بازار ارز و سکه در هفته گذشته نگران تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بود. اگرچه قطعنامه‌ای علیه ایران در هفته گذشته تصویب نشد ولی بیانیه تروییکای اروپایی و سخنان رافائل گروسی رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، زهر خود را ریخت و در حالی‌که بازار ارز و سکه در تعطیلات بود، قیمت دلار و سکه در معاملات پشت‌خطی افزایش یافت.

۱۸ اکتبر (۲۶ مهرماه) موعد منقضی شدن بند غروب در برخی تحریم‌های هسته‌ای و موشکی است. بر اساس برجام، پس از این تاریخ تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی ایران منقضی خواهد شد و محدودیت‌های هسته‌ای ایران کاهش می‌یابد. حالی که حدود یک ماه تا موعد اجرایی شدن بند غروب مانده، تروئیکای اروپایی و آمریکا شروطی را بر بند غروب وضع کرده و اعلام کرده‌اند که تحریم‌های مربوط به فعالیت‌های موشکی ایران را حفظ خواهند کرد.

در جریان مذاکرات پیرامون تفاهم نانوشته ایران و آمریکا، خبرهای تحریم علیه ایران کاهش یافته بود، ولی پایان هفته گذشته ترافیک اخبار تحریمی به بازار ارز رسید که در رشد قیمت دلار و طلای پشت‌خطی بی‌تاثیر نبود.

با وجود تعطیلات رسمی کشور، ایران اقدامات طرف‌های غربی را بی‌پاسخ نگذاشت، احتمالا یکی از مهم‌ترین پاسخ‌های ایران به بیانیه‌ها و اقدامات انجام شده توسط غرب، لغو انتصاب چند بازرس آژانس بین المللی انرژی اتمی است. بنابر ادعای رافائل گروسی حدود یک سوم از بازرسان تعیین شده آژانس برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران از سوی تهران حذف شده اند.

دلیل رشد دلار در معاملات پشت خطی

بازار ارز بیش از یک دهه است که نسبت به اخبار پیرامون مسائل هسته‌ای و تحریم‌ها حساس بوده و واکنش‌های مثبت و منفی بدان نشان می‌دهد. حال با نزدیک شدن به تاریخ‌های مهم و تعیین‌ کننده، نقاط اختلاف نیز پیرامون موضوعات مورد نظر غرب و ایران بیشتر به چشم می‌آید که دور از انتظار کارشناسان سیاسی نبوده است. به همین خاطر، در شرایطی که بازار ارز تعطیل بود و عرضه و تقاضایی در کار نبود، انتظاراتْ باعث افزایش نرخ دلار در معاملات پشت خطی شد.

اثر افزایش قیمت نفت بر روند قیمت دلار

اگرچه در معاملات پشت‌خطی طلای آب‌شده از حمایت‌های مطرح شده به بالا برگشت و نزدیک مقاومت مهمی متوقف شده است، ولی نمی‌توان اثر نفت و اخبار نفتی را بر بازار ارز نادیده گرفت. قیمت نفت در بالای نود دلار تثبیت شده و مطابق با پیش‌بینی دیدبان و بررسی تحلیل‌ها در این رابطه، پتانسیل تثبیت بالای صد دلار نیز برای نفت وجود دارد که در کنار اخبار پیرامون رکوردشکنی عرضه و صادرات نفت ایران، نوید افزایش درآمدهای نفتی ایران را می‌دهد. موضوعی که می‌تواند کسری بودجه را خنثی کند و توانایی بازارساز را در کنترل بازار ارز در یک ماهه حساس پیش‌رو افزایش دهد.

بررسی و مقایسه همزمان قیمت نفت جهانی و دلار داخلی نشان می‌دهد که در هنگام رشد درآمد‌های نفتی توانایی بازارساز در کنترل قیمت دلار افزایش یافته است. هم‌زمان با رشد قیمت نفت جهانی، کار دلار برای شکستن مقاومت‌های پیش‌رو سخت‌تر شده است. به همین خاطر تک گروسی در بازار ارز می‌تواند با پاتک نفتی تا حدودی خنثی شود و کار دلار برای پیش‌روی به سمت مقاومت‌های مهم سخت‌تر شود.

بررسی تکنیکالی دلار و طلا

براساس نمودار تکنیکی دلار، در محدوده ۴۹ هزار و ۶۰۰ تا ۴۹ هزار و ۷۰۰ تومان، سقف ابر کومو به حالت فلت درآمده که اهمیت حمایت فوق برای دلار را بیشتر می‌کند ولی اگر آنچه در معاملات پشت‌خطی رخ داد ادامه پیدا کند و دلار صعودی شود کانال ۵۲ هزار تومانی سد محکمی در برابر افزایشی‌های بازار خواهد بود.

در بررسی معاملات طلای آب‌شده، حمایت سطح ۳۸ درصدی فیبوناچی کارگر افتاد و طلا از محدوده حمایت ده میلیون و ۸۰ هزار تومانی به بالا برگشته است. طلای آب شده برای صعودی شدن باید بتواند خود را بالای محدوده ۱۰ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان که سقف مثلث است تثبیت کند‌.

نفت به کمک شاخص کل می‌آید؟

بازار سرمایه این روزها وارد فاز اصلاحی شده است، ارزش معاملات خرد کاهش پیدا کرده ولی تاکنون میل زیادی به اصلاح نداشته است. برخی از تحلیل‌گران معتقدند که کاهش ارزش معاملات خرد، موجب اصلاح بیشتر شاخص کل خواهد شد. ولی برخی دیگر اصلاح فعلی بازار سرمایه را متفاوت ارزیابی می‌کنند؛ چرا که در ساعت پایانی معاملات وضعیت معاملات اکثریت سهام بهبود می‌یابد و اکثریت سهام منفی سنگینی را تجربه نمی‌کند.

در نقطه مقابل، بررسی‌ها از تاریخ بازار سرمایه نشان می‌دهد که شاخص کل غالبا با رشد قابل توجه نفت جهانی افزایش یافته است. درحال حاضر با صعود قیمت نفت جهانی، کرک اسپرد سهام پالایشگاهی بهبود پیدا کرده است، که در کنار افزایش نرخ تسعیر شرکت‌های پتروپالایشی می‌تواند زمینه‌ساز استقبال از سهام پالایشگاهی و رشد بازار سرمایه شود‌. در چنین شرایطی اگر زور نفت به اصلاح شاخص کل غلبه کند باید بتواند شاخص کل را به سمت مقاومت دو میلیون و ۲۳۰ هزار واحدی هدایت کند.