به گزارش اکوایران، همچنین در خبر گزاری های بین المللی آمده بود که منابع ایران در کره جنوبی در برابر آزادسازی حداقل سه زندانی آمریکایی آزاد خواهد شد. انتشار جزییات این چنینی از خبرگزاری های معتبر بین المللی به کام معامله گران کاهشی بود. در ادامه هفته ولی اظهارات ضد و نقیض مقامات، دلار را در دامنه بلاتکلیفی گرفتار کرد.
 آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هرگونه توافق با ایران را تکذیب کرد و گفت هیچگونه تضمینی برای رسیدن به توافق وجود ندارد و ایران و آمریکا بر سر آزادی زندانیان هنوز به توافق نرسیده اند. لایحه واردات خودرو نیز در این هفته تصویب شد و معامله گران را مطمئن کرد که دولت به آزادسازی منابع بلوکه شده و بهبود منابع ارزی مطمئن است.

رویارویی اخبار مثبت و منفی در بازار

خبرهای مثبت از بهبود روابط با کشورهای عربی در این هفته هم برای بازار ارز خوش یمن بود چرا که سفر حسین امیرعبدللهیان وزیر خارجه ایران به عمان و قطر گمانه زنی ها را از نزدیکی آزادسازی منابع بالا برد.‌ در این سفر علی باقری کنی معاون سیاسی وزارت خارجه ایران و انریکه مورا هماهنگ کننده مذاکرات رفع تحریم ها از جانب اتحادیه اروپا با یکدیگر در دوحه دیدار کردند و پیام های مثبتی از این مذاکرات بدون اشاره به جزییات برای دنبال کنندگان این اخبار ارسال کردند. به دنبال این خبرها هم پلیس آلبانی پایگاه مجاهدین خلق را در این کشور مورد حمله قرار داد که حمایت آمریکا را به دنبال داشت و انتظارات از نتیجه مثبت مذاکرات را بالا برد. در آخرین روز معاملاتی ولی یک خبر از سوی آمریکا به کام معامله گران افزایشی تمام شد ، گفته می شود که کنگره آمریکا به دنبال طرحی برای دایمی کردن تحریم هایی است که در سال ۲۰۲۶ به پایان می رسد، این خبرها قیمت دلار را در معاملات روز قبل افزایش داد و دستاویز معامله گران افزایشی شد.

معاملات بازار ارز و طلا دندان‌گیر نیست

تمام خبرهای مثبت و منفی که در این هفته منتشر شد دلار را در کانال ۴۸تا ۴۹ هزار تومان محدود کرد و بازدهی ۱.۷ درصدی برای دلار رقم زد. محدوده ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان سطحی است که سکه امامی جای پای خود را در آن محکم کرده است و به همین خاطر سکه امامی با عدم تمایل برای تغییر قیمت در این هفته بدون داشتن بازدهی با ماندگاری در سطح فوق کار خود را به پایان رساند.

طلای هجده عیار در این هفته بازدهی ۱.۱ درصدی را ثبت کرد و ربع سکه سود ۱.۴ درصدی را نصیب دارندگان خود کرد. میزان عایدی بازار ارز و طلا هم نشان میدهد که بازار ارز و طلا در این هفته معاملات دندان‌گیری نداشته و فعلا معامله گران به سمت این بازار نیامده اند.

حباب درهم سقوط کرد

بررسی حباب درهم نشان می دهد که حباب درهم در این هفته از نزدیکی هزار تومان تا کانال ۳۰۰ تومان در پایان هفته کاهش یافته است. هرچند معاملات ارز و سکه در این هفته روندی ساید داشته ولی بررسی حباب درهم دو‌نکته را تایید می کند نکته اول آنست که هیجانات کاهشی در بازار آزاد افزایش یافته و معامله گران ارز با خبرهای مثبت از این بازار فراری میشوند.

IMG_20230623_103245_599

سقوط میانگین هفتگی حباب درهم به زیر هزار تومان که کمتر از میانگین شش ماهه حباب درهم است نیز این مسئله را تایید می کند که جان صعودی بازار ارز در این هفته تحت تأثیر اخبار مثبت گرفته شده بود.

نکته دوم هم آنست که بررسی قیمتی معاملات و دیده های اکوایران از کف بازار نشان می دهد که عرضه درهم توسط بازارساز نیز افزایش یافته است، در پنجشنبه های دو هفته متوالی حباب درهم به یکباره سقوط قابل توجهی کرده است که انحراف بالای آن امکان افزایش عرضه را تایید میکند.

حباب سکه چقدر است؟

سکه ولی در این هفته جای پای خود را سفت کرد. بررسی نمودار حباب سکه هم نشان می دهد که معامله در این بازار با ثبات بوده است. معامله گران سکه جای پای خود را در این محدوده سفت کرده اند و توانسته اند حباب سکه را در کانال ۲۱ تا ۲۲ درصدی در محدوده قیمتی ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تنظیم کنند‌.

IMG_20230623_103246_356