مدیریت منابع آلاینده، تاکید بر عدم تردد غیرضروری برای تمام گروه‌ها، پرهیز از فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز، اتخاذ تدابیر مدیریتی لازم برای جلوگیری از افزایش غلظت آلاینده‌ها تا حد بسیار ناسالم را توصیه کرده است .

امروز اعضای شورای شهر تهران هم به وضعیت آلودگی هوای پایتخت واکنش نشان داده و مهدی اقراریان عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر  با اشاره به حجم بالای آلودگی هوا در تهران گفت: افکار عمومی در مواجهه با این وضعیت نابسامان آلودگی هوا و ترافیک کشنده، ناخواسته این موضوع را متوجه شهرداری تهران می‌داند.

وی افزود: آنچه امروز کشور از آن رنج می‌برد قوانین و مقرراتی است که روی زمین مانده است، لازم است دادستانی کل به عنوان حافظ منافع عمومی شهروندان به دلیل ترک فعل مدیرانی که در خصوص قانون هوای پاک مسئولیت‌هایی را برعهده داشتند، در دفاع از حقوق شهروندان در سراسر کشور و به ویژه پایتخت، وارد عمل شود.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: دستگاه‌های مختلفی در موضوع هوای پاک مسئولیت دارند که بیشترین میزان مسئولیت در مدیریت هوای پاک بر عهده سازمان محیط زیست است، امروز سازمان محیط زیست غایب جدی حوزه مربوط به آلودگی هواست، این سازمان ۴۶ وظیفه بر عهده دارد؛ به همین ترتیب وزارت کشور ۲۳ وظیفه، وزارت نفت ۱۶ وظیفه، نیروی انتظامی۱۴ وظیفه، دستگاه‌های متفرقه ۱۳ وظیفه، وزارت صمت ۱۳ وظیفه، وزارت نیرو ۱۱ وظیفه، وزارت راه و شهرسازی ۱۱ وظیفه، سازمان ملی استاندارد ۱۱ وظیفه و شهرداری تهران ۱۰ وظیفه در خصوص قانون هوای پاک بر عهده دارند.

وی تاکید کرد: در ادامه این جدول وزارت بهداشت، خودروسازان و واردکنندگان خودرو، جهاد کشاورزی، سازمان هواشناسی، صدا و سیما و حتی سازمان برنامه و بودجه نیز مسئولیت‌هایی را برعهده دارند.

این عضو شورای شهر تهران افزود: درباره مسئولیت‌های فوری شهرداری تهران باید به نکاتی غیر از فروش طرح ترافیک تهران اشاره کرد و شهرداری تهران وظایف دیگری غیر از توقف طرح ترافیک برعهده دارد که لازم است مسئولان مربوطه نسبت به آن توجه داشته باشند.

اقراریان در ادامه با اشاره به قوانین و مقررات زمین مانده در این باره گفت: از قوانین و مقررات زمین مانده در این باره باید به تشکیل ستادها و مجموعه‌هایی اشاره کنیم که باید تشکیل می‌شد اما نشده است؛ یکی از آن‌ها گازسوز کردن وسایط نقلیه است، شهرداری تهران به عنوان عضوی از ستاد گازسوز کردن وسایل نقلیه مسئولیتی بر عهده دارد، خوب است که در میان تمام دغدغه‌هایی که این روزها داریم، آن دسته از افرادی که مسئولیتی در خصوص اجرای قانون هوای پاک دارند به صحن شورا آمده و در خصوص خدماتی که در این زمینه انجام داده‌اند، پاسخگوی مردم باشند.

وی ادامه داد: امروزه با توجه به تجربه شهرها و کشورهای مختلف جهان، آلودگی هوا، مسئله پیچیده‌ای نیست؛ بسیاری از آن‌ها با کار علمی، پژوهشی و مطالعاتی و هماهنگی در برنامه ریزی موفق شدند که آلودگی هوا را برطرف کنند، تا کی قرار است این وضعیت تداوم داشته باشد؟ شهروندان از ما سوال می کنند چرا ما باید در یک هوای آلوده نفس بکشیم؟ آیا تا به حال به آمار مرگ‌های ناشی از هوای آلوده توجه کرده‌ایم؟ اینکه هوای آلوده چه مقدار ضرر و زیان را متوجه کشور می‌کند؟ تعطیلی راه حل نیست در واقع تعطیلی مدارس ساده‌ترین کار است و گاهی شرایط به قدری بحرانی می‌شود که پایتخت را به تعطیلی می‌کشاند؛ استانداری تهران وظایفی را به نمایندگی از دولت در پایتخت بر عهده دارد.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: بارها و بارها تاکید شده است پایتختی که بیش از ۹ میلیون جمعیت دارد یعنی چیزی بیش از ۱۰ درصد جمعیت کشور را. نیاز به توجه و اهتمام و کار ویژه برای حل مشکلات آن وجود دارد و تا یک عزم ملی برای حل مشکلات پایتخت شکل نگیرد، ما متاسفانه شاهد تکرار حوادث تلخی از قبیل آلودگی هوا خواهیم بود؛ تلخ از این جهات که آلودگی هوا باعث بیماری مختلف و مرگ و میر انسان‌ها می‌شود. سلامت کودکان و سالمندان را با مشکلات گوناگونی مواجه می‌سازد و امروز ما به عنوان نماینده مردم وظیفه داریم صدای آن‌ها در اعتراض به آلودگی هوای تهران باشیم.

