به گزارش اکوایران، در معاملات نقدی روز گذشته، بازار سکه شاهد قدرت نمایی جناح کاهشی بود. برهمین اساس، قیمت سکه امامی در سایت طلا و جواهر ایران تا محدوده ۴۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان پایین آمد؛ البته در واپسین ساعات معاملات نقدی این فلز گران‌بهای داخلی در حوالی ۴۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بسته شد که نسبت به سه روز قبل ۷۰۰ هزار تومان ارزان شده بود. البته در پشت خط یکشنبه شب هم کمتر کسی حاضر به خرید سکه بود و این فلز زردرنگ در حدود ۴۱ میلیون تومان معامله شد. 

عقب‌نشینی قیمت سکه امامی در شرایطی است که طبق آنچه که معامله‌گران می‌گفتند بازار بزرگ طلای تهران طی دو روز گذشته شاهد تعطیل شدن راسته طلافروشان است. سامانه تجارت و قانون جدید مالیاتی وضع‌شده بر معاملات طلا و همچنین الزام صدور صورت‌حساب الکترونیکی، از جمله عواملی هستند که منجر به اعتصاب فعالان این حوزه در شهرهای اصفهان و تبریز از دوشنبه و تهران از سه‌شنبه شده است.

سامانه جامع تجارت سامانه مربوط به ثبت سفارشات کالا و در جهت تسریع امور صادرات و واردات است. این سامانه نوعی رابط بین تجار و بازرگانان با دستگاه‌های ذی‌ربط جهت انجام کارهای تجاری بین‌المللی و سرعت‌بخشیدن به کارهای تجاری است. در بخشی از این سامانه ضوابط اختصاصی گروه کالایی فلزات گرانبها و گوهرسنگ و صدور صورتحساب الکترونیکی از طریق سامانه مودیان پیش‌بینی شده که صنف طلافروشان زیر بار ثبت اطلاعات خود در آن نمی‌رود.

در این شرایط قیمت طلا ۱۸ عیار در حدود سه میلیون و ۳۶۶ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد که در مقایسه با سه روز قبل تقریبا ۹۲ هزار تومان کاهش را نشان می‌دهد.

پیش بینی قیمت سکه امروز 17 اردیبهشت 

فعالان بازار  می‌گویند که قیمت‌ها به مرز حمایتی رسیده‌اند، اما با توجه به شرایط موجود قدرت کافی برای صعود ندارند. به عقیده آنها اگر بازار ارز و سکه در زیر مرزهای حمایتی به تثبیت برسند، قیمت دلار و سکه به سمت کف‌های جدید در سال ۱۴۰۳ حرکت خواهد کرد.

به عقیده فنی‌های بازار، در روز دوشنبه  مرز ۴۱ میلیون تومان برای سکه مهم است و در صورتی که آن را حفظ کند، احتمال رسیدن آن به نیمه کانال یاد شده وجود دارد. در غیر این صورت، اگر پایین این مرز تثبیت دهد در گام اول، عقب‌نشینی تا نیمه کانال ۴۰ میلیون تومان و در گام دوم، تا کف کانال یاد شده محتمل است.