به گزارش اکو ایران،حدود ساعت 22 امشب کانال روزنامه شرق به نقل از شاهدان محلی از آتش سوزی و دود غلیظ در زندان اوین خبر داد . در خبر تکمیلی اعلام شد آتش سوزی در بند 7 و 8 زندان اوین رخ داده و دلیل آن آتش زدن انبار لباس اعلام شد. براساس مشاهدات خبرنگار این رسانه چند مرتبه صدای انفجار شدید از زندان شنیده و مسیرهای منتهی به زندان اوین هم بسته شده است . 

بوی گاز اشک آور در اطراف زندان به مشام می رسد و آمبولانس و خودروهای آتش نشانی هم در این مسیر هستند . 

خبرگزاری فارس به نقل از افراد محلی هم اعلام کرد : در ۲۰ دقیقه حداقل ۴ مرتبه صدای انفجار از محل آتش سوزی زندان اوین شنیده شده است

خبرگزاری ایرنا درجزییات بیشتری درخصوص این حادثه به نقل یک مقام ارشد امنیتی نوشت :شامگاه شنبه (۲۳ مهرماه) بند محل نگهداری اراذل و اوباش شاهد ناآرامی و درگیری این عناصر در زندان بود که منجر به درگیری این افراد با پرسنل زندان اوین شد.

به  گفته این مقام امنیتی، اراذل اوباش انبار لباس زندان را به آتش کشیدند که منجر به آتش‌سوزی در زندان اوین شده است. هم‌اکنون شرایط به صورت کامل تحت کنترل درآمده و آرامش در زندان برقرار است و عوامل آتش‌نشانی در حال اطفای حریق هستند.عوامل ایجاد آشوب نیز از سایر زندانیان جدا شده و دیگر افراد تحت بازداشت نیز به بندهای خود بازگشته‌اند.

خبرگزاری تسنیم هم همین روایت را دقیقا به نقل از یک منبع آگاه تکرار کرده است .

 خبرگزاری ایسنا هم از مهار آتش در اوین خبر داده و در خصوص جزییات این حادثه نوشته است که ساعتی پیش بود که تصاویری از بروز آتش سوزی در زندان اوین تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. پیگیری‌ها از سازمان زندان‌ها نشان می‌دهد در پی درگیری بین تعدادی از  زندانی‌های محکومیت مالی و سرقت یک کارگاه کارآفرینی زندان دچار حریق می‌شود.

بلافاصله پس از بروز درگیری و آتش گرفتن کارگاه خیاطی بند زندانیان محکومیت مالی و سرقت انتظامات زندان برای کنترل درگیری وارد عمل شده و ایستگاه آتش نشانی مستقر در زندان نیز بلافاصله عملیات اطفا حریق را آغاز کرده و هم اکنون اتش سوزی مهار و خاموش شده است.

این گزارش حاکی است نیروی انتظامی هم جهت کمک به برقراری هر چه زودتر ارامش در اوین به انتظامات زندان کمک کرده است. درگیری بین زندانیان نیز با ورود انتظامات زندان تحت کنترل درآمده است.

براساس اطلاعات این خبرگزاری در حال حاضر شورش مهار شده و شرایط زندان در کنترل ماموران زندان قرار دارد و آتش‌سوزی زندان با تلاش نیروهای آتش‌نشانی درحال کنترل است.

به گفته حاضران در محل ،تمامی مسیرهای منتهی به زندان اوین دارای بار ترافیکی سنگینی است . 

درحال حاضر آتش مهار شده اما عملیات آتش نشان ها به پایان نرسیده است و نیروهای آتش نشانی در محل حاضر هستند . 

یک منبع آگاه به تسنیم گفته است که زندان اوین کاملا تحت کنترل است . 

خبرنگار تسنیم نیز از مقابل زندان اوین نیز گزارش داد که به نظر می‌رسد آتش مهار شده و در فضای بالای زندان اوین صرفاً دودهایی دیده میشود و خبری از زبانه‌های آتش نیست.

 خبرنگار شرق  نیز نوشته است : بزرگراه مدرس از ورودی صدر بسته شده و در خیابان‌های اطراف اوین و سعادت آباد، مردم در اطراف خیابان ایستاده‌اند و ترافیک شدیدی ایجاد شده  همچنین  پلیس اجازه توقف در نزدیکی اوین را نمی‌دهد. حرکت گروه‌های موتوری پلیس به سمت اوین مشاهده شد.

ایرنا ساعت 23 و 30 دقیقه به نقل از نیروهای امدادی حاضر در محل گفته است که اطفای حریق به پایان رسیده است و نیروهای آتش‌نشانی در حال ایمن‌سازی محیط هستند.

او درباره آمار فوتی و مصدومین این حادثه نیز گفت: این حادثه هیچ فوتی نداشته و آمار مصدومین نیز تاکنون ۸ نفر است.

​جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی نیز درخصوص جزییات این حادثه با اشاره به این که ساعت ۲۱:۲۹ امشب آتش‌سوزی از محل زندان اوین به سازمان آتش نشانی اعلام شد،به اکو ایران  گفت: ده سال است که در محوطه زندان اوین یک ایستگاه آتش‌نشانی مستقر شده که یک دقیقه بعد از اعلام حریق به محل حادثه می‌رسد. همچنین پنج ایستگاه آتش‌نشانی طی مدت سه الی چهار دقیقه به همراه تجهیزات لازم و نردبان هیدرولیکی به محل حادثه می‌رسد.

وی ادامه داد: محل حادثه، فضایی مانند کارگاه خیاطی بود و آتش‌سوزی گسترده‌ای رخ داده بود که ما با استفاده از تجهیزات لازم از نفوذ آتش جلوگیری کردیم و در حال حاضر زمان زیادی از مهار حریق گذشته است.

به گفته ملکی در محدوده آتش‌سوزی تلفات جانی گزارش نشده اما اطلاعات دقیق‌تر را باید اورژانس تهران اعلام کند.ملکی گفت: در حال حاضر حریق نداریم و عملیات لکه‌گیری نیز در مرحله پایانی است.او در خصوص علت دقیق آتش‌سوزی نیز گفت: علت آتش‌سوزی در حال بررسی کارشناسی است.

همچنین  محسن منصوری استاندار تهران در خصوص حادثه زندان اوین گفت: در حال حاضر آرامش کامل در زندان اوین برقرار است.

وی گفت: در بعضی از بندها  مثلا در بند 7 و 8 شلوغ شده بود ولی مسئله اصلی در بندی بود که بخشی از اراذل و اوباش در آن بند حضور داشتند.

استاندار تهران بیان کرد: با حضور سریع مجموعه نیروی انتظامی، یگان امداد در حال حاضر کاملا آرامش برقرار است و نکته خاصی نیست، مسیله اصلی ایجاد حریق و آتش سوزی بود که توسط برخی از زندانیان اتفاق افتاد که با حضور عوامل آتش نشانی کنترل و مهار شد.

وی گفت: در حال حاضر هم زندان و هم اطراف زندان تحت کنترل است.

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه هم به نقل از دادستان تهران نوشت : اوضاع زندان اوین از ساعاتی پیش آرام شده و آرامش برقرار است.درگیری امروز زندانیان هیچ ارتباطی با اغتشاشات اخیر ندارد.

او گفته است :بند مرتبط با زندانیان امنیتی از بندهای سارقان و محکومان مالی که آتش‌ و درگیری آنجا رخ داده جداست.