مهدی چمران، رئیس شورا  هم با اشاره به برگزاری جلسه‌ای در وزارت کشور با حضور نهادهای مسئول در سطح وزا و معاونان آنان پیرامون حل معضل آلودگی هوا، اظهار کرد: برداشت من از جلسه مذکور این بود که این دستگاه‌ها بیش از ۷۰ درصد از وظایف خود را انجام داده بودند و آنچه انجام نشده، کمتر از این میزان بود اما باز هم ما شاهد این میزان از آلودگی هوا هستیم، البته برخی از دستگاه‌ها به وظایف خود به طور کامل عمل نکرده بودند.

چمران افزود: تهران و سایر شهرها از جمله اصفهان، مشهد و حتی اراک به دلیل شرایط خاص آب و هوایی، در مواقع قرارگرفتن در شرایط بحرانی، دیگر هوای قابل استنشاق ندارند.

رئیس شورا در خصوص وضعیت حمل و نقل نیز گفت: قرار است جلساتی به طور مشخص برای حل موضوع حمل و نقل تهران با حضور شهردار تهران با هدف بررسی ویژه این موضوع برگزار شود، در این باره خرید واگن برای مترو در اولویت قرار دارد چرا که با توجه به تعداد مسافران بار سنگین حمل و نقل بر دوش مترو بوده و نقش موثری در کاهش ترافیک و آلودگی هوا دارد اما حمل و نقل عمومی چیزی نیست که بتوان به سرعت آن را فراهم کرد؛ بودجه و اعتبار بالایی می‌طلبد.

وی در ادامه تاکید کرد: به اعتقاد من مهمترین مسئله‌ای که در حال حاضر باعث عدم تحقق این موضوع شده بحث مالی در زمینه تامین واگن مترو و اتوبوس است، گفتگوهای بسیاری در این زمینه انجام شده و همچنان ادامه خواهد داشت تا بتوانیم به نتایج مطلوبی در این باره برسیم؛ به رغم کمبود به نظر می‌رسد بتوان با کمک اعتباراتی که پیش بینی شده، موضوع را حل کرد.

چمران تاکید کرد: انتظار ما از وزرا، دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه این است که در این باره اقداماتی انجام دهند، ما روز گذشته ترافیک نداشتیم اما شاهد آلودگی هوا بودیم، این را هم باید در نظر بگیریم که شرایط جوی هم به نفع ما نیست.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران هم  در تذکری گفت: بر اساس نظر سنجی‌هایی که از مردم تهران شده ، در دوره ما و در دوره پنجم سه مسئله اساسی دغدغه خاطر مردم است و روزانه گرفتار آن هستند، به ترتیب اولویت؛ هوای آلوده، ترافیک سنگین و بافت فرسوده سه مسئله اصلی و سه خواسته اصلی مردم تهران است؛ همان طور که آقای اقراریان فرمودند مردم ما را مسئول می‌دانند اما واقعیت این است که در همه این موضوعات وظیفه ما مشترک با مجموعه دولت و حتی نظام است.

امانی افزود: در جریان هستم که برنامه هفتم کشور قرار است مسئله محور باشد یعنی مانند شش برنامه گذشته باز نباشد که بخواهند همه مسائل کشور را بسازند و بعد هیچ کدام را هم نتوانند حل کنند؛ ظاهراً مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی برنامه هفتم را به شدت کاهش دادند و تعدادش را محدود کردند؛ مجلس و دولت بنا دارند که پنج یا شش مسئله اساسی کشور را البته با دیدگاه حکمرانی نو مبنای برنامه هفتم قرار دهند.

امانی اضافه کرد: اولاً ما هیچ‌گاه این سه مسئله را نباید از دستور کارمان خارج کنیم حتی در حد گفتار درمانی، هوای روز سه شنبه را گفته‌اند بدترین روز در بین روزها از نظر میزان ذرات معلق در هوا است؛ ما جز اینکه با مردم ابراز همدردی کنیم بگوییم متوجه درد شما هستیم و در محدوده وظائفی هم که داریم، تلاش می‌کنیم، کار دیگری از دستمان بر نمی‌آید؛ در حال حاضر برنامه چهارم در حال تدوین است، خواهش می‌کنم دوباره کاری که در برنامه دوم و سوم انجام داده ایم و فکر می‌کردیم در یک برنامه پنج ساله می‌توانیم همه مسائل شهر تهران را حل کنیم، دوباره تکرار نکرده و مسئله محور برنامه تدوین کنیم و این سه مسئله جزو اولویت‌ها باشد، یعنی در مورد بافت فرسوده اگر قرار است شهرداری در حوزه مسکن کاری کند بر بافت فرسوده متمرکز شود که در حال حاضر یک بخشی از اقدامات شهرداری نه همه آن در حوزه مسکن در بافت فرسوده است.