سید جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در جلسه امروز شورا که همزمان با روز جهانی یادبود قربانیان حوادث رانندگی برگزار شد، گفت: سه عنصر انسان، راه و خودرو در سوانح ترافیکی نقش دارند. انسان به صورت میانگین ۹۰ درصد در بروز حوادث رانندگی نقش دارد، بنابراین، با مدیریت صحیح، می‌توانیم علل انسانی مؤثر در تصادفات را از طریق آموزش درست، مهارت‌آموزی مناسب و نظارت دقیق به حداقل میزان ممکن برسانیم.

وی با اشاره به اینکه سالانه در دنیا حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند که سهم کشور ما حدود ۱۷ هزار نفر در سال است، اظهار کرد: با وقوع این حوادث، خسارات جبران‌ناپذیری به جامعه تحمیل می‌شود.

تشکری هاشمی با بیان اینکه از هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کشورمان، به طور متوسط ۲۲ نفر بر اثر سوانح رانندگی فوت می‌کنند، تصریح کرد: با برنامه‌ریزی مؤثر، ایمن‌سازی صحیح و اقدامات فرهنگی درست، می‌توانیم به کاهش این آمار کمک کنیم.

وی با اشاره به اینکه در دنیا از سرانه در آمد ملی هر کشور، حدود ۳ الی ۴ درصد صرف هزینه تصادفات رانندگی اعم از صدمات انسانی و خسارات مادی می‌شود، اظهار کرد: سهم این سرانه در کشور ما بسیار بالا بوده و بالغ بر ۷ درصد است.

تشکری هاشمی با بیان اینکه در سوانح رانندگی به ازای هر نفر کشته، حدود ۲۰ الی ۳۰ نفر مجروح، مصدوم و معلول به جامعه تحمیل می‌شود، گفت: با دقت بیشتر بر روی امور شهری و برنامه‌ریزی صحیح، می‌توانیم شهرهای خودرومحور را که به جولانگاه رانندگان و خودروهای پرحادثه تبدیل شده‌اند به شهرهای انسان‌محور تبدیل کنیم.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ابراز امیدواری کرد که به این منظور در تصویب برنامه چهارم، تدابیر لازم دیده شود.

این عضو شورای شهر تهران  در بخش دیگر سخنانش  در تذکری نسبت به انتصابات صورت گرفته در شهرداری تهران گفت: برای چهارمین بار مدیر عامل شرکت مترو تهران تغییر کرد و جالب است که طی یک سال گذشته این اتفاق افتاده و هر مدیری متوسط سه ماه در این مجموعه مشغول به کار بوده است.

وی با طرح این پرسش که این مدیران چه ضعفی را داشته‌اند که تا قبل از انتصابات فکر می‌کردیم این افراد بهترین هستند اما با گذشت حدود 3 ماه از فعالیت آنها اقدام به تغییر آنها شده است گفت: افرادی که در شرکت مترو منصوب می‌شوند همگی دارای دانش کافی، تخصص و کارآمدی قابل توجهی هستند و بنده با توجه به سمتی که در کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران دارم این موضوع را تأیید می‌کنم.

تشکری هاشمی با اشاره به اینکه حتی اگر بخواهیم یک بقالی را راه‌اندازی کنیم در یک بازه زمانی دو ساله برای آن برنامه‌ریزی می‌شود گفت: این تغییر و تحولاتی که در مترو در بازه زمانی یک ساله و تغییر 4 مدیر عامل انجام شده است عیجب است.

او با اشاره به حادثه خط 5 مترو گفت: در این حادثه 7 واگن از روی سوزن عبور کرده و واگن هشتم از ریل خارج شده و شاهد حادثه در این خط بودیم و بدون تردید این حادثه ناشی از فرسودگی واگن‌ها بوده است.

وی با تاکید بر اهمیت نگهداشت واگن‌ها و اورهال آنها گفت :متأسفانه علیرغم اینکه ما در یک سال گذشته تاکید بر تأمین قطعات یدکی مترو داشته‌ایم اما هنوز این قطعا تأمین نشده‌اند.جالب است بدانید که تا کنون حدود 13 رام قطار اورهال شده‌اند اما هنوز قطعات کهنه و قدیمی روی آن سوار شده است و باید به فکر جان مردم باشیم. چرا که اگر اتفاقی در مترو رخ دهد جبران ناپذیر است.