اعضای شورای شهر تهران دو فوریت طرح تقسیط بدهی عوارض شهرسازی در حوزه جرائم قطع درختان و ماده ۱۰۰ و غیره را بررسی کردند که مهدی چمران در توضیح این طرح با بیان این‌که در جلسه گذشته اعضای شورا این طرح را امضا کردند که با قید دو فوریت در صحن شورا بررسی شود، اظهار کرد: این طرح در گذشته نیز وجود داشته اما در دوره پنجم شورای شهر این مدل حذف می‌شود و ما مجددا می‌خواهیم که تقسیط عوارض را از سر بگیریم که اقدام ساده‌ای است چرا که از تقسیط بدون بهره با اقساط ۲۴ ماهه برای همه شهروندان و اقساط ۳۶ ماهه برای ایثارگران در این طرح مدنظر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: گشایش خوبی در پرداخت عوارض با این مصوبه رخ خواهد داد و به یاد دارم که در سال ۱۳۹۲ بودجه شهرداری در این حوزه ۷۰۰ میلیارد تومان بود که بعد از اجرای این مصوبه به ۸۰۰ میلیارد تومان رسید.

نهایتا اعضای شورای شهر با ۲۰ رأی موافق لایحه دو فوریتی تقسیط بدهی عوارض شهرسازی را به تصویب رساندند که براین اساس تقسیط عوارض جرائم قطع درخت و ماده ۱۰۰ که مشمول تخفیف نیستند، تقسیط می‌شود.

علیرضا زاکانی شهردار تهران در این رابطه  گفت: از شورای شهر به واسطه دو مصوبه‌ای که تصویب کرد قدردانی می‌کنم؛ زیرا که موضوع تخفیفات عوارض، ایجاد گشایش برای زندگی شهروندان و ایجاد زمینه رونق در ساخت و ساز شهر محسوب می‌شود.

وی افزود: از گذشته تا کنون دو نگاه در مجموعه مدیریت شهری وجود داشته، یک نگاه برای گشایش مردم و منافع آنها بوده و نگاه دیگر گرانتر کردن اداره شهر بوده که شرایطی را فراهم کرد که امروز ویرانی بازار ساخت و ساز و اجاره نشینی در کشور محصول این نگاه است. از این رو توجه شورا نسبت به ارائه تخفیفات و گشایش در کار مردم به صورت نقد و اقساط بدون افزایش میزان آن یعنی پرداخت عوارض در طول ۲۴ تا ۳۶ ماه به صورت اقساط حکایت از این دارد که شورا و شهرداری دغدغه مردم را دارند. در حقیقت شورا و شهرداری شهر را به سمت ارزانی، گشایش و ایجاد زمینه زندگی آرام همراه با رشد مادی و معنوی سوق خواهد داد.

همچنین اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز لایحه شهرداری تهران در مورد اصلاح اساسنامه شرکت نمایشگاه شهر آفتاب را روی میز بررسی قرار دادند و آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در تشریح جزییات این لایحه اظهار کرد: شهرداری تهران در لایحه اصلاح اساسنامه خود دو اصلاحیه اصلی دارد که یکی از این اصلاحیه‌ها حذف عبارت «بهره‌برداری» از عنوان شرکت است چرا که معتقدند در انعقاد قراردادها به مشکل بربخورند و اصلاحیه دوم هم تغییر نام نمایشگاه شهر آفتاب به شرکت نمایشگاه بین‌المللی تهران است که می‌تواند برند مناسبی باشد که ما پیشنهاد دادیم که اگر تغییر نام تصویب شد تا مدت‌ها در کنار نام جدید شرکت از کلمه شهر آفتاب استفاده کنند تا نام جدید فراگیر شود.

عباس تقدسی‌نژاد مدیرعامل شرکت نمایشگاه شهر آفتاب نیز با بیان این‌که سال‌هاست که موضوع انتقال نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب مورد تاکید همه قرار گرفته اما این مهم رخ نداده است، ادامه داد: مساله برگزاری نمایشگاه در تهران به یک موضوع رقابتی تبدیل شده است و این در حالی است که قرار بود از ابتدا نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب منتقل شود.

وی با اشاره به اتفاقاتی که برای نمایشگاه شهر آفتاب رخ داده گفت: برند شهر آفتاب یک برند سوخته شده و احیای این برند نیز زمانبر است و بهتر است که یک برند جدید ایجاد کنیم.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه شهر آفتاب با بیان این‌که شرکت نمایشگاهی که در سئول فعال است نامش شرکت سهامی نمایشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران است که به نمایشگاه تهران شهرت یافته، تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که نام مجموعه شهر آفتاب به شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران تغییر نام دهد.

اعضای شورای شهر به بیان نظرات خود پرداخته و نهایتا مهدی چمران پیشنهاد داد که نام شرکت نمایشگاه شهر آفتاب به شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی آفتاب تهران تغییر نام دهد چرا که منظور از آفتاب برکت حضور مرقد بنیان‌گذار انقلاب است.

نهایتا اعضای شورای شهر با ۱۹ رای به تغییر نام نمایشگاه شهر آفتاب موافقت کردند همچنین با رأی مثبت خود لایحه شهردار تهران در مورد اصلاح اساسنامه شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی آفتاب (شهر آفتاب تهران) را به تصویب رساندند.

