به گزارش اکوایران، به گفته مدیرعامل شرکت دولتی بازرگانی ایران خرید گندم تا نیمه اول مرداد سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۳۶ و نیم درصد رشد کرده و با افزایش دو‌ میلیون و ۴۰۰ هزار تنی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده است.

با توجه به محدودیت‌های روسیه بر صادرات مواد غذایی از دریای سیاه و اختلالاتی که گاهی عرضه مواد غذایی را تهدید می‌کند و باعث شده برخی پیش‌بینی کنند شاخص قیمت مواد غذایی رشد خواهد کرد، میزان خرید گندم دولت از کشاورزان نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است. چنین اتفاقی میزان واردات گندم را در شرایطی که در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود نرخ جهانی گندم تقویت شود، کاهش می‌دهد و دولت تحت فشار کمتری برای واردات گندم قرار می‌گیرد. افزایش خرید گندم از کشاورزان می‌تواند باعث تداوم روند نزولی واردات گندم شود که فشار از منابع ارزی را کم می‌کند و منابع ارزی را برای دولت حفظ خواهد کرد. کاهش مصارف ارزی و حفظ ذخایر به بازارساز در کنترل بازار ارز کمک می‌کند.‌ البته گندم یک سیگنال متناقض نیز برای بازار ارز دارد، قیمت تضمینی خرید گندم در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است که علیرغم آن به ازای هر کیلوگرم گندم بانک مرکزی ، هزار و پانصد تومان یارانه کاشت و دو هزار تومان جایزه تحویل در نظر گرفته شده است. بر اساس ارقام تصویب شده دولت برای هر کیلوم گندم تا حدود ۱۵ هزار تومان پول پرداخت خواهد کرد.

قیمت هر بوشل گندم حدود ۶.۵ دلار است که با توجه به وزن ۲۵.۴ کیلوگرمی برای هر بوشل گندم، نرخ دلاری گندم به ۵۸ هزار تومان می رسد، در حالی که پیش از این کشاورزان نسبت به پرداخت حدود ۱۵ هزار تومان برای هرکیلو گندم اعتراض کرده و آن را کافی نمی‌دانستند، نرخ دلاری گندم بالاتر از نرخ دلار در بازار آزاد محاسبه می شود که خودش یک سیگنال متناقض از نرخ خرید گندم، برای بازار آزاد ارز است، قیمت دلار در بازار آزاد کمتر از پنجاه هزار تومان است ولی نرخ دلاری دریافتی کشاورزان برای هرکیلو گندم در محدوده ۵۸ هزار تومان است.

در چنین شرایطی بازار از گندم دو‌ سیگنال متناقض دریافت میکند، اولین سیگنال که از افزایش خرید گندم داخلی توسط دولت منعکس می شود نشان دهنده کاهش واردات گندم در سال جاری و ذخیره مصادرف ارزی از کاهش واردات گندم است که دست بازارساز را در کنترل نرخ دلار بازار میکند.

علامت دوم که در تضاد با سیگنال اول مورد توجه قرار میگیرد نرخ دلاری محاسبه شده از مجموع پرداختی به گندم کاران است که با وجود گلایه گندم کاران بیشتر از نرخ دلار بازار آزاد است.

خوش بینی بازار به سفر ژاپن

حباب درهم همچنان در کانال ۴۰۰ تومانی است که نشان میدهد دلار از جانب درهم هنوز سیگنال افزایشی یا کاهشی دریافت نکرده است، دلار تهران دو پله نسبت به روز قبل پایین آمده و در نیمه کانال ۴۹ هزار تومانی جا خوش کرده است. روز قبل تتر هم،‌همراستای‌دلار کاهش پیدا کرد که نشان میدهد برآیند بازار از نتیجه سفر وزیر خارجه کشور و ملاقات با مسولان ژاپنی خوش بینانه است، که در صورت تداوم این خوش بینی دلار میتواند روند نزولی بگیرد و به سمت حمایت ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومانی در گام اول حرکت کند، مقاومت محدوده ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان نیز سد قیمتی دلار در برابر نیروهای افزایشی است.

رکود در بازار سکه

معاملات سکه دوباره وارد رکود شده است این مسئله را کاهش حجم معاملات سکه رفاه نشان میدهد. گزارشات از تورم ایالات متحده در این هفته منتشر میشود، ولی عملکرد بهتر از انتظار فدرال رزو، بانک مرکزی آمریکا را برای ادامه سیاست های انقباضی جسورتر کرده است که در کاهش ارزش اونس موثر بوده است. حباب سکه امامی در روز قبل در کانال ۲۱ درصدی قرار گرفت واگر سکه کاهش پیدا کند حمایت محدوده ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اولین حمایت مهم برای سکه امامی است، مقاومت ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نیز به عنوان مقاومت در مسیر پیش روی سکه شناخته می شود.

موج سواری بورس بر روی اخبار

در حالیکه بازار سرمایه در روز قبل سرخپوش شد و کلیت بازار کاهش پیدا کرد، ارزش معاملات خرد نیز همراه با بازار روند نزولی به خود گرفت، در چنین شرایطی ولی پس از پایان معاملات، اخبار باز هم بازار سرمایه را هدف گرفت، محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در صفحه شخصی خود اعلام کرد که هیئت تطبیق مصوبات دولت درباره افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها را مغایر قانون و باطل اعلام کرد، همانطور که خبر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها یکی از مهمترین دلایلی سقوط بازار بوده است، قرار گیری بازار روی موج اخبار و ابطال مصوبه نرخ خوراک نیز می تواند مورد توجه بازار قرار بگیرد و موجب رشد شاخص کل در روز جاری شود.

شاخص کل مقاومت دو میلیون و پنجاه هزار واحدی را پیش رو دارد و اگر بخواهد به اصلاح ادامه دهد حمایت محدوده یک میلیون و ۹۹۰ هزار واحدی سد پیش روی شاخص کل خواهد بود.