به گزارش اکوایران، معامله‌گران می‌گویند در روزهای تعطیل خبرهای منفی به بازار آمد و انتظار می‌رفت ابتدای معاملات بعد از تعطیلات هیجانی باشد و قیمت دلار هرات به سمت 50 هزار تومان حرکت کند که این اتفاق نیفتاد. در روزهای تعطیل بیانیه سه کشور اروپایی و آمریکا علیه جمهوری اسلامی آمد و ایران هم به گفته بازاری‌ها واکنش نسبتا تندی داشت و مجوز 8 بازرس آلمانی و فرانسوی آژانس در ایران را لغو کرد.

البته قبل از واکنش ایران جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا از لغو نکردن تحریم‌های موشکی ایران در ماه اکتبر خبر داد که برای بازار مهم است. با این خبرها قیمت دلار در معاملات یکشنبه با نگاه به تبادل زندانیان و آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران کاهشی شد.

تاثیر نیویورک در بازار ارز

همچنین در روز یکشنبه خبر سفر رئیسی به نیویورک هم مورد توجه معامله‌گران بود. این سفر از آنجایی برای بازار مهم است که گفته می‌شود علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران هم قرار است در نشست سازمان ملل همراه ابراهیم رئیسی باشد.

قیمت دلار هرات در 49 هزار و 600 تومان شروع کرد و بین 49 هزار و 500 تا 49 هزار و 700 تومان نوسان داد. بازار ارز هرات در پشت خط 49 هزار و 500 تومان را از دست داد. نرخ تتر هم امروز با کاهش به کف 50 هزار تومان رسید و در 50 هزار و 100 تومان معامله می‌شد. در سمت رسمی بازار هم قیمت دلار تقریبا ثابت بود اما قیمت یورو با کاهش 264 تومانی به کف 44 هزار تومان رسید.

پیشتازی هرات و سلیمانیه 

نکته قیمتی بازارها این بود که هرات و سلیمانیه پیشتاز بودن و کاهش را زودتر شروع کردند، دلار تهران تا ظهر یکشنبه روی 49 هزار و 700 تومان قفل بود و در معاملات عصر کاهش داشت.

طی یک هفته گذشته خبرگزاری‌های نزدیک به دولت یعنی ایرنا، فارس و ایسنا انواع تیترها درمورد ریزش بازار در این هفته کار کردند و آخرین مطلب در این باره در روز یکشنبه از روزنامه ایران بود با این تیتر؛ برگ‌ریزان دلار در راه است. یک روزنامه تیتر زده بود هفته وحشتناک در بازار ارز، یکی نیز تیتر زده کاهش بی‌سابقه قیمت ارز در هفته جاری.

گروهی از تحلیلگران معتقدند با به انجام رسیدن آزادسازی منابع ایران قیمت دلار ریزش بیشتری را تجربه می‌کند. اولین خبر از تبادل زندانیان در سال 1402، قیمت دلار هرات را تا 48 هزار و 300 تومان پایین آورد، بعد از آن خبر اینکه در حال آزادسازی است تا کف 49 هزار کاهش داد، حالا باید دید به انجام رسیدن آن کاهش بیشتری به دلار می‌دهد یا نه.

تصور معامله‌گران این بود که قیمت دلار در معاملات دوشنبه اصلاحی باشد. البته نظر پیشکسوت‌ها این بود که تثبیت قیمت دلار خیلی مهمتر از کاهش قیمت است.

گروهی از معامله‌گران هم با اشاره به سفر پارسال رئیسی و سخنرانیش در سازمان ملل و افزایش قیمت دلار، معتقدند که قیمت‌ها بعد از سفر افزایشی می‌شود. پارسال قیمت دلار 10 روز بعد از سفر رئیسی 1500 تومان افزایش داشت.

تحلیل‌گران فنی معتقدند قیمت 27 میلیون و 700 هزار تومان حمایت مهم سکه است که اگر از دست برود بازار با فشار فروش، شدت کاهشش بیشتر خواهد شد. در مقابل 28 میلیون و 200 هزار تومان مقاومت میانی و 28 میلیون و 400 هزار تومان مقاومت ماهانه است.

نکته بازار خبر ایبنا رسانه نزدیک به بانک مرکزی بود. این رسانه یک خبر کار کرده با این تیتر؛ آغاز هفته کاهشی دلار با خبر آزادسازی منابع ارزی.

نکته خبر به آن قسمت از خبر برمی‌گردد که درمورد بازار ارز هرات صحبت کرده بود و از قیمت دلار هرات به عنوان نرخ پیش‌نگر و تاثیرگذار بر بازار تهران یاد کرده است. معامله‌گران می‌گفتند در گذشته نرخ بازار تهران و هرات نرخ‌های دروغین و تلگرامی بودند، الان که پول‌ها در حال آزاد شدن هستند و قیمت کاهش داشته، تبدیل می‌شود به نرخ پیش‌نگر.