در جلسه امروز شورای شهر تهران ،رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به اخبار منتشر شده در زمینه تغییرات مدیریتی در معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری بیان کرد: سال گذشته مانند سایر اعضای شورا نسبت به انتصابات خارج از شهرداری به ویژه در معاونت فرهنگی و اجتماعی انتقاد داشتم؛ چرا که علارغم تاکید در زمینه استفاده از ظرفیت نیروهای توانمند و با تجربه شهرداری، شاهد ورود مدیرانی خارج از شهرداری در این حوزه بودیم.

وی خاطر نشان کرد: سال گذشته تصور بر این بود که چون مدیران ارشد از جمله معاونین شهردار از خارج مجموعه منصوب شدند به دلیل عدم شناخت از شهرداری و نیروهای آن، اصرار به ورود نیروهای خارج از شهرداری داشتند اما امروز بعد از گذشت بیش از یکسال، تکرار این دست از انتصابات قابل پذیرش نیست.

نرگس معدنی پور بیان کرد: مگر مدیریت شهری چقدر فرصت دارد که تا این میزان ما شاهد تغییر مدیران باشیم. همه میدانیم در بهترین و خوش بینانه ترین حالت یک سال طول می کشد یک مدیر به حوزه مدیریتی خود اشراف پیدا کند و در سال دوم مدیریت است که نمود کارش مشخص می شود.

این عضو شورای شهر تهران گفت: این موضوع در شهرداری تهران که یک نهاد کاملا اجرایی است بیشتر موضوعیت دارد. در شهرداری "تجربه" حرف اول را می زند و یکی از شاخص‌های مهم مدیریتی محسوب می‌شود که لازم است مورد توجه قرار گیرد. درخواست بنده از شهردار این است که تغییرات مدیریتی در حوزه فرهنگی و اجتماعی حداقلی باشد که آن هم بر اساس ارزیابی عملکرد منطبق با معیارها و شاخص های از پیش تعیین شده باشد و در صورت لزومِ تغییرات، حتما از نیروهای توانمند و با تجربه شهرداری تهران در حوزه فرهنگی و اجتماعی استفاده شود.

 نرجس سلیمانی، عضو دیگر  شورای اسلامی شهر تهران، هم درخصوص افتتاح پروژه‌های نیمه تمام از سوی شهرداری تهران متذکر شد: شهرداری تهران اهتمام بیشتری نسبت به استاندارد سازی و مدیریت هوشمند وظایف ذاتی خود داشته و از افتتاح پروژه‌ها قبل از رسیدن به مرحله تحویل موقت احتراز کند چرا که نباید با افتتاح پروژه‌های ناتمام به اعتماد عمومی لطمه بزند.

سلیمانی در ادامه در خصوص سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز تذکر داد و گفت: باید به این نکته توجه داشت که پایگاه‌های مدیریت بحران عملا بیش از ساخت تعدادی سوله و تجهیز آن‌هاست. مدیریت بحران یک دانش مبتنی بر استانداردهای ملی و فراملی محسوب می‌شود. برای یک مدیریت موثر در پیشگیری و سازماندهی بعد از بحران باید زنجیره‌ای از فضاهای آموزشی، درمانی ورزشی و غیره در یک شبکه هوشمند برای حفظ پایداری و تاب آوری شهر در مواقع بحران ساخته شده باشد.

این عضو شورا درباره احداث پایگاه‌های مدیریت بحران شهر تهران نیز گفت: حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان بر اساس نرخ امروز بودجه نیاز است تا ۴۰ پایگاه مدیریت بحران در نواحی که فاقد پایگاه هستند، احداث شود. جدایی از محل بحث و موثر بودن محل‌های بحران در شرایط بحرانی، روش‌های موثرتر یا کارآمدتری برای تامین پایگاه‌های مدیریت بحران در شهر تهران وجود دارد که در قالب همکاری و تفاهم با ادارات، سازمانها و نهادهای مرتبط با موضوع مدیریت بحران قابل دستیابی هستند.

وی افزود: مثلا مدارس و مهدکودک‌ها و بیمارستان‌ها از جمله اماکنی هستند که در دنیا در زمان بحران از آن‌ها به عنوان پایگاه مدیریت بحران استفاده می‌شود. اما متاسفانه در کشور ما به ویژه در شهر تهران چنین باب شده است که هر خانه یا ملک قدیمی که نیاز به بازسازی دارد به عنوان مهد کودک و یا حتی مدرسه و فضای آموزشی از آن استفاده می‌شود و اگر حادثه‌ای مانند زلزله در این شهر رخ دهد، ما شاهد از دست رفتن جان بسیاری از شهروندان زیر ۱۸ سال خواهیم بود این در حالی است که در دنیا از مهد کودک و مدارس به عنوان پایگاه مدیریت بحران بهره‌مند می‌شوند.

سلیمانی در پایان ادامه داد: به دلیل اینکه شهر تهران در معرض بمباران‌های هوایی طی سال‌های دفاع مقدس بوده است برخی از مدارس تهران مجهز به پناهگاه هستند که متاسفانه در طول این سال‌ها این پناهگاه‌ها و ظرفیت‌ها بلاتکلیف رها شده و بعضا دچار فرسودگی و حتی آبگرفتگی شده‌اند که نیاز به توجه و همکاری شهرداری با وزارتخانه‌های مرتبط می‌تواند در بهبود کیفیت این فضاها موثر واقع شود.