آنچه که از هفته گذشته مورد توجه قرار گرفته است افزایش انتقادات نسبت به سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی و سیستم چند نرخی ارز است. در دیدبان هفته قبل به نامه ده انجمن تولیدی کشور به رهبری اشاره شد که طی آن نامه گلایه تولیدکنندگان نسبت به فاصله نرخ ارز نیما و دلار آزاد به اطلاع رهبری رسیده است.

در روز جاری در یک که با حضور اعضای کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، برگزار شد مشکلات بخش تولیدی در دریافت تسهیلات از بانک‌ها به عنوان یکی از مشکلات تولید مطرح شد و محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی نسبت به سیستم چند نرخی ارز انتقاد کرد و گفت که نظام ارزی کشور صادرکننده را تنبیه و واردکننده را تشویق می‌کند.

به نظر می‌رسد فشارها بر بانک مرکزی برای افزایش قیمت دلار نیما و تجدید نظر در سیاست‌های انقباضی افزایش یافته است. در چنین شرایطی اقتصاددانان و تحلیل‌گران اقتصادی دیدگاه یکسانی ندارند. تعدادی از تحلیلگران معتقدند که افزایش انتقادات نسبت به بانک مرکزی برای افزایش نرخ دلار نیما است ولی اقدامات این چنینی بانک مرکزی برای کنترل تورم و انتظارات تورمی لازم است، برای کنترل تورم باید سیاست انقباضی در پیش گرفت و سیاست انقباضی باعث ایجاد رکود خواهد شد همچین با توجه به متغیر بودن قیمت دلار آزاد نمی‌توان اقتصاد کشور را به دلار آزاد گره زد و سیستم تک‌نرخی وضع کرد.

در نقطه مقابل برخی منتقدان می‌گویند فاصله زیاد نرخ دلار آزاد و نیما، تقاضای واردات را افزایش میدهد چون انسان عقلایی در اقتصاد به دنبال حداکثر کردن سود خود است و به همین دلیل کالاها در بازار بیشتر با قیمت دلار آزاد قیمت‌گذاری می‌شوند. در چنین شرایطی کمتر بودن نرخ دلار نیما از دلار آزاد باعث می‌شود تقاضای ارز نیما به خاطر حاشیه سود بالای واردات افزایش پیدا کند چرا که قیمت تمام شده کالای وارداتی با ارز نیما خواهد بود ولی فروشنده در بازار با نرخ ارز آزاد به فروش می‌رساند. در نقطه مقابل سود صادرات با نرخ دستوری کاهش پیدا می‌کند که باعث کاهش صادرات خواهد شد به همین خاطر سیاست فعلی باعث افزایش واردات و کاهش صادرات می‌شود.

در چنین شرایطی این عقیده هم وجود دارد که در نهایت تمام انتقادات به بانک مرکزی و اثرگذاری آن به قدرت طرف عرضه و تقاضای ارز بستگی دارد.

در روز جاری خبر قرارداد ۲.۷ میلیارد دلاری با شرکت‌های پتروشیمی برای تولید بنزین منتشر شد. به گفته خبرگزاری تسنیم در سال گذشته به جای صادرات بنزین ۲ میلیارد دلار بنزین وارد شده است که نشان می‌دهد درآمد دولت از صادرات بنزین به فشار هزینه‌ای واردات تبدیل شده است، این مسئله در کسری بودجه مطرح شده برای دولت موثر خواهد بود و نشانه خوبی برای بازار ارز نیست.

در حال حاضر احتمال برقراری آتش‌بس در غزه قوت گرفته است. در صورت برقراری آتش‌بس انتظارات افزایشی بازار ارز به خاطر کاهش ریسک‌های ژئوپلتیکی متوقف میشود و ممکن است دلار روند نزولی به خود بگیرد ولی در نقطه مقابل در صورتی که قیمت نفت کاهش قابل توجه ادامه‌دار پیدا کند منابع ارزی می‌تواند تحت تأثیر قرار بگیرد.

‌ نمادهای کوچک خریدار بهتری داشتند

ارزش معاملات خرد بازار سرمایه ضعیف‌تر از آنست که بتوان در حال حاضر از توقف روند اصلاحی بازار سرمایه و شروع روند جدید سخن گفت چرا که سوخت حرکت رو به جلوی بازار سرمایه پولی است که وارد این بازار می‌شود و بررسی ارزش معاملات خرد در چنین شرایطی نشان میدهد که بازار سرمایه سوخت کافی برای حرکت روبه بالا ندارد.

