به گزارش اکوایران، رافائل گروسی - مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی - در گزارش ابتدایی خود در شورای حکام درباره برنامه هسته‌ای ایران سازش بیشتری نشان داد که ناراحتی نخست‌وزیر اسرائیل را برانگیخت، اما وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد اگر ایران دیپلماسی را رد کند، همه گزینه‌ها روی میز خواهد بود. این خبرها پیش‌بینی ماحصل نتیجه جلسه شورای حکام و اثر آن بر بروی بازار ارز را سخت می‌کند.

از سوی دیگر، پروازهای جمهوری آذربایجان به ایران تعلیق شده و به جز گذرگاه محدود نخجوان، تمام راه‌های زمینی و هوایی بین دو کشور مسدود شده است.

همچنین، مذاکرات با طالبان هنوز به توافقی منجر نشده که دسترسی ایران به حقابه خود را فراهم کند. رفتارهای جمهوری آذربایجان و نزدیک شدن این کشور به اسرائیل در کنار طالبان، ریسک‌های منطقه‌ای در بازار ارز هستند که اگر تشدید شوند، می‌توانند مانند گذشته بر بازار ارز تأثیر منفی بگذارند و روند این بازار را خراب کنند.

در نقطه مقابل این قبیل ریسک‌ها، روابط ایران با قدرت‌های منطقه‌ای بهبود قابل توجهی یافته است. گفته می‌شود صرافی الانصاری امارات پس از پنج سال از آغاز همکاری خودش با صرافی‌های ایران خبر داده است. از آنجا که درهم امارات از گذشته نیز اهمیت قابل توجهی در تعیین قیمت دلار در ایران داشته، این اتفاق قدرت افزایشی دلار تهران را کم می‌کند.

گفته می‌شود وزیر خارجه عربستان هم به ایران سفر خواهد کرد و سفارت ایران در عربستان هم امروز بازگشایی خواهد شد که اتفاق مثبتی برای بازار ارز است و ریسک‌های منطقه‌ای برای ایران را کم می‌کند. کاهش تنش‌ها میان ایران و عربستان و برقراری ارتباط میان دو کشور برای بازار ارز می‌تواند مثبت باشد.

آمار تورمی همچنان داغ است که می‌تواند موتور رشد قیمت دلار را روشن کند، ولی نقدینگی کاهش قابل توجهی داشته که جان افزایشی دلار را می‌گیرد.

تمام موارد گفته‌شده نشان می‌دهد که بازار ارز از نظر خبری در یک بلاتکلیفی قرار دارد و اینکه معامله‌گران به کدام خبر وزن بیشتری بدهند، جهت قیمت ارز را مشخص خواهد کرد؛ به همین خاطر به نظر می‌رسد بازار ارز در این برهه در میانه یک وزن‌کشی قرار گرفته است و کفه کاهشی یا افزایشی اخبار، جهت بازار ارز را مشخص می‌کند.

سایه سنگین ابهام بر سر گروه خودرو

هرچند بازدهی شاخص کل در روز شنبه مثبت بود، ولی ارزش معاملات خرد کاهش قابل توجهی داشت و کمترین مقدار سال جاری را ثبت کرد.

سودآوری شرکت‌های ایران‌خودرو‌ و سایپا مورد توجه بازار سرمایه قرار خواهد گرفت. اگرچه قهرمانی - مدیر پذیرش شرکت بورس تهران - اعلام کرده در صورت زیان‌ده بودن این دو شرکت و شمولیت در ماده ۱۴۱، این دو شرکت برای ارائه برنامه خروج از زیان تا تیر سال ۱۴۰۳ زمان دارند، ولی اگر چنین اتفاقی بیفتد و این دو شرکت مشمول ماده ۱۴۱ شوند بر بازار سرمایه تاثیر منفی خواهند گذاشت. اصرار سیاست‌گذار خودرویی بر اعمال قیمت‌گذاری دستوری هم چشم‌انداز برون‌رفت از بحران احتمالی را سخت می‌کند و چنین ابهامی سایه سنگینی بر بازار سرمایه و گروه خودرو خواهد داشت و کار شاخص گروه خودرو را سخت می‌کند.

حمایت ۳۸ درصد فیبوناچی مهمترین حمایت پیش روی شاخص خودرو در محدوده ۳۷۴ هزار واحدی است. شاخص گروه خودرو مقاومت ۴۱۸ هزار واحدی را نیز در پیش دارد.

ایران درخواست صندوق بین‌المللی پول را رد کرد

ایران درخواست صندوق بین‌المللی پول را برای دسترسی به اطلاعات طبقه‌بندی شده اقتصادی رد کرد. چنین اتفاقی می‌تواند دسترسی ایران به منابع مالی صندوق را دچار مشکل کند؛ زیرا صندوق بین‌المللی پول برای همکاری مالی با کشورها اطلاعات مالی آن‌ها را دریافت می‌کند تا ارزیابی کند که آیا با استفاده از منابع مالی صندوق می‌توانند از بحران خارج شوند یا خیر و بر اساس آن توصیه‌های لازم‌الاجرا ارائه می‌دهد.

با توجه به برزخ اخبار کاهشی و افزایشی، قیمت دلار امروز مقاومت ۵۲ هزار و ۲۰۰ تومان و حمایت ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان را در پیش دارد و تعیین تکلیف دلار در این محدوده می‌تواند آن را به سمت مقاومت‌های ۵۱ هزار و ۵۰۰ و ۵۱ هزار و ۸۵۰ تومان هدایت کند.

همچنین حمایت‌های ۵۰ هزار و ۳۵۰ تومان و ۵۰ هزار تومان نیز از حمایت‌های پیش روی دلار هستند.

برخورد سکه رفاه به یک حمایت مهم

سکه رفاه روی حمایت خط روند صعودی بلندمدت خود قرار گرفته است. شاخص قدرت خرید نسبی هم به حمایت 9‌ماهه رسیده و شکست محدوده ۴۰ آر اس آی می‌تواند انتظارات افزایشی دلار در کوتاه‌مدت را از بین ببرد و روند اصلاحی قیمت دلار را فرسایشی کند. از دست دادن نیمه دوم کانال ۲۹ میلیون تومانی و محدوده حمایتی ۴۰ آر اس آی می‌تواند کار را برای سکه رفاه سخت کند.