در دیدبان روز پنجشنبه توضیح داده شد که شاخص کل هم‌وزن در محدوده حمایت مکدی قرار گرفته است که اگر از دست برود باید انتظار ادامه روند نزولی در سهام کوچکتر را داشت در روز جاری علی‌رغم روند منفی شاخص کل،شاخص هم‌وزن از محدوده حمایتی مکدی برگشت و همین مسئله مانع از ایجاد فشار فروش در بازار سرمایه شد.

آنچه در روز جاری مورد توجه قرار گرفت استقبال بیشتر از نمادها و سهام کوچکتر بود که اگر ادامه پیدا کند می توان به نزدیکی شاخص کل به پایان روند نزولی خود امیدوار بود البته در صورتی که ارزش معاملات خرد همچنان ضعیف باقی بماند و پول موجود در بازار سرمایه قدرت حرکت دادن کل بازار را نداشته باشد این احتمال وجود دارد که اندک پول موجود در بازار به سمت پروژه کردن سهام کوچکتر حرکت کند.

  در روز جاری گروه مواد غذایی به جز قند و شکر با افزایش نسبی تقاضا مواجه شد و رنگ سبز نسبی این گروه در نقشه بازار سرمایه قابل توجه بود بررسی تکنیکی شاخص گروه مواد غذایی به جز قند و شکر نشان می‌دهد که یک کنج قیمتی در بازه ۸ ماهه تشکیل شده است و این شاخص در حال حرکت به سمت سقف است و سقف آن در محدوده ۶۱ هزار واحد قرار دارد که شکست این مقاومت و تثبیت بر فراز آن می تواند منجر به افزایش تقاضا در این گروه شود محدوده ۵۵ هزار واحد نیز کف الگوی کنج تشکیل شده برای شاخص مواد غذایی است.

خوش‌بینی به طلا پایان یافت

فردا سالگرد سقوط بورس است. بررسی دیدبان نشان میدهد که میزان خروج پول حقیقی از بازار سرمایه کاهش پیدا کرده است و در نقطه مقابل ارزش معاملات خرد اندکی رشد کرده است. در نقطه مقابل امروز صندوق‌های درآمد ثابت، با خروج پول مواجه شده اند که ارزش معاملات اندک صندوق‌های طلا نشان می‌دهد که صندوق‌های طلا مقصد پول‌های خارج شده از صندوق‌های درآمد ثابت نمی‌باشد.

IMG_20240505_182608_670

بررسی‌های دیدبان نشان می‌دهد میزان ارزش معاملات صندوق های طلا روند نزولی به خود گرفته است و کاهش محسوسی یافته که نشان میدهد که انتظارات افزایشی از معاملات طلا خنثی شده و در حال حاضر معامله گران انتظار افزایشی از بازار ارز و طلا ندارند.

IMG_20240505_182611_855

تتر و دلار به هم رسیدند

قیمت پایین‌تر تتر از دلار در روز پنجشنبه در نهایت دلار را پایین کشید و در روز جاری تتر و دلار به هم رسیدند.

سکه گرمی در محدوده ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قرار دارد و پایین‌ترین محدوده قیمتی سکه یک گرمی از ابتدای سال جاری در محدوده ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قرار داشته است و افزایش قیمت طلا و دلار در یک سال گذشته فقط باعث کاهش حباب سکه‌های گرمی شده است. برخی معتقدند که صندوق‌های طلا و استقبال از معاملات آن‌ها تقاضای سکه‌های گرمی و ربع سکه را کاهش داده است و رونق صندوق‌های طلا یکی از دلایل بازدهی منفی سکه‌های گرمی در یک سال گذشته است.

بررسی تکنیکی از قیمت سکه امامی نشان میدهد که مقاومت محدوده ۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در کوتاه‌مدت سد راه سکه امامی است، در حال حاضر سکه امامی روی حمایت محدوده ۴۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تا ۴۱ میلیون تومان قرار دارد و در صورت از دست رفتن این حمایت محدوده ۴۰ میلیون تومان از نظر تکنیکی مقصد بعدی سکه امامی خواهد